Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Mammor från Tempar/Fertility Friend

Symetrical skrev 2016-12-27 09:46:56 följande:

Hur går det förresten för alla er fina mammor med magåtergången? Min kusin som fick barn i juni ser fortfarande ut att vara i typ 6-7 månaden, medan inte ens julmaten verkar vilja fastna på mig. Konstigt hur det kan vara sån skillnad! 8-|

Min mage ser hemsk ut. Nu när allt fettet är borta typ så ser man hur mycket celluliter men framförallt uttänjd hud jag har Den är degig och hängig men det är typ bara hud.

Musklerna hade 1-2 cm delning när jag gjorde efterkontroll för 2 veckor sen så det var väl ok bredd men ganska djup tror jag. Bör väl gå ihop tänker jag. Men huden ... smörjer med paulas choice 10% aha men vet inte om det hjälper, finns väl inget att göra?
  • Loppan84

Har haft lite tid att skriva om luffarvisan under de otaliga timmarna när man absolut inte har fött stå still sen vi kom ner hit. Hoppas saker återgår till normalen när vi åker hem imorgon

Se på mamman som går där på vägen

Se på mamman som går och går

Så snart som det står still

Bebis ju gråta vill

Så mamma får traska på

Hon går så långt som vägarna räcker

För han har en oro och gråt i sin kropp

Så snart som vagn står still

Blir han gal och vild

Det är som att dra ut en propp

Han vill va fri som en fågel, fri som en fågel och då är det som nånting ropar GÅ i henne galna mammablod

• Loppan84
    Symetrical skrev 2016-12-27 19:06:21 följande:

Det löser sig säkert mycket med tiden. Har en kompis som höll på med nån sån där derma roller, eller vad det nu heter, för att få bukt med bristningarna och hon tyckte faktiskt att det funkade ganska bra. Men som hon påpekade kan hon ju å andra sidan omöjligt veta hur de hade blivit om hon struntat i alla åtgärder.

Jag lider såå med min kusin. Hon väger fortfarande minst 20 kg för mycket (gick upp 25 under graviditeten) och har tydligen bristningar från knäna till halsen. >_

Tack för tips, ska kolla det.
    sagoskog skrev 2016-12-27 17:54:04 följande:

Loppan: Vilken tidig kille! :) Min ena tvillingen vände sig vid 6 veckor redan.. tror jag. Tidigt var det iaf. Men andra tvillingen och Ylva, är lite segare. Ylva verkar inte haft en tanke på att vända sig ens, fram tills idag. Första gången jag sett henne göra en ansats :) Hon är väldigt stark både i nacke och kropp så jag blir inte förvånad om hon lyckas vilken dag som helst.

Jag testade flaska för första gången för en stund sen. Det gick inte alls. Är det bara att slänga mjölken som är kvar i flaskan? Man kan inte använda den och testa igen när hon vaknar om ett par timmar t.ex. ?

Symetrical: Min mage är ok, men långt ifrån som den var innan. Inte mycket put och magmusklerna verkar som vanligt, men mjuk och ett tjockt lager underhudsfett. Jag fick ju inga nya bristningar, men mina gamla blev lite uttänjda och syns mycket mer nu. Hoppas det reder upp sig :) tror dock jag måste tappa lite kg först och det har jag ingen direkt lust med just nu.

Det verkar va väldigt olika vad de gör först och när, det blir som det blir

Ang flaskan - ja har du värmt mjölken (Alltså i vattenbad eller nått) så är det bara att kasta. Men om du tog den direkt från tutten/pumpen kan den stå i rumstemp upp till 6 timmar. Häll över i en ren flaska bara (på BVC sa de att det var viktigt att inte återanvända nått som varit i kontakt med barnens mun utan att diska när det häller just bröstmjölk).
  • Loppan84
    eagle87 skrev 2016-12-27 21:24:27 följande:

Är de då 6 timmar på rak? Hmm igår mata jag honom 12 han somna halv 2 O jag med... vakna 3... somna om till 445 va vaken till 6 somna om till 7... så de väll ungefär 4 timmar sammanlagt ....

Jag heter shaheen8705 om du vill Adda mig :)

Loppan har du många vänner i Norge? Jag känner mig så sjukt ensam när min man jobbar

Jag förstår dig. Har en del vänner och bekanta med barn och som är hemma just nu, men det är främst genom min man som är från Norge så det är ju inte mina "egna" vänner utan typ fruar till hans kompisar etc Ja jag känner mig också ensam och saknar mina egna, nära vänner. Just nu är två av mina bästa kompisar hemma med småbarn i Sthlm tex Men det hjälper Ju med sällskap. Men kanske du kan gå med i mammagrupp?
  • Loppan84
    GästenT skrev 2016-12-28 06:45:25 följande:

Någon mer än jag som har enorma problem med svettningar? Det är mer eller mindre varje natt men svettas alltid och det bidrar lite till den dåliga sömnen. Inatt var det extremt. Helt genomblöt. Antar att det är hormoner? När fasiken slutar det och kan man göra något åt det? :O

Hade jätteproblem med det och tyckte också svetten luktade apa, men det har blivit bättre bara sista veckan. I samma veva har den extrema törsten också försvunnit (drack 2-3 liter vatten per natt) så tror det är några hormoner som stabiliserat sig kanske?!

6 timmar i streck låter som en dröm. Här är det fortfarande varannan-vartredje timme amning som gäller men han äter fort och vi somnar oftast om fort bägge (blir totalt kanske 10-20 min vaken per gång) så det är ändå ok ang sömnkvalitet.

Men är väl lite olika energibehov också. Lilla köttbullen här gick ju från 3600 vid födsel till 5400 vid 6,5 vecka så då behöver man ju äta
  • Loppan84

Vi ska egentligen köra hem idag, vad tycker ni om detta då vi har haft en hemsk natt med snor och mycket slem i halsen = rosslig andning, hosntning och andningsuppehåll. En del spy också som jag tror var en konsekvens av att han hade problem att äta ordentligt och svälja. Dock ingen feber och har ammat som vanligt (men ätit lite mindre per gång) och verkat va vid ganska gott humör. Har suttit med honom upprätt mellan kl 4 och 7 och då sov han bra sen verkar det som slemmet lossnade lite och han kunde ligga i sitt nest (men la en pläd under nestet så det lutade med upphöjt huvud).

Nu på morgonen fick vi ut en hel del snor och han är på bra humör och låter ok på andningen även on det rosslar till ibland. Inte velat äta dock.

Pappan ska egentligen jobba imorgon så vi borde verkligen åka hem men jag tvekar att sitta hela dagen i bilen om lillen är sjuk. Vad tänker ni?

PRO:

- han kan sitta hela dagen i bilstol och då är det lättare att andas

- han sover säkert mer eller mindre hela dagen om vi sitter i bil och så mår han bättre imorgon

- har inte väckt pappa inatt så han inte skulle va trött bakom ratten

CON:

- tänk om han blir sämre ovh vi måste på sjukhus?

- om han blir ledsen av att sitta i bilstol när han är sjukt utan att kunna sitta i famnen blir set en lååång körtur

• Loppan84
    GästenT skrev 2016-12-28 10:03:30 följande:

Ah shit. Kan det hålla på så länge alltså. Finns det något man kan göra för att påverka eller är det bara att låta det ta sin tid att gå över? :) Inte lätt när sambon höjer värmen i huset hela tiden och jag går och sänker. ;)

Haha vi hade samma hos oss, han eldade som en galning och jag gick runt i underkläder och duschade iskallt

Tror inte att det är nått att göra tyvärr men verkar ju som det går över för de flesta iallafall.
  • Loppan84

Vi kör idag, han verkar mycket friskare och bättre andning. Sover mest hela tiden så blir nog att sova i bilen.

Men det enda som oroar mig är att han inte verkar vilja äta och det betyder att brösten kommer spränga som sjutton i bilen efter ett tag och hur ska man pumpa då? Haha får väl stä på nån toa på nån bensinstation och handpumpa till slut. Hu!

Har ni några smarta förslag på hur man kan pumpa när man är on the road så säg till.

• Loppan84
    sagoskog skrev 2016-12-28 11:31:43 följande:

Jag har inte haft några svettningar nu. Men det är säkert hormonellt. Eller pga sömnbrist. Jag får alltid svettningar vid sömnbrist faktiskt. Sjukt jobbigt. Hoppas det går över.

Har någon av er fått finnar? Min hy var en dröm från halva graviditeten och fram tills Ylva var 1 månad. Nu har jag fler finnar samtidigt än jag hade sammanlagt under hela min tonårstid. Det är vidrigt och jag kan inte låta bli att klämma på dem. De kommer säkert gå över när hormonerna lagt sig. Men hur undviker jag att klämma fram brustna blodkärl och ärr tills dess ;(

3 mån vaccin om några timmar nu!

Jag har så sjuka finnar. Har aldrig haft det - Inte som tonåring eller gravid men nu är det helt sjukt. Särskilt runt hakan och munnen. Tänker bara att det går över när man slutar amma. Hoppas iaf det.
  • Loppan84

BAra för det har han bara ätit en gång inatt. Åt vid 22 sen Somnade vi sen åt han vid 3. Sover fortfarande och jag sitter och pumpar. Undrar om det är nu set händer eller om han bara är sjuk? Verkade pigg igårkväll...

Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend