• ninniboo

Soc!!!Gräns för hyra??

Jag har en låg föräldrapenning och får därför försörjningsstöd också. Jag har två barn och väntar mitt tredje. Jag letar nu större lägenhet. Har en tvåa i dagsläget. Min fråga är nu kan soc neka mig hjälp och har dom någon gräns för vad boendekostnaden får vara. Har letat på nätet och malmö stad hade på sin hemsida en lista där det stod att hushåll med 3 barn var berättigat ca 10.000 i hyra. Gäller samma för Göteborg???

• Svar på tråden Soc!!!Gräns för hyra??
  • Carambolan

Riksnormen är 10 255 kr som högsta hyra för en trebarnsfamilj.

• Beccus

Vi flyttade till större lägenhet när vi hade försörjningsstöd, men blev nekade den större hyran pga att man inte får höja under tiden man får stöd. Prata med din sekreterare innan så att du vet vad som gäller med allt

• Anonym (Väster)

Grundregeln är att du inte får fördyra dina boendekostnader när du går på försörjningsstöd. Vad har du för hyra idag?

• ninniboo

5600 men då bor jag med två barn i en tvåa. Äldsta 10 yngsta 1 år och tredje beräknad till sommaren 2017

• mysmammi

Hej
    Du Får flytta till större om det finns behov av det. Behovet bestäms av din soc sekreterare och för att slippa problem få godkännande innan du söker. Du kan få papper på max godkänd hyra. Bor du i en 2a idag ska det inte vara något problem att få större då det finns riktlinjer om boende för barnfamiljer.

• nevermind
    ninniboo skrev 2016-11-18 08:31:46 följande:

5600 men då bor jag med två barn i en tvåa. Äldsta 10 yngsta 1 år och tredje beräknad till sommaren 2017

Varför skaffa fler barn om du uppenbarligen inte kan försörja de du redan har??

Sorry för off topic men sånt här alltså...
  • ninniboo
    nevermind skrev 2016-11-18 17:45:59 följande:

Varför skaffa fler barn om du uppenbarligen inte kan försörja de du redan har??

Sorry för off topic men sånt här alltså...

Ehhh ok. För det första så studerar jag normalt sett och har inga problem att försörja mig. Min föräldrapenning är den lägsta och därför behöver jag även hjälp av soc. Mitt sista barn var inte planerat men varför skulle jag vara mindre berättigad att skaffa barn för att jag har det dåligt ställt? Och välja abort bara för att människor som du inte ska döma mig???

Jag tycker inte det är särskilt roligt att behöva få socialbidrag nej men du vet inget om mitt liv eller vad jag gått igenom. Jag förlorade min ena förälder som 4 åring och min andra som 14 åring och har haft ett väldigt tufft liv. Utan någon som såg efter mig.

Ska jag inte ha rätt att skaffa barn för att jag inte vuxit upp och haft en rättvis start på mitt liv?!!!!

Jag har fått kämpa dubbelt så hårt och inte haft någon familj som någonsin hjälpt till med något.

Ställde en fråga och behöver INTE idiot kommentarer från dömande människor som du.

Tack för att du fick mig att känna mig värdelös NEVERMIND
  • Jerrylago

Jävligt pantat sagt. Ens ekonomiska situation kan variera genom hela livet och inte fan är TS förutsättningar omöjliga. Ska man hoppa över barn i livet? Ska barnafödandet endast tillskrivas och berättigas höginkomsttagare? Barn kostar jo, men oftast går det ihop trots att det kan vara tufft vissa perioder. Student idag, ekonomiskt stabil imorgon. En ytterst tillfällig situation.

• ninniboo
    Jerrylago skrev 2016-11-18 22:35:38 följande:

Jävligt pantat sagt. Ens ekonomiska situation kan variera genom hela livet och inte fan är TS förutsättningar omöjliga. Ska man hoppa över barn i livet? Ska barnafödandet endast tillskrivas och berättigas höginkomsttagare? Barn kostar jo, men oftast går det ihop trots att det kan vara tufft vissa perioder. Student idag, ekonomiskt stabil imorgon. En ytterst tillfällig situation.

Tack snälla, uppskattar ditt svar oerhört OCH alla andra som gett mig svar på min fråga
Svar på tråden Soc!!!Gräns för hyra??