• ninniboo

Soc!!!Gräns för hyra??

Jag har en låg föräldrapenning och får därför försörjningsstöd också. Jag har två barn och väntar mitt tredje. Jag letar nu större lägenhet. Har en tvåa i dagsläget. Min fråga är nu kan soc neka mig hjälp och har dom någon gräns för vad boendekostnaden får vara. Har letat på nätet och malmö stad hade på sin hemsida en lista där det stod att hushåll med 3 barn var berättigat ca 10.000 i hyra. Gäller samma för Göteborg???

• Svar på tråden Soc!!!Gräns för hyra??
  • Anonym (:))

Hej! Tycker du ska prata med din handläggare, men innan du gör det så kolla upp dina rättigheter, dvs. vilket ditt maxtak är. Låt ingen handläggare lura dig. 

Du har två barn i dagsläget och det dröjer ju ett tag innan dina lilla kommer, och i början antar jag också att ni kommer dela rum, så soc kommer se din familj som en tvåbarnsfamilj. 

Du bör förbereda dig på vad du ska säga redan innan mötet, ta upp t.ex. att din tioåring behöver ett eget rum för hen vill ta hem kompisar. En ettåring och en tioåring kan inte dela rum, för de har helt olika dygnsrytmer etc. du får helt enkelt argumentera för din sak. 

Och du, GRATTIS till barnet. Här i Sverige har vi ett skyddsnät och ingen gravid kvinna ska behöva göra abort pga sin ekonomiska situation. Tycker inte ens du behöver förklara dig TS. Det är din kropp och ditt beslut. 

• Tom Araya
    ninniboo skrev 2016-11-18 22:05:14 följande:
    Ehhh ok. För det första så studerar jag normalt sett och har inga problem att försörja mig. Min föräldrapenning är den lägsta och därför behöver jag även hjälp av soc. Mitt sista barn var inte planerat men varför skulle jag vara mindre berättigad att skaffa barn för att jag har det dåligt ställt? Och välja abort bara för att människor som du inte ska döma mig???

Jag tycker inte det är särskilt roligt att behöva få socialbidrag nej men du vet inget om mitt liv eller vad jag gått igenom. Jag förlorade min ena förälder som 4 åring och min andra som 14 åring och har haft ett väldigt tufft liv. Utan någon som såg efter mig.

Ska jag inte ha rätt att skaffa barn för att jag inte vuxit upp och haft en rättvis start på mitt liv?!!!!

Jag har fått kämpa dubbelt så hårt och inte haft någon familj som någonsin hjälpt till med något.

Ställde en fråga och behöver INTE idiot kommentarer från dömande människor som du.

Tack för att du fick mig att känna mig värdelös NEVERMIND
    Inget av det du påtalar är en ursäkt för att öka dina kostnader på samhällets bekostnad.
  • Anonym (Hmm)

Tycker helt ärligt inte man ska skaffa fler barn än man kan försörja, punkt.

Barn är ingen rättighet!

Det är fantastiskt att vi har ett skyddsnät i samhället men man måste ju för fan ta lite egenansvar och inse var barn kostar samhället när man inte kan betala dom?!

• Anonym (Väster)
    ninniboo skrev 2016-11-18 08:31:46 följande:

5600 men då bor jag med två barn i en tvåa. Äldsta 10 yngsta 1 år och tredje beräknad till sommaren 2017

Vad har du för skäl för att beviljas högre hyra? Har t ex något av barnen någon funktionsnedsättning dom kräver större boende? Man kan bo fyra personer i en tvåa, även om det blir trångt. Du skriver själv att ditt behov av försörjningsstöd är kortvarigt, då kan du ju flytta när du är självförsörjande.
    Anonym (Väster) skrev 2016-11-19 08:51:46 följande:
    Vad har du för skäl för att beviljas högre hyra? Har t ex något av barnen någon funktionsnedsättning dom kräver större boende? Man kan bo fyra personer i en tvåa, även om det blir trångt. Du skriver själv att ditt behov av försörjningsstöd är kortvarigt, då kan du ju flytta när du är självförsörjande.
    Nu vet vi ju inte hur stor TS tvårummare är. Den kan vara på 50 kvadrat, det är väldigt tufft att bo så pass trångbott med så små barn. Dessutom kan det inte vara roligt för tioåringen att dela rum med en ettåring. Barn med så stor åldersskillnad ska inte dela rum, och det kommer soc också anse. 
  • Tom Araya
    Anonym (:)) skrev 2016-11-19 17:20:16 följande:
    Nu vet vi ju inte hur stor TS tvårummare är. Den kan vara på 50 kvadrat, det är väldigt tufft att bo så pass trångbott med så små barn. Dessutom kan det inte vara roligt för tioåringen att dela rum med en ettåring. Barn med så stor åldersskillnad ska inte dela rum, och det kommer soc också anse. 
    Soc bryr sig inte ens om i fall man har bostad eller ej, så jag ser inte logiken i at de skulle bry sig om sådana här i sammanhanget betydelselösa detaljer.
    Tom Araya skrev 2016-11-19 22:15:03 följande:
    Soc bryr sig inte ens om i fall man har bostad eller ej, så jag ser inte logiken i at de skulle bry sig om sådana här i sammanhanget betydelselösa detaljer.
    Jo, soc bryr sig. Alla kommuner kanske inte gör det, men jag vet många som haft försörjningsstöd och barnen har då haft egna rum. Känner t.ex. en familj med tre barn och de hade en fyra betald av soc. 
  • Anonym (frida)
    Anonym (:)) skrev 2016-11-19 17:20:16 följande:
    "Soc" anser ingenting.
    Soc är en myndighet som bemannas av personal som följer svensk lag.

Personligen tycker jag att ts får ta det som det är när hon är så ansvarslös och skaffar ett barn till utan far och utan utrymmen.Att sedan tycka att samhället ska betala... nej fan, jag blir så arg!
    Anonym (frida) skrev 2016-11-19 22:26:35 följande:
    "Soc" anser ingenting.
    Soc är en myndighet som bemannas av personal som följer svensk lag.

Personligen tycker jag att ts får ta det som det är när hon är så ansvarslös och skaffar ett barn till utan far och utan utrymmen.Att sedan tycka att samhället ska betala... nej fan, jag blir så arg!
    Du behöver inte märka ord, jag är väl medveten om att soc är en myndighet. Vad jag menade var naturligtvis att TS socialsekreterare kommer antagligen se till barnens bästa i den här situationen. Det är nämligen inte bra för tre barn, varav två st under två år, och en vuxen att bo i en tvårummare. 
  • Anonym (Högdjuret)

Hur har du lyckats få tag på en hyrestrea i Göteborg? Måste väl vara superlång kötid för att få en sådan?

Har inga tips i övrigt. Systemet känns för generöst för att vara hållbart i längden, men som enskild är det ju bara att maximera det man kan få ut. Går det så går det.

• FrozenGarden

När jag gick på soc för några år sen sa dom max 4000 till mig. Då var jag ensamstående och utan barn så det va liksom normen för mig ensam. De har normer för allt så någon gräns lär de ha. Men ibland kan de gå med på lite högre om du är i stort behov och det verkligen inte finns billigare alternativ. Beror ju på vad man har för handläggare också. En del är mer hjälpsamma än andra. Bästa är att fråga dom så får man svar :)

• nevermind
    ninniboo skrev 2016-11-18 22:05:14 följande:
    Ehhh ok. För det första så studerar jag normalt sett och har inga problem att försörja mig. Min föräldrapenning är den lägsta och därför behöver jag även hjälp av soc. Mitt sista barn var inte planerat men varför skulle jag vara mindre berättigad att skaffa barn för att jag har det dåligt ställt? Och välja abort bara för att människor som du inte ska döma mig???

Jag tycker inte det är särskilt roligt att behöva få socialbidrag nej men du vet inget om mitt liv eller vad jag gått igenom. Jag förlorade min ena förälder som 4 åring och min andra som 14 åring och har haft ett väldigt tufft liv. Utan någon som såg efter mig.

Ska jag inte ha rätt att skaffa barn för att jag inte vuxit upp och haft en rättvis start på mitt liv?!!!!

Jag har fått kämpa dubbelt så hårt och inte haft någon familj som någonsin hjälpt till med något.

Ställde en fråga och behöver INTE idiot kommentarer från dömande människor som du.

Tack för att du fick mig att känna mig värdelös NEVERMIND
    Du har ju redan barn???

Varsågod.
  • Anonym (eee)
    Jerrylago skrev 2016-11-18 22:35:38 följande:

Jävligt pantat sagt. Ens ekonomiska situation kan variera genom hela livet och inte fan är TS förutsättningar omöjliga. Ska man hoppa över barn i livet? Ska barnafödandet endast tillskrivas och berättigas höginkomsttagare? Barn kostar jo, men oftast går det ihop trots att det kan vara tufft vissa perioder. Student idag, ekonomiskt stabil imorgon. En ytterst tillfällig situation.

Ja, en del borde definitivt hoppa över barn i livet (säger nu INTE att det gäller ts, men tycker det är tragiskt att barn ses som en rättighet och inte som det enorma åtagande som det är. _ALLA_ är inte goda föräldrar, av en massa olika skäl). Och det är inte som att alla som inte lever på soc är höginkomsttagare.

• elyse

Det är ju en begränsad period det handlar om så välj en lägenhet du själv har råd med när yngsta börjar i förskolan.

• nevermind
    Anonym (eee) skrev 2016-11-22 17:00:49 följande:
    Ja, en del borde definitivt hoppa över barn i livet (säger nu INTE att det gäller ts, men tycker det är tragiskt att barn ses som en rättighet och inte som det enorma åtagande som det är. _ALLA_ är inte goda föräldrar, av en massa olika skäl). Och det är inte som att alla som inte lever på soc är höginkomsttagare.

Precis. Känns som Jerrylago tänker lite "svart eller vitt". Känns som TS bör bo kvar i liten lägenhet för även om hon börjar jobba igen behöver hon spara ihop en buffert etc.
  • Anonym (Helga)
    Anonym (eee) skrev 2016-11-22 17:00:49 följande:
    Jag tycker personligen att det är värre att skaffa barn om man saknar empati för andra människor och de svårigheter de kan ha stött på i sitt liv, än att skaffa barn trots att man lever på försörjningsstöd. 

Men visst kan jag hålla med dig om att det finns personer som inte borde skaffa barn, men jag tycker som sagt inte att begränsade ekonomiska resurser (som att man lever på försörjningsstöd) är något som diskvalificerar en från det största livet har ett erbjuda: att bli förälder. 

Till TS vill jag säga att jag verkligen känner med dig och förstår att du inte har haft det lätt i ditt liv. Fantastiskt att du ändå har klarat dig så bra och nu dessutom är i full färd med att skaffa en utbildning! Och att du klarar att vara ensamstående mamma. Själv har jag ett barn med en ytterst närvarande pappa, och är ändå helt slut. Flört 
    Ja, och hur det är att mista båda sina föräldrar i så unga år kan jag inte ens sätta mig in i. Jag är själv i 40-årsåldern och självständig sedan länge - ändå är jag helt förkrossad över att jag snart kommer att mista min ena förälder som är obotligt sjuk i cancer. 
Svar på tråden Soc!!!Gräns för hyra??