• Anonym (Mamman)

Jag låter inte mitt barn träffa sin pappa själv.

Vi är i en vårdnadstvist och fått tid till muntligt förberedande.

Jag har erbjudit pappan att komma hem till oss (vill egentligen inte ha honom hemma hos mig men är rädd för att mitt nekande ska vara negativt för mig i vårdnadstvisten)

Han vill inte komma hem till oss.

Han vill nu träffa fyraåriga sonen själv i stan i några timmar men jag har nekat honom att vara själv med honom (i samråd med min advokat) för att de inte träffats själva sen juli, han lever skyddat för hans kriminella förflutna jagar honom, han har agressionsproblem och kriminellt beteende.

Socialtjänsten har gjort utredningar kring barnet och anser att jag är barnets trygghet.

Hur hade ni gjort?

Kan detta vara en nackdel för mig?

Han påverkar och psykar mig jättemycket.

• Svar på tråden Jag låter inte mitt barn träffa sin pappa själv.
  • ponnyplutten

Antagligen samma sak.. kan inte du följa med till stan, eller finns det någon annan som kan vara med?

Din son är ganska stor, vad säger han om saken?!

• Anonym (Mamman)

Jag vill inte att de är i stan överhuvudtaget då det kriminella gänget han eftersökt av är etablerade i stan och det inte känns tryggt. Pappan säger "att de inte gör nått om barn är med" men den risken vill jag inte ta. Vilket pappan inte kan förstå.

Jag skulle vilja att umgänge skedde med en kontaktperson.

Sonen vill träffa och busa med pappa men han känner sig inte trygg med honom själv.

• Brumma

De har inte träffats själva - betyder det att de inte varit själva eller inte träffats alls?

Ja, låter du inte pappan träffa barnet så tror jag det kan ligga dig i fatet i en tvist. Är han en fara för barnet är det ju dock en annan sak.

Även om du är barnets trygghet innebär det ju inte att barnet inte kan lämna din sida? Går barnet på förskola tex så är du ju inte heller med.. Träffar barnet morföräldrar eller liknande ibland utan att du är där?

Ett alternativ är ju som ovanstående skriver att ni träffas i stan och du eller ngn annan anhörig är med. Man kan ju kanske förstå att pappan inte vill träffas i ert hem om er relation är dålig.

• Brumma
    Anonym (Mamman) skrev 2016-11-20 08:06:26 följande:

Jag vill inte att de är i stan överhuvudtaget då det kriminella gänget han eftersökt av är etablerade i stan och det inte känns tryggt. Pappan säger "att de inte gör nått om barn är med" men den risken vill jag inte ta. Vilket pappan inte kan förstå.

Sonen vill träffa och busa med pappa men han känner sig inte trygg med honom själv.

Om pappan inte vill hem till er och du inte vill de åker till stan så ge ett tredje förslag. Hos dina föräldrar? Hans föräldrar? En gemensam sam vän? En lekpark utanför stan?
  • Anonym (Mamman)
    Brumma skrev 2016-11-20 08:08:35 följande:

Om pappan inte vill hem till er och du inte vill de åker till stan så ge ett tredje förslag. Hos dina föräldrar? Hans föräldrar? En gemensam sam vän? En lekpark utanför stan?

Tack för tipset.

De har träffats två gånger i två timmar per gång men då har jag varit med.

Klart att sonen är utan mig ibland men det jag menar med att jag är hans trygghet är att pappan fått agressionsutbrott och detta har påverkat sonens självkänsla medan vi levde ihop och nu har sonens självkänsla stärkts upp mer och mer igen.
  • ponnyplutten

Men be socialtjänsten om en kontaktperson som kan vara med då?!

De kanske kan vara några timmar på ett lekland tillsammans?

• Anonym (Anonym)

Be socialtjänsten om hjälp om ni inte kan hitta ett fungerande umgänge. Alla barn har rätt till båda sina föräldrar! De viktigaste är väll de som är bäst för barnet vilket förhoppningsvis socialtjänst och de i rätten kommer se till, inte att du ska "vinna". Finns miljoner andra sätt att få ihop ett umgänge mellan barnet och pappan än de 2 alternativ ni låst fast er vid. Försök prata med varandra för att komma fram till en lösning utan att bli arga(jag vet att de är svårt).

Jag tror inte de är en god idé att du är med vid umgänget då de bara kommer bli ett oros moment och leda till frustration de finns många andra personer som kan kliva in istället. Snälla låt inte ditt barn missa umgänge med sin pappa!

• Brumma
    Anonym (Mamman) skrev 2016-11-20 08:18:35 följande:

Tack för tipset.

De har träffats två gånger i två timmar per gång men då har jag varit med.

Klart att sonen är utan mig ibland men det jag menar med att jag är hans trygghet är att pappan fått agressionsutbrott och detta har påverkat sonens självkänsla medan vi levde ihop och nu har sonens självkänsla stärkts upp mer och mer igen.

Kanske kan man åka till ngt ställe där det finns djur att titta på eller liknande. Sätt dig i kafeterian medan sonen o pappan tar en sväng ngn timme själva. Då finns du i närheten om det skulle vara ngt men umgänget kan ske utan att du är med. En stund.

Ni behöver ju hitta ngt som barnet är trygg med men även som ni föräldrar kan vara bekväma med. Fundera lite och lägg fram några förslag. Förklara även dina anledningar till att du inte r bekväm med att låta barnet följa med pappan "på stan". Gör detta skriftligt. Då visar du att du vill samarbeta och arbetar för att barnet skall få ha en bra relation till sin pappa.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Anonym) skrev 2016-11-20 08:42:54 följande:

Be socialtjänsten om hjälp om ni inte kan hitta ett fungerande umgänge. Alla barn har rätt till båda sina föräldrar! De viktigaste är väll de som är bäst för barnet vilket förhoppningsvis socialtjänst och de i rätten kommer se till, inte att du ska "vinna". Finns miljoner andra sätt att få ihop ett umgänge mellan barnet och pappan än de 2 alternativ ni låst fast er vid. Försök prata med varandra för att komma fram till en lösning utan att bli arga(jag vet att de är svårt).

Jag tror inte de är en god idé att du är med vid umgänget då de bara kommer bli ett oros moment och leda till frustration de finns många andra personer som kan kliva in istället. Snälla låt inte ditt barn missa umgänge med sin pappa!

Jag vill hitta en hållbar lösning och det är inte att jag är med utan som du skriver och jag skrev innan är att det bästa vore om vi fick en kontaktperson som kan vara med vid umgänge.

Pappan vill inte det heller men det hade varit det bästa de första gångerna iaf. Det tycker både jag, soc, familjerätten och min advokat.

Men vart vänder jag mig om det innan muntliga förberedande eller ska jag avvakta tills muntliga som min advokat vill?
  • Anonym (Mamman)
    ponnyplutten skrev 2016-11-20 08:34:13 följande:

Men be socialtjänsten om en kontaktperson som kan vara med då?!

De kanske kan vara några timmar på ett lekland tillsammans?

Ja det hade varit bra! :)
  • Anonym (Mamman)

Jag vet inte om jag var otydlig med att pappan inte varit särskilt intresserad av umgänge förrän nu i torsdags och hörde av sig och ville ses ihelgen.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Mamman) skrev 2016-11-20 08:48:03 följande:

Jag vill hitta en hållbar lösning och det är inte att jag är med utan som du skriver och jag skrev innan är att det bästa vore om vi fick en kontaktperson som kan vara med vid umgänge.

Pappan vill inte det heller men det hade varit det bästa de första gångerna iaf. Det tycker både jag, soc, familjerätten och min advokat.

Men vart vänder jag mig om det innan muntliga förberedande eller ska jag avvakta tills muntliga som min advokat vill?

Vad vill pappan i de här, hur ser han på vårdnadstvisten? Strider han för vårdnaden och/eller att barnet ska bo hos honom? I så fall kan de nog vara svårt att komma överens om hur ett tillfälligt umgänge ska se ut. Är de på grund av machokultur han inte vill ta emot hjälp av soc?

Kan du inte lägga fram frågan när ni är hos familjerådgivningen till pappan om han har några andra förslag på hur ett umgänge skulle kunna se ut till en början? Ibland behöver människor få komma på själva vad som är bra istället för att få de kastat i ansiktet när man redan är upprörd. Ibland får man kanske köp slå lite om han går med på umgänge med en kontaktperson och att de ska utvärderas efter 3-4 ggr så kanske du kan backa på något annat, typ tätare umgänges kontakter? Då kanske han känner att han blir hörd och sed och är mer till mötesgående.

Socialtjänsten är skyldig att agera skyndsamt när de gäller barn och kan ni komma fram till att ni vill ha en kontaktperson närvarande under de tillfälliga umgänget bör de ta fram en sådan! Jag är mycket medveten om att både de olika socialkontoren och familjerådgivningen skiftar mycket i kvalitet i de olika kommunerna men förhoppningsvis kommer ni till några bra.
  • Anonym (gulli)

Du är öppen för umgänge - bra

Du månar om barnets säkerhet - bra

Barnets säkerhet går enligt lagen före barnets rätt till umgänge. Du bör alltså motsätta dig umgänge som du tror kan vara riskfyllt. Samtidigt bör du arbrta för ett mindre riskfyllt umgänge vilket du också verkar ha gjort.

Ni behöver hjälp med att fastställa ett säkert och gynnande umgänge. Familjerätten kan hjälpa er med det. Boka tid hos dem. I första hand efter samråd och tillsammans med pappan. I andra hand bokar du en tid på egen hand och berättar om tid och plats för pappan.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (gulli) skrev 2016-11-20 10:35:05 följande:

Du är öppen för umgänge - bra

Du månar om barnets säkerhet - bra

Barnets säkerhet går enligt lagen före barnets rätt till umgänge. Du bör alltså motsätta dig umgänge som du tror kan vara riskfyllt. Samtidigt bör du arbrta för ett mindre riskfyllt umgänge vilket du också verkar ha gjort.

Ni behöver hjälp med att fastställa ett säkert och gynnande umgänge. Familjerätten kan hjälpa er med det. Boka tid hos dem. I första hand efter samråd och tillsammans med pappan. I andra hand bokar du en tid på egen hand och berättar om tid och plats för pappan.

Tack!

Vi har fått tid till muntligt förberedande i tingsrätten och jag var på familjerätten för snabbyttrande för några veckor sedan (pappan fick också en tid men kom inte på den)

I juli skulle vi haft ett sammarbetssamtal hos familjerätten men han kom inte dit heller men det var jag som hade bokat in oss där så det var inte genom tingsrätten.

Jag hoppas att tingsrätten kan hjälpa oss att fastställa något redan vid muntliga förberedande.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Mamman) skrev 2016-11-20 08:06:26 följande:

Varför skaffade du barn med en kriminell person?
Svar på tråden Jag låter inte mitt barn träffa sin pappa själv.