Anonym (Mamman) skrev 2016-11-20 08:48:03 följande:
Jag vill hitta en hållbar lösning och det är inte att jag är med utan som du skriver och jag skrev innan är att det bästa vore om vi fick en kontaktperson som kan vara med vid umgänge.
Pappan vill inte det heller men det hade varit det bästa de första gångerna iaf. Det tycker både jag, soc, familjerätten och min advokat.
Men vart vänder jag mig om det innan muntliga förberedande eller ska jag avvakta tills muntliga som min advokat vill?
Vad vill pappan i de här, hur ser han på vårdnadstvisten? Strider han för vårdnaden och/eller att barnet ska bo hos honom? I så fall kan de nog vara svårt att komma överens om hur ett tillfälligt umgänge ska se ut. Är de på grund av machokultur han inte vill ta emot hjälp av soc?
Kan du inte lägga fram frågan när ni är hos familjerådgivningen till pappan om han har några andra förslag på hur ett umgänge skulle kunna se ut till en början? Ibland behöver människor få komma på själva vad som är bra istället för att få de kastat i ansiktet när man redan är upprörd. Ibland får man kanske köp slå lite om han går med på umgänge med en kontaktperson och att de ska utvärderas efter 3-4 ggr så kanske du kan backa på något annat, typ tätare umgänges kontakter? Då kanske han känner att han blir hörd och sed och är mer till mötesgående.
Socialtjänsten är skyldig att agera skyndsamt när de gäller barn och kan ni komma fram till att ni vill ha en kontaktperson närvarande under de tillfälliga umgänget bör de ta fram en sådan! Jag är mycket medveten om att både de olika socialkontoren och familjerådgivningen skiftar mycket i kvalitet i de olika kommunerna men förhoppningsvis kommer ni till några bra.