Loppan84 skrev 2016-12-13 23:28:22 följande:
Förresten - hade min efterkontroll idag. Här i Norge gör man det hos sin husläkare och hon kollade inte där nere. Tog egentligen bara blodtryck och några blodvärden. Men vad kollar de i Sverige? Är det en omfattande gyn undersökning? Isåfall funderar jag på att göra det privat hos en gynekolog.
Bad henne förresten kolla magmuskeln hon sa v 2 cm delning. Är det mkt eller lite?! Hon rekommenderade oavsett att vänta med träning till 12 veckor pga bäckenbotten och foglossning under graviditeten - inte ens yoga - så blir promenader och mamma mage 6 veckor till.
Min bm tyckte inte att jag behövde göra någon gynundersökning eftersom jag inte är sydd eller har några besvär. Men sa att hon gör en om jag vill och det tackade jag ja till. Det är ju ingen kul undersökning precis, men så värt det! Att få kvitto på att det är ok:) Annars är det ju svårt när man inte har något att jämföra med själv och lätt att inbilla sig det ena och andra.
Hon undersökte utsidan, så att slemhinnan såg frisk ut, att det inte hade missats någon bristning inuti, att tappen hade återhämtat sig samt hur det stog till med knipet. Och för de som är sydda så kollar de ju såklart att det läkt bra.
Jag tror 2 cm är ganska normalt efter en graviditet. Det är nog inget du kommer ha några besvär av och som blir bättre med träning. Jag får min delning sedan tvillingarna till 1 eller 0,5 cm. Fast jag vet inte om jag mäter rätt. En läkare skulle kanske kunna få det till 2 cm.