Inlägg från: Kristalii |Visa alla inlägg
  • Kristalii

mjölkstockning, hjälp!

Har du haft hög feber i mer än två dagar ska du söka hjälp. Eftersom din bebis är så ny hade jag ringt förlossningen och frågat vart du ska söka hjälp. Eller om det finns en Amningsmottagning ring dom. Du kan även ringa en hjälpmamma hos Amningshjälpen. (Jag har sökt hjälp hos alla och fått finfin hjälp.)

Får du ut någon mjölk ur det stockade bröstet? Varje droppe du får ut är bra! Här finns en bra video hur du handmjölkar.

www.babybaby.se/2016/01/video-handmjolkning-5-min/

Du ska absolut inte klämma eller massera bröstet hårt! Behandla det mjukt. Stryk med lätt hand i riktning mot bröstvårtan.

Känner du en tydlig knöl i bröstet? Försök att hitta en amningsställning så bebisen har hakan i riktning mot knölen. Där bebisen har hakan sugs det mest effektivt.

För att få ut mjölken tycker jag det hjälper med värme. En dusch, bad eller en våtvarm handduk på bröstet. Men även kyla kan göra att svullnaden och värmen känns bättre. Skölj en handduk i kallt vatten krama ur och lägg på bröstet.

Ta maxdos Ipren. Mjölkstockning är en inflammation vilket Ipren är bra emot. Maxa även Panodil/Alvedon för att få ner febern och känna dig lite bättre.

Ring någon nu! Det är det absolut bästa!

Svar på tråden mjölkstockning, hjälp!