Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Mammor från Tempar/Fertility Friend

Symetrical skrev 2016-11-28 19:20:36 följande:

Njae, han verkar få samma (rått)blonda som både jag och hans pappa har. XD Storebror har fått sin hårfärg från sin farfar och lockarna från mig. Onekligen en härlig kombo!

Jag fyllde 33. Fyllde dock 30 när storebror var liten, så det firade jag knappt heller. Vart en middag med tjejkompisarna, vilket kändes precis lagom där och då.

Verkligen helt fantastiskt :)

Grattis i efterskott. Ja, detta kändes helt lagom nu med. Har dock alltid föreställt mig att jag skulle fira 30 stort när jag knappt firat 18, 20 eller 25. Men det får väl bli 40 då :) Skönt att 3 mån kontrollen gick bra. Jag fasar för vaccinet. Inte sticket men ev biverkningar.
  • sagoskog

Idag var jag på efterkontroll! Är så himla lättad och samtidigt lite sur på mig själv. Finns det minsta möjlighet till något negativt så vältrar jag mig gärna i katastroftankar. Nu hade jag ju hunnit börja oroa mig för framfall och allt möjligt otäckt.

Inga spår efter barnafödande utvändigt. Och när hon kände knipet sa hon att " du, jag förstår att du inte haft några inkontinensebesvär (hade pratat om det tidigare) för det är väldigt ovanligt att ha ett sånt här bra knip så nära inpå förlossningen. Eller överhuvudtaget efter tre barn." Hon sa även att jag har en sån bra bäckenbotten att jag inte behöver ha några restriktioner vad det gäller träning (förutom för magmusklernas skull förstås). Jäklar vad skönt! Och jisses vad dum jag känner mig som har gått runt och oroat mig i onödan.

• sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-11-30 23:11:51 följande:

Wooo!! Vilken känsla. Hoppas det smittar av sig på oss andra. Måste säga att jag känner mig stark och hel nu, och nojade ju också en hel del första veckorna för allt möjligt sjukt som fistelgång, inkontinens och framfall nu behöver jag nog fortsätta knipa lite annars tror jag det mesta är bra där nere, magmusklerna är jag väldigt nyfiken på - tycker det är svårt att känna själv men har iallafall lite (lite!) motstånd över hela magen när jag trycker med handen och spänner musklerna så några djupa magmuskler måste det väl finns då?!

Jag har inte varit så duktig på att knipa nu. Men för många år sedan gjorde jag 100 knip/dag i ca ett år. Har därefter haft många kortare perioder där jag gjort detsamms men tröttnat inom några veckor. Jag tror att det är all den träningen jag kan tacka idag. Visst var det länge sen och musklerna lär ju ha slappat till sig sen dess. Men jag skapade nog en väldigt bra grund då och har kanske lite lättare att både hitta, aktivera och bygga upp musklerna nu.

Efter tvillingarna hade jag en delning på ca 0,5 cm. Helt normalt alltså, men jag kände tydligt ett mellanrum. Nu känner jag ingen delning alls. Jag förstår ingenting? En ny graviditet borde ju knappast ge mig ett bättre läge. Jag tror att jag kanske inte känner kanterna på musklerna lika tydligt nu när de blivit slappare och att det därför känns som det gör. Har ju även MYCKET mer underhudsfett på magen nu. Det är väl bara att vänta och se. Men jag tror inte det är någon katastrof-delning iaf utan troligtvis max det samma som innan :)
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-12-01 16:18:24 följande:

Jag har också varit duktig på att knipa.

Magmusklerna däremot är värre. Tror att jag har en delning på ca 2-3 cm ovanför naveln, dock är den inte så djup, vilket är bra. Har ingen delning alls under naveln, vilket tydligen är det viktigaste, men känns ändå skumt med en sån bred diastas ovanför naveln.

Men har du något put på magen? Det ser ju verkligen ut att hålla ihop bra på fotona. Men det kanske beror på att det är ok nedanför naveln? Men visst borde det väl kunna fixa sig bra med tid och träning när det är såpass lite?

Skönt att det inte blev värre än så med biverkningarna :)
  • sagoskog

Jag hade också bästa natten på länge Symetrical! Hon sov först 8 timmar. Vaknade så jag fick langa över bröstet i någon minut. Sen vaknade jag själv kl 09 efter efter tre timmar till. Undrar om det var något med månen eller nåt :)

I övrigt så har min syster med 3 åring varit här i helgen. Fullt upp! Så idag får jag försöka gräva fram mitt hem under allt stök.

• sagoskog

Hej alla! Jag skrev ett inlägg här några dagar sen men jag tror inte det fastnade. Jag svarade nog på något. Men har tyvärr glömt vad.

Här rullar det på :) Ylva sover otroligt länge på nätterna. Igår sov hon 21-06 när min sambos väckarklocka väckte henne. Jag undrar om det verkligen är ok att vara utan mat så länge? Hon verkar inte må dåligt, utan är snarare mer harmonisk ju mer hon sover. Vi har en månad mellan tillväxtkontrollerna nu så jag har ingen aning om hur hon går upp. Bvc trodde dock hon skulle börja plana nu och lägga sig på en kurva. Så det är kanske normalt att de blir mindre besatta av att äta i denna ålder. Hon är nämligen mindre intresserad av mat även dagtid. Men äter, kissar och bajsar gör hon ju.

• sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-12-12 09:30:53 följande:

Så länge hon kissar och inte är slö så är det säkert bra. Men när är nästa vägning då? Har de inte öppet hus på BVC nån dag i veckan när man kan komma och väga själv?

Vår Bvc har tyvärr inte det. Nästa vägning är mellan jul och nyår någon gång. Jag är dock inte så himla bekymrad än, att jag skulle be om en extra tid för det. Iom att hon har gått upp så himla snabbt innan så tror jag att hon kan sakta ner ganska mycket innan det känns onormalt. Hon är inte slö utan är väldigt pigg när hon vaknar på morgonen. Men sover gärna många timmar per dygn.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-12-13 23:28:22 följande:

Förresten - hade min efterkontroll idag. Här i Norge gör man det hos sin husläkare och hon kollade inte där nere. Tog egentligen bara blodtryck och några blodvärden. Men vad kollar de i Sverige? Är det en omfattande gyn undersökning? Isåfall funderar jag på att göra det privat hos en gynekolog.

Bad henne förresten kolla magmuskeln hon sa v 2 cm delning. Är det mkt eller lite?! Hon rekommenderade oavsett att vänta med träning till 12 veckor pga bäckenbotten och foglossning under graviditeten - inte ens yoga - så blir promenader och mamma mage 6 veckor till.

Min bm tyckte inte att jag behövde göra någon gynundersökning eftersom jag inte är sydd eller har några besvär. Men sa att hon gör en om jag vill och det tackade jag ja till. Det är ju ingen kul undersökning precis, men så värt det! Att få kvitto på att det är ok:) Annars är det ju svårt när man inte har något att jämföra med själv och lätt att inbilla sig det ena och andra.

Hon undersökte utsidan, så att slemhinnan såg frisk ut, att det inte hade missats någon bristning inuti, att tappen hade återhämtat sig samt hur det stog till med knipet. Och för de som är sydda så kollar de ju såklart att det läkt bra.

Jag tror 2 cm är ganska normalt efter en graviditet. Det är nog inget du kommer ha några besvär av och som blir bättre med träning. Jag får min delning sedan tvillingarna till 1 eller 0,5 cm. Fast jag vet inte om jag mäter rätt. En läkare skulle kanske kunna få det till 2 cm.
  • sagoskog

OBS! INLÄGG OM ORO FÖR PSD. Hoppa över om ni inte vill läsa om sånt.

Använder någon av er andningslarm? Jag har egentligen varit "emot" det eftersom jag är rädd att det triggar oron och att jag inte tror att man kan göra så mycket ändå om det värsta händer.

Men jag har alltid gått och kollat Ylva konstant. På nätterna slänger jag mig nästan på henne för att kontrollera andningen om jag vaknar till och jag har svårt att engagera mig i annat när vi är ute med vagnen eftersom jag hela tiden letar efter tecken på att hon andas. Det gör också att jag råkar väcka henne väldigt ofta. Egentligen så tänker jag nog inte så mycket på psd. Men det här kontrollbehov pickar på mig konstant.

Igår var det värsta hittills. Jag hade gått med vagnen och samtidigt krånglat med mobilen (internetbanken) ett bra tag. När jag tillslut tittar upp på henne så ser hon alldeles blå ut. Jag ruskar lite på henne och får ingen reaktion. Tänker att nu är det över. Får panik och sliter upp all bäddning, ropar hennes namn och lyfter upp henne. Ingen reaktion först.. men sen, äntligen, gnyr hon sitt vanliga morgongriniga. Fy alltså. Kände mig helt traumatiserade efteråt. Jag har gjort liknande saker tidigare, men inte riktigt lika illa.

Det bästa, men värsta.. är att det var nog var helt i mitt huvud. Hon kan skifta lite lätt i blått runt munnen och ögonen när det är kallt. Jag tror att det bara är pga huden är tunn där. Läpparna är alltid rosiga, så jag tror inte att det är syrebrist. Det är dessutom så lite att ingen annan än jag ser det (tydligen). (Kan posta en bild på fb sen, så kan ni se vad jag menar.) Vagnen har en grå suflett och i fel ljus så kan de ge en illusion av att hon är riktigt blå.

Jag mådde inte alls bra efter detta igår. Kunde inte somna utan låg bara och kände efter så att hon andades.

Jag tror väl fortfarande inte att ett andningslarm helt kan skydda en från psd. Men jag kanske kan slappna av den tiden när den inte larmar iaf och slippa väcka henne med att vara och klämma och känna på henne i tid och otid.

Vad tror ni?

• sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-12-14 10:06:45 följande:

Åh förstår att det är jobbigt. Måste blivit fruktansvärt rädd. Jag har inte trott att han ska plötsligt ska sluta andas utan att jag märker nått däremot tycker jag ofta han har problem med andningen när han grymtar och hostar och ofta spyr efteråt.

Då ser det ut som han inte kan andas och att det är detta som sätter igång alltihop. Och han behöver ofta få sitta upprätt för att lugna sig. Så jag håller på och sätter honom upp på nätterna dock tror jag han är vaken så jag inte väcker

Honlm och somnar om med en gäng. Men är rädd att ett sånt anfall ska gå snett en dag och jag inte kan göra nått. För detta hjälper ju dock inte andningsalarm.

Mår du dåligt tycker jag att du ska se på ett andningsalarm. Ja det kommer nog väcka henne litegrann men eftersom du ändå gör det nu så kanske det inte gör någon större skada? Jag tror inte den första vibreringen väcker de flesta bebisar. Ylva verkar väl dessutom somna om lätt?

Go for it om du tror att det dämpar din oro <3

Åh.. helt tvärtemot mig. Det där kipander och rosslande är jag inte ett dugg orolig för. Oftast är det nog dykreflexen som drar igång pga uppstötningar eller när de sätter i halsen. Men jag tror att de är ganska rustade för att reda upp sånt ändå. Det låter och ser ju otäckt ut men jag tycker det känns lugnande att man oftast märker när det händer iaf.

Om Ylva sover så djupt att vibrationen drar igång (de andas ju lugnast då) så vaknar hon nog inte upp helt och hållet av den. Och som du skriver så väcker jag ju henne ofta annars ändå. Ska nog skaffa ett :)
Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend