• SophieElle

Måste jag jobba 240 dagar trots fast jobb?

Som rubriken lyder, måste jag jobba 240 dagar trots att jag har en tillsvidare anställning som börjar i Januari 2017 med fast lön? 
  • Svar på tråden Måste jag jobba 240 dagar trots fast jobb?
  • Harvester

Ja, trots att det verkar puckat.. Så var fet för min man. Om du inte gjort det måste den andra föräldern ta ut 180 dagar innan du gör det. Fattar inte alls vitsen, men så är det..

• Alexi

Vitsen är att man inte ska få föräldrapenning på en inkomst man bara haft väldigt kort tid...

• Seven Costanza
    Alexi skrev 2016-11-20 20:24:50 följande:

Vitsen är att man inte ska få föräldrapenning på en inkomst man bara haft väldigt kort tid...

Ja precis.

TS: Det heter "föräldraförsäkring" av anledningen att man ska ha jobbat tillräckligt länge för att kunna anses ha betalt in tillräckligt mycket till sin försäkring via skatten för att få ta del av försäkringen baserad på sin inkomstnivå. Att de som inte jobbat tilräckligt länge ändå får en lägstanivå istället för noll är bara generöst.
  • SophieElle

Okej, jag har arbetat hela studietiden de gånger vi ej haft lektion, men det är inte i närheten av den lön jag fått nu därav frågan, och jobbade innan studierna. Aldrig hört "föräldraförsäkring" innan. Alla säger så olika så vet inte vem jag ska lyssna på ???? bäst att ringa fk och höra vad som gäller för mig så man vet när vi kan planera barn

• Alexi

Men läs på! Gå in på fk.se och läs under kategorin planerar barn osv. Ju bättre påläst du är, desto bättre frågor kan du ställa när du pratar med fk och du slupper dessutom göra tabbar av okunskap.

• SophieElle

Har läst en hel del och frågat kompisar som nyss blivit mammor. Enligt fk har jag inkomstbaserad föräldrapenning baserad på min planerade årsinkomst.

• Alexi

Men fk kan inte ha bedömt om du uppfyller 240-dagarsvillkoret om du inte ens är gravid ännu...

• MR Xyz

För de första 180 dagarna med FP gäller speciella regler.

Du måste ha varit försäkrad för sjukpenning över 180 kr/dag i minst 240 dagar före förlossning eller BF, det mest gynnsamma för dig används. Dvs föder du före BF används BF som datum för kontrollen och föder du efter BF används födelsedatum på barnet istället. Uppfyller du inte kravet ges FP på grundnivå dessa dagar.

Observera att det är "försäkrad för " som gäller, dvs du kan ha haft vilande SGI på grund av studier, inskriven hos AF mm.

Så frågan är: kommer du att ha haft en SGI på minst 180 kr/dag de sista 240 dagarna innan BF/förlossning?

Detta motsvarar en årsinkomst på 84 665 kronor.

Om du inte är gravid ännu så kommer du alltså att uppfylla kravet. Det är till och med så att du kan ha blivit gravid några veckor innan anställningen påbörjades och kravet ändå är uppfyllt.

• MR Xyz

Tillägg: Jag utgick från att du börjar den 1 januari, vilket du säkerligen inte gör.

Om du t.ex. börjar den 9 januari är BF den 4 september eller senare som gäller för att få FP utifrån SGI under de första 180 dagarna.

Börjar du den 2 januari blir det alltså den 28 augusti eller senare.

Detta under förutsättning att du inte varit försäkrad för sjukpenning över 180 kr/dag tidigare.

• SophieElle
    Alexi skrev 2016-11-21 13:41:51 följande:

Men fk kan inte ha bedömt om du uppfyller 240-dagarsvillkoret om du inte ens är gravid ännu...

Gjorde deras test där man fyller i sina uppgifter och utifrån det stod det så
  • SophieElle
    MR Xyz skrev 2016-11-21 14:01:51 följande:

För de första 180 dagarna med FP gäller speciella regler.

Du måste ha varit försäkrad för sjukpenning över 180 kr/dag i minst 240 dagar före förlossning eller BF, det mest gynnsamma för dig används. Dvs föder du före BF används BF som datum för kontrollen och föder du efter BF används födelsedatum på barnet istället. Uppfyller du inte kravet ges FP på grundnivå dessa dagar.

Observera att det är "försäkrad för " som gäller, dvs du kan ha haft vilande SGI på grund av studier, inskriven hos AF mm.

Så frågan är: kommer du att ha haft en SGI på minst 180 kr/dag de sista 240 dagarna innan BF/förlossning?

Detta motsvarar en årsinkomst på 84 665 kronor.

Om du inte är gravid ännu så kommer du alltså att uppfylla kravet. Det är till och med så att du kan ha blivit gravid några veckor innan anställningen påbörjades och kravet ändå är uppfyllt.

Tack! fick ett hum om det nu, får ringa och fråga nån dag när dom inte har 170 personer i kö haha :) 
  • Mallemamma
    SophieElle skrev 2016-11-22 19:30:52 följande:

Tack! fick ett hum om det nu, får ringa och fråga nån dag när dom inte har 170 personer i kö haha :) 

De har typ alltid 170 personer i kö men brukar ta ca 15-20 minuter att komma fram, bara att sätta på högtalare o pyssla med något annat samtidigt :)
Svar på tråden Måste jag jobba 240 dagar trots fast jobb?