Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84
    GästenT skrev 2016-11-25 13:25:22 följande:

Har exakt samma "problem"! Läste på någon vårdsida att dom kan bli överstimulerade stressade av förmycket intryck. Att typ mamma och pappas ansikte om dagarna egentligen är mer än nog i början för många spädbarn. Igår var en sån dag och jäklar va hon skrek. Det var inte kolikskriket utan övertrött/stressad gallskrik. Usch va hemsk jag kände mig som ändå varit delaktig i att hon var så trött och orolig. :/

Vet inte alls hur man ska göra eller tänka? Det går inte alls att få henne att sova bland folk. Även fast jag går iväg. Kommer du på något smart så hojta till. ^^

Ja samma här - var absolut inte magen eller nått utan han stirrade omkring sig överallt och var orolig bara stackars små. Men gäller det även om de sover i vagnen? Är ute på stan nu och är helt bananas med black friday men han har ju sovit hela tiden. Blir de stimulerade ändå av alla ljud och stök tror ni?
  • Loppan84
    sagoskog skrev 2016-11-25 16:25:54 följande:

I morse skrattade jag så tårarna sprutade. Ylva stökade lite vid 8-tiden men jag kände mig inte riktigt redo för morgon. Jag hade redan ammat henne och tänkte att jag borde ge henne nappen ist för bröstet så att hon inte "glömmer" den. Jag la mig på rygg och lyfte upp henne på mitt bröst. Så vi låg mage mot mage , med hennes huvud under min haka, och gav henne nappen. Ganska snart måste jag ha dåsat till.. för när jag vaknar en stund senare så har ungen spottat ut nappen, hasat nedåt minst 10 cm och serverat sig själv. Haha, blicken alltså. Så himla nöjd :) Förlåt för den makabra jämförelsen. Men den minen:

Haha kan tänka mig. De kan verkligen ge en speciella blickar när de ammar. Min lilla har bara ögonkontakt korta korta stunder än så länge förrutom när vi liggande. Då stirrar han rakt in i mina ögon nästan hela tiden (förrutom om han är jättetrött) och verkar snacka med ögonen. Särskilt på morgonen då jag får den galna "hit med maten jag håller på att dö av svält"-blicken kombinerat med desperat frustande samtidigt som han gillar ner mjölk så fort han kan får alltid mig att börja skratta också.
  • Loppan84

Vad tror ni är mest sannolikt här?

Pappan har varit borta två kvällar - torsdag kväll kom han hem sent från konferens och gick upp tidigt fredag morgon till jobb. Igårkväll kom han hem sent på natten från julfest och la sig då på gästrummet pga alkohol. Lillenhsr alltså inte sett pappa från torsdg morgon till lördag morgon. I vanliga fall är pappa superpoppis och förrutom precis när han ska äta sä är pappa lika bra som mamma. Men nu tål han inte pappa. Han skriker som besatt och klöser honom i ansiktet och pä bröstet men blir helt lugn när han kommer till mig, han vill helst ligga på mig hela tiden. Detta är nytt då han i vanliga fall gillar pappa lika myxket och dessutom brukar sova gott sjölv. Obs! han är inte hungrig eller vill äta. Lillen är 4 veckor och 1 dag idag. Vad är problemet tror ni?

A) pappa har varit borta för länge och lillen har glömt vem han är och har en fas när hsn bara gillar de han känner (men vi hade andra gäster torsdag kväll och det gick bra)

B) pappan luktar annorlunda då han snusat och druckit vin och luktar snus och/eller alkohol. Dock känner jag ingenting och jag har väldigt bra luktsinne. Han drack 2 glas vin och en julöl.

C) noone of above. Han är bara mammig just nu och hade nog varit det oavsett om pappan varit hemma hela tiden

Pappa är jätteledsen här hemma och jag försöka säga att han nog inte gjort nätt fel och att det bara är en fas men vet ju inte egentligen

• Loppan84

PS. Efter att jag sövt lillen har jag nu lagt han i armarna på pappa så hoppas det blir bra när han vaknar. Ni som är på snap har fått en post war bild. Är de inte fina då? Men ni ser kanske på sigges svullna ansikte stt det varit en kamp

• Loppan84

Det andra jag skulle fråga är hur länge är det "normalt" att en en månads baby är vaken i sträck? Igårkväll var han vaken nästan 7 timmar från kl 17 till 00 med bara ett par 10 minuters sovpauser. Är andra bebisar också vakna så länge?

Hela tiden skulle han sittande uppe på mig och inte läggas ner. Behöver jag tillägga att detta var när jag va ensam hemma så min fredags middag blev ostbågar och päron

• Loppan84
    sagoskog skrev 2016-11-26 13:44:56 följande:

Tycker det låter som lillen är i första utvecklingsfasen :) och det kan nog vara orsaken till alltihop. Detta minne är ju sjukt dåligt. Så det är mycket möjligt att han "glömt" pappa litegrann. Och om han dessutom luktar annorlunda så kanske det är ännu svårare att känna igen sig. Om han är i en utvecklingsfas och söker extra trygghet (och pappa dessutom varit borta mycket) så är det ju fullt naturligt att han vill vara hos dig. Både den han känner bäst och den som har maten :) Ylva brukar också vara så mot sin pappa. Men vips så är han poppis igen. Det är ingen fara att det går fram och tillbaka med igenkänningen och populariteten såhär tidigt. Anknytningen i det långa loppet fixar sig liksom ändå. Sålänge han är närvarande såklart :)

Ang sömnen. De behöver ju definitivt sova mer än så och det brukar märkas på dem att de inte mår riktigt toppen av det. Men det blir så ibland och ju längre de är vakna, ju svårare verkar det vara att få dem i djupsömn. Om barnet sover bra i vagnen så är mitt tips att ta en lååång promenad när man märker att det drar iväg. Så man liksom startar om sovandet :)

Skönt stt höra att andra känner igen sig. Har precis läst mycket om utvecklingsstegen nu och tror du har rätt. Ögonkontakten har ökar mycket sista två dagarna oxh igår härmade han mig oxh försökte räcka ut tungan så de två sista dygnen när pappa varit borta har säkert varit påfrestande med mycket intryck för honom.

Ja eller hur, kändes så sjukt länge men han var så i gasen och ville bara sitta och titta. Inte skrikig bara väldigt vaken och stirrig, men man blir ju fundersam när det går så många timmar. var så nära att gå ner och hönta vagnen igår kväll men precis då somnade han. När man bor i lgh på 3e våningen lockar det inte så mkt att gå ut mitt i natten Men vi har en takterrass, kanske funkar att ta upp vagnen i lgh och stå och dra vagnen lite fram och tillbaka?!
  • Loppan84
    sagoskog skrev 2016-11-26 14:26:19 följande:

Låter verkligen som ett utvecklingssteg :)

Nej då förstår jag att det inte blev någon promenad. Det är väl mest det att de kan bli så svårsövda och lättväckta när de är maratonvakna. Ylva kan också vara väldigt nöjd under dessa stunder, men smällen brukar komma förr eller senare. Oftast när hon ska sova. För lite sömn leder till sämre sömn typ.. ist för, som man ofta tror, att de ska sova bättre för att ta igen det de missat. Ylva genomskådar direkt fejkpromenader, men det kan absolut vara en ide att testa. Är det ändå nära min egen lägg-tid så brukar det bästa vara att jag också lägger mig för kvällen. Då sover hon. Men er kille sov i egen säng väl? Hur lyckas ni med det förresten? Jag har inte ens vågat testa.

Ja han sover i egen säng - men han har alltid sovit bra där så är väl bara olika från bebis till bebis vad de gillar? Men tror det hjälper att det är en korg som är på hjul också. Jag brukar lägga ner han när han redan sover eller nästan sover och då vaknar han alltid till lite men då kan man bara rulla den fra och tillbaka nån minut så somnar han med en gång igen. Dock ska sägas att igårkväll när han va så orolig så la jag han i nestet i sängen brevid mig och så la jag honom i egen säng när jag ammat på natten en gång.
  • Loppan84

Symetrical (eller andra som gjort mamma mage-träningen) vet du om man kan göra samma nivå flera gånger per dag? Annars tar det ju minst 9'dagsr att bli klar med nivå 1. Känns lite segt

Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend