• Yonne

Hur berätta för vän att jag väntar 3:e barnet när hon genomgår fertilitetsutredning?

Höstaster skrev 2016-11-20 17:15:19 följande:

Hej!

Jag har en vän som jag tycker mycket om, men som jag inte träffar så ofta eftersom vi bor långt ifrån varandra. Hon har ett barn, en sexåring, men de har inte lyckats få ett syskon till sexåringen trots många års försök. Nu genomgår de fertilitetsutredning. Jag är gravid i vecka 13 med tredje barnet och vill inte att hon ska få veta ryktesvägen eller via Fb eller så, men hur berättar jag smidigast. Jag mår fysiskt ganska dåligt med illamående och tidig foglossning, ska jag undvika att nämna det om hon frågar hur jag mår för att inte verka otacksam när jag nu faktiskt kan bli gravid?

Jag tycker du fått bra svar. Tvivlar inte på att hon kommer bli glad för er skull. Anledningen varför man som ofrivilligt barnlös eller sekundärt barnlös blir ledsen eller avundsjuk är för att det påminner så starkt om det man inte lyckas med själv. Kanske kan du undvika att tala allt för mycket om illamående osv. med henne? Kanske finns det någon annan vän du kan tala om sådant? Kanske försöka prata om något annat än barn med henne. Jag i alla fall tycker det är mycket jobbigt då mina vänner med barn bara vill tala om krämpor, blöjor, skrik och mys. Försök finnas för henne även om du tycker hon agerar helt ologiskt, t.ex. om hon undviker dig. Var tydlig att du finns där för henne.
Svar på tråden Hur berätta för vän att jag väntar 3:e barnet när hon genomgår fertilitetsutredning?