Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Hur gör man en säng hårdare?

Tihi skrev 2016-11-22 00:59:11 följande:

Tänk att det ska vara så svårt att hitta en bra säng. Förra sängen var för hård så vi böt till en mjukare (från Ikea) och la på en äkta Tempur bäddmadrass. Sängen blir nästan som en hammock när vi ligger i den och båda två sjunker ner ganska djupt i den. Vi får kämpa lite för att vända oss. Sängen är ganska skön men det kan väl inte vara så bra för kroppen att sjunka så djupt ner i sängen? Så då blir frågan hur vi ska göra för att få sängen lite hårdare och stummare? Finns det några knep?

Madrass + säng är inte anpassat efter den tyngd den utsätts för och den hårdhet som önskas, så enkelt är det.

Knepet med spånskiva tror jag inte ett dugg på eftersom sängen ska forma sig efter kroppen och ge den ett jämnt stöd, försök få den effekten med en stum träskiva. Du har fel saker i botten om du tycker dig behöva skivan.
  • Tom Araya
    Tihi skrev 2016-11-24 16:48:19 följande:
    Jag kanske är trög vad menar du med att madrass och säng inte är anpassade för tyngden? En säng är väl madrassen? Och vadå fel saker i botten? Sorry men jag hänger inte med alls på vad du skriver.  Drömmer

Olika sängar är olika konstruerade. Du nämner själv ribbor i botten som ger en viss flexning. Sedan har du madrassen som antingen kan vara en del av sängen eller en lös som läggs ovanpå en botten eller i en sängram.
    TS kör ju två madrasser så vitt jag förstår, den som hör till sängen och en ytterligare på.
    Allt ska ju stämma ihop utefter hur mycket man väger och hur man vill ha sängen. Att laborera själv med olika delar blir sällan bra då moderna kvalitetssängar och madrasser fungerar som en helhet med progressiv fjädring.
Svar på tråden Hur gör man en säng hårdare?