• Marie89

Äter bara nattetid

Min tjej på 8 månader har sovit bra det sista. Mellan 19-7 har hon druckit 4 flaskor välling och sovit bra där imellan, problemet är att hon äter inget alls i princip på dagen,snuttar lite men tror inte det finns så mycket kvar, äter absolut ingen lagad mat bara lite gröt morgon och kväll. Testat i helgen att dryga vällingen och tog ett halvt mått mindre, trodde inte ens hon skulle märka det, men hon har vaknat varje timme i fyra nätter nu! Ska man låta henne dricka massa välling och sova bra eller vad ska man göra??

• Svar på tråden Äter bara nattetid
  • Marie89

Som sagt gjorde jag ett försök fredag-tisdag att dryga ut vällingen, tog alltså 3,5 mått till 200 ml välling, och hon började direkt sova betydligt sämre. Ingen skillnad efter 4 nätter. Förstår ju också att hon äter för mycket på natten men hon verkar ju inte kunna sova om vi minskar på natten.

Men som en föreslog ska jag testa att ge henne mer plockamat så hon får äta själv och se om hon vill äta ner på dagen.

För ca en månad sen försökte vi helt neka henne mat på natten, hon skrek två nätter en del sen slutade hon skrika men vaknade oftare än varje timme i tvåveckor, och sen började hon sova bra igen när vi lät henne äta

• Marie89

Känns som vi får välja för mycket välling och sömn. Eller mindre välling och mer mat på dagen men betydligt mindre sömn, är det som känns så hopplöst

• Marie89
    Nyfikna72 skrev 2016-11-22 14:38:01 följande:

Ett barn på 8mån glömmer bort matrutiner på natten ganska fort, skulle tro att det är över på tre fyra dagar. Detta då om ni bestämmer er för att sluta, inget blir ju bättre av att dryga ut .........

Som sagt testade vi det för drygt en månad sen i två veckor, vaknade mer än varje timme. Hurlänge ska man stå ut menar du?
  • Marie89
    hrewak skrev 2016-11-22 14:34:35 följande:

Ja, det blir ju så. Oavsett om det är mat eller bara att sluta med napp på natten så får man ju räkna med skitsömn under omställningen... :/

Försökte ju i två veckor utan nån som helst förbättring. Napp har vi slutat med för hon sover bättre utan, gick på två dagar.
  • Marie89
    Nyfikna72 skrev 2016-11-22 15:35:09 följande:

Så du menar att barnet vaknade hela tiden under två veckors tid? Och fick ingenting?

Ja precis. Sen när vi väl gav upp slukade hon en hel flaska redan vid 1.
  • Marie89

När hon hade nappen vaknade hon ofta bara för hon tappat den, fick tipset att t bort den och hon började sova bättre, tar fram nappen då och då nu, ibland funkar den. Men har hon inte fått mat går hon sova om men sen vaknar hon efter en halvtimme. Men nu har vi bestämt oss för tt låta henne dricka massa välling på natten ett tag till och börja låta henne plocka med maten själv på dagen så det väcks ett intresse för mat. Sen om kanske en månad gör vi ettnytt försök att dra ner på vällingen på natten.

• Marie89

Oj var längesen jag var inne. Hon äter betydligt bättre sen hon får äta plockamat, hon vill inte ha pure och inte bli matad, en bestämd liten tjej jag har.

Vällingen minskar sakta på natten sen hon äter bättre. Nu äter hon en välling på kvällen och sen två under natten som det är 3,5 mått i istället för 4, sen är hon hungrig och vill ha en tredje ca 4 på natten men då har det funkat att lägga henne hos oss tar en timme att söva henne då men hon skriker inte så det får vara okej.

• Marie89

Väcker du henne vid 22 då?

Min tjej har varit som en klocka 22;30 ska hon ha välling. Av misstag störde jag henne vid 22 härom kvällen, inte mer än att hon suckade till lite och sen sov hon förbi det målet och vaknade vid 1 då hon brukar ta nästa mål. Har hört att man kan störa de lite strax innan de vaknar för att då får de en ny sömncykel, så med början ikväll så tänkte jag testa att bara klappa lite på henne vid 22 och se om det funkar.

• Marie89

Wow vilken natt det har varit!!

Väckte henne 22, räckte att öppna dörren till hennes rum så vaknade hon, men gick söva om på ca 5 min. Sen sov hon till halv 12, åt en flaska och sov sen till klockan 5 fick en välling och sov sen till 8.20 !! Var tvungen att kolla så hon andades vid 8 . Hoppas det fortsätter så nu! De två vällingarna är dessutom lite utspädda, 3,5 mått (Semper)

Svar på tråden Äter bara nattetid