Inlägg från: GästenT |Visa alla inlägg
  • GästenT

Mammor från Tempar/Fertility Friend

Loppan: har jag drömt eller blödde du nu igen? Eller du pratade något om mens? :S

Jag fick blod igen i förrigår och har haft sen dess. Inte jättemycket men inte jättelite. 6veckor sen förlossning inorgon. Undrar om man behöver kolla upp det. Har ingen feber och ingen värk, men däremot jävligt yr. Ringde 1177 igår och rådfrågade, ett skämt. Hon sa typ: "Vänta lite så ska jag söka upp och läsa lite om avslag. Hmmm. Jadu. Står här att det kan vara mens. Det är det nog. Ingen fara. Ät järnrik mat om du är yr. "

Google har jag också tillgång till....

• GästenT

Ååh en till fråga!! Hur mycket är det "normalt" att dom är vakna om dagarna när dom är i den här åldern? Hur ofta och hur länge i taget? 6 veckor imorgon. Är självklart olika men ungefär? Vi måste ju alltid kämpa med att få henne att somna.

• GästenT
    Loppan84 skrev 2016-12-11 18:24:08 följande:

Ja hade inte rött blod från vecka 2 till slutet av 5e veckan, bara lite brunt tunt ibland men fick plötsligt kraftigt rött, färskt blod en dag runt drygt 5 veckor efter fl. Men sen gick det över. Tror knappast det va mens utan avslag och att såret gick upp lite igen då jag hafe lyft lite tyngre än vanligt och promenerat.

Ang sova på dagtid - min lilla sparv kan ju va vaken och gå på högvarv en hel dag om han får välja själv. Men sen sover han också som en stock hela natten. Innan jag gick in aktivt för att söva han dagtid så kunde han lätt va vaken 6-8 timmar som sen kulminerade i en hyperaktiv bebis på kvällen då huvudet nästan gick ur led då han vred det från en sida till den andra när han skulle titta (stirra) på tak och väggar. Han va helt galen. Sen började jag ju att efter två timmar vakentid ungefär söva han aktivt - hålla han mot bröstet och säga schh och vagga (ibland gungstol) och/eller vagntur. Första dagarna tog det lång tid och sen blev det gradvis enklare. Nu är det bara på sen eftermiddag/kväll vi kan behövs göra det (gjorde det precis nyss) annars somnar han i stort sett efter amning när han varit vaken 2-3 timmar.

Satt precis och undrade om kaffe kan ha nätt sammanhang? Drack kaffe första gången på flera dagar idag och idag har han varit hyper för första gången på länge. Medan vi skriver har han vaknat i nestet igen efter mindre än 5 min sömn. Ska skicka ett klipp på snap sen så kan du se om de beter sig likt?!

Hmm. Undra om det kan vara något sånt för mig. Tror absolut inte att det är mensen iaf eftersom att min mens alltid varit extrem på alla sätt och vis. Visst kan den ändras men verkar konstigt om den ändras såpass.

Jaaa hon påminner mycket så om dagarna när hon vägrar sova! Kämpar emot sömnen totalt! Det jobbiga är att hon inte kan somna på annat vis än att man bär omkring henne på axeln. Sitter man ner eller är still så skriker hon. Hur hårt hon än sover så går det inte att lägga ner henne, då vaknar hon direkt. Försöker gång på gång. Men får hon sova på än så sover hon 1-3timmar i taget, ellet som nu.. sovit sen 16 på mig. Men när hon blir övertrött på kvällen så gallskriker hon och slocknar korta stunder på typ 5min av utmattning mellan varven. Igår var hon övertrött för vi hade besök och hon kunde inte slappna av. Började skrika vid 17 och slocknade 23. Sov sedan till strax efter 05.. Har inte hittat hennes perfekta tid att vara vaken innan jag bör söva henne igen...

kan ju absolut vara kaffet för dig. Har förstått det som om vissa barn kan reagera på det och bli pigga. Låter ju inte helt orimligt? Jävla meckigt med dom små. xD
  • GästenT

Loppan. Hahah låter precis som henne igår! Så jävla tappra krigare som vägrar sova. xD Själv vill man inget än att få sova.

• GästenT
    sagoskog skrev 2016-12-14 09:49:53 följande:

OBS! INLÄGG OM ORO FÖR PSD. Hoppa över om ni inte vill läsa om sånt.

Använder någon av er andningslarm? Jag har egentligen varit "emot" det eftersom jag är rädd att det triggar oron och att jag inte tror att man kan göra så mycket ändå om det värsta händer.

Men jag har alltid gått och kollat Ylva konstant. På nätterna slänger jag mig nästan på henne för att kontrollera andningen om jag vaknar till och jag har svårt att engagera mig i annat när vi är ute med vagnen eftersom jag hela tiden letar efter tecken på att hon andas. Det gör också att jag råkar väcka henne väldigt ofta. Egentligen så tänker jag nog inte så mycket på psd. Men det här kontrollbehov pickar på mig konstant.

Igår var det värsta hittills. Jag hade gått med vagnen och samtidigt krånglat med mobilen (internetbanken) ett bra tag. När jag tillslut tittar upp på henne så ser hon alldeles blå ut. Jag ruskar lite på henne och får ingen reaktion. Tänker att nu är det över. Får panik och sliter upp all bäddning, ropar hennes namn och lyfter upp henne. Ingen reaktion först.. men sen, äntligen, gnyr hon sitt vanliga morgongriniga. Fy alltså. Kände mig helt traumatiserade efteråt. Jag har gjort liknande saker tidigare, men inte riktigt lika illa.

Det bästa, men värsta.. är att det var nog var helt i mitt huvud. Hon kan skifta lite lätt i blått runt munnen och ögonen när det är kallt. Jag tror att det bara är pga huden är tunn där. Läpparna är alltid rosiga, så jag tror inte att det är syrebrist. Det är dessutom så lite att ingen annan än jag ser det (tydligen). (Kan posta en bild på fb sen, så kan ni se vad jag menar.) Vagnen har en grå suflett och i fel ljus så kan de ge en illusion av att hon är riktigt blå.

Jag mådde inte alls bra efter detta igår. Kunde inte somna utan låg bara och kände efter så att hon andades.

Jag tror väl fortfarande inte att ett andningslarm helt kan skydda en från psd. Men jag kanske kan slappna av den tiden när den inte larmar iaf och slippa väcka henne med att vara och klämma och känna på henne i tid och otid.

Vad tror ni?

Åh herregud. Låter precis som jag. Förstår dig till 100%! Hon sov så gott i vagnen häromdagen men jag kan verkligen inte koncentrera mig på annat än att stanna och se så hon andas. Precis som du beskriver så väcker jag henne gång på gång men mitt petande och kontrollerande. Har även jag ruskat till henne en gång, helt klart i min egna panik och andas gjorde hon säkert. När hon sover så registrerar jag vartenda andetag och räknar sekunderna när andningen blir oregelbunden och det är korta uppehåll. Vet inte vad jag tror om andningslarm, om det underlättar eller förvärrar.. har ett jag kan låna men kan verkligen inte bestämma mig. Det är många jag pratat med som tyckt att det förvärrar oron. :/ Fungerar dom i vagnen förresten?
  • GästenT
    Loppan84 skrev 2016-12-13 22:54:58 följande:

Andra dagen koffeinfritt och mycket lugnare bebis. Somnade självmant vis 21-tiden efter ca 3 timmar vaken. Kanske nått att pröva för dig också Gästen T?

Han var dock ganska stirrig på slutet när han va vaken, men inte så som när han är på sitt värsta. Är nog hans personlighet också att va extremt nyfiken och vilja titta på saker hela tiden när han är vaken. Lite slitsamt med en bebis som ska sitta upp och titta hela tiden redan från han va 4 veckor, är ju inte som att han kan sitta själv mer än ett par minuter hehe. så man måste sitta och stötta honom hela tiden, och inte kan man lägga ner honom på armen heller så man får vila musklerna lite - nej sitta ska han göra. Kan säga att axlarna och armarna är ganska slitna

Haha han verkar ju ändå så harmonisk den lille krabaten! Skönt att kaffet verkade vara boven i dramat. Jag kan räkna på 1 hand hur ofta jag druckit kaffe sen hon föddes, har inte alls samma sug så kaffet är nog inte det som påverkar henne. :/ Det jobbiga är stt hon har sååå svårt att somna och somna om hela dygnet runt. Och hon är bara nöjd och kikar runt i 10min, sen skriker hon för att hon vill bli runtburen på axeln, sitta duger absolut inte. (Aj min rygg..) och det är enda sättet att få henne att somna också. När hon är övertrött är det också skrik som gäller. Det enda positiva i hennes förbannade temperament är att hon är stabil som satan i nacken. Hon håller ju huvudet uppe själv dygnet runt när hon är på axeln liksom. Och när hon blir förbannad när hon ligger på mage på soffan så lyckas hon åla sig framåt och till och med lyckats vända sig till rygg typ 3 gånger. Pms tjej man fått. Haha.
  • GästenT

Det enda jag gör om dagarna är att bära omkring på henne eller låta henne sova på mig i soffan för att hon vägrar sova annars. Frimärket kallar jag henne. Behöver en tid hos naprapaten asap! :P

• GästenT
    Loppan84 skrev 2016-12-14 11:34:02 följande:

Ja men jag har aldrig snappat när han är hyper då har jag båda händerna fulla med att försöka hålla honom så han inte ska kasta sig från famnen eller med huvudet om han blir det igen (men peppar peppar försvinner det med koffeinet) så ska jag snappa till dig. Men ja 90% av tiden är han superharmonisk och lugn och sen är han hyper. Finns inget mellanläge med lite smågnällig bebis. Gråter gör han stan aldrig förutom när han va i det där utvecklingssprångwt och nån enstaka gång. Men när han är hyper så ropar/skriker han rakt ut typ "gaaaah" och "ha!" Etc.

Förresten va det inte mycket kaffe hör heller men har haft Cola zero som min treat sen fl - är ju så förbannat törstig hela tiden och försöker undvika socker. Men det är borta nu. Finns en butik här i Oslo spm har svensk julmust måste försöka ta mig dit snart

Haha jaa det måste du fan göra! xD Vill gärna se hur han är! Tror dock inte du vill ha en snap när hon är övertrött däremot. ;) Haha. Vi har köpt en massa öronproppar som vi går runt med. ^^ Nu helt plötsligt var det sjukt svårt stt söva henne. Somnade nu tillslut efter mycket vankande med henne på axeln så nu sover hon på mig.. fått börja om såfort jag lagt ifrån henne som vanligt. Vart vaken sen 11 men vill ju inte vara med och mysa utan gå runt på axeln är det enda som håller henne tyst utan skrik.. och mobilen över hennes spjälsäng en stund då. Tror hon försöker se till att hon förblir det enda barnet i familjen. 8)
  • GästenT
    sagoskog skrev 2016-12-16 09:20:31 följande:

Har kollat upp det där nu och snoza (verkar vara vanligaste larmet) säger sig inte fungera i en vagn i rörelse. Jag antar att den tolkar vagnens rörelser som rörelser. Men jag tänker att man kan koppla på larmet under promenaden och om man blir orolig så bara stannar man till en halv minut. Man han ju även slappna av mer om man t.ex. stannar på en fika. Men jag vet inte.. kanske mer krångel än trygghet.

Tycker det är svårt det här med larm. På morgonen när jag är mer utvilad och avslappnad då känns ett larm väldigt onödigt. Bara att skapa sig mer krångel än nödvändigt. Men när jag börjar bli tröttare och slitnare frampå em/kväll så triggar det igång min oro (min hjärna är jättekänslig så. Får jag riktig sömnbrist utvecklar jag nästan fullskalig tvångssyndrom. Går och känner på spisen och rycker ut alla kontakter i lghen etc... Något som jag aldrig skulle göra normalt.) Så vet inte om jag ska lyssna på morgon-jag eller kvälls-jag?

Hmmm. Sjukt svårt. Är nästan när hon är i vagnen som jag är mest orolig. Under promenaden men även när man vart ute och kommer in och ska låta henne sova kvar i vagnen med uppknäppt åkpåse. Känns som om hon blir grillad fast alla gånger jag petat och klämt så har hon inte alls vart överdrivet varm OCH hon har andats. :P

Vet inte om jag tycker det är värt att köpa ett. Inte säker på att jag skulle bli hjälpt och det jag kan låna är ett sånt man har på sjukhus, som läggs under madrassen antar jag?

Precis som för dig så är det lite upp och ner hur orolig jag är och risken är väl med ett sånt man har i sängen att man lyfter henne utan att stänga av larmet så det låter utav helvete om natten. xD På dagarna vägrar hon sova någon annanstans än på mig om vi inte vart ute med vagnen, då kan hon ibland sova vidare ett tag. Men när hon klänger på mig behövs ju inget.
Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend