Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Mammor från Tempar/Fertility Friend

Uppdatering - hittade lite mer info. Hormonet relaxin som gör alla leder i kroppen mjukare och därmed gör att fötterna "flyter ut" hänger kvar i kroppen 16 veckor efter fl eller så länge man ammar. So here's hope

• Loppan84
    Symetrical skrev 2016-12-09 09:26:45 följande:

Slut som artist idag. Har haft ett sprattlande barn på varsin sida om mig i sängen inatt. Knappt sovit något och idag är storebror hemma, så har inte samma möjligheter att få vila heller... hoppas att jag kan få honom att lägga sig en stund sen efter lunch. Min kropp och knopp skriker efter sömn! >_

Stackare! Sagt det förr och säger det igen - fattar inte hur ni med två små barn klarar det. Kudos till er. Varför ville inte lillen sovs då? Ont i magen?

Här har han panikskrikit en timme de två sista nätterna med ont i magen och luft. Enda förklaringen jag kan komma på är kanske att jag ätit mycket pepparkakor. Nån annan som känner igen dDet?
  • Loppan84

Var iväg på middag sjölv i 2 timmar i onsdags och det fick superbra. Han pt en flaska och sen sov hör hemma med pappa. Men sen på natten hade han ont i magen oxh va kinkig och då fick jag sååå dåligt samvete. Nu ska jag egentligen iväg någrs timmar ikväll också på min bästis 30-års fest. Bara ett par tre timmar är det tänkt men har sån ångest för stt gå bort två gånger på en vecka, så sjukt dumt att det vsr två tillställningar samma vecka som var väldigt speciella - sen är det inget jag "måste" gå på förrän mars. Men ärligt talat nu -handen på hjärtat - är det lite väl mycket och tidigt att va borta två kvällar på en vecka eller tycker ni det är ok? Funderar på stt ringa avbud men hade varit kul att bara va med en stund...

• Loppan84

Jag gick på fest och det gick superbra, men messade hem sisådär 300 gånger . Var borta 3,5 timme varav han sov 2 fick flaska och ny blöja och sen sov igen en timme till. Men känns som han blev väldigt glas att se mig och sambon sa att han var mycket lugnare och hade lugnare kroppsspråk när han såg att jag va hemma så det kändes lite fint.

Ang flaska vs amning. Drack 2 glas champagne och ett glas rödvin, vet stt det ska va ok att amma men fick ändå ångest och då det fortfarande fanns utpumpad mjölk kvar när jag kom hem så gav flaskan istället för att amma kl 1 och igen nu kl 5 och är inte avis på att behöva hålla på med det varje natt. Brukar somna om med en gång så varje matning är bara Max en hslvtimme vakentid men nu ligger jag klarvaken och har nu varit vaken drygt 45 min och känns som det är en stund till jag somnar. Vet inte vad jag vill säga med det mer än att you have My sympathy och jag tror det är tuffare nätter när man måste mecka med flaska <3

eagle87 skrev 2016-12-09 18:29:56 följande:

Jag ammar inte, började med ersättning efter ca 2 veckor då han ville amma konstant...

Nu i efterhand ångrar jag mig att jag gav upp då det är jobbigare på natten att göra ordning flaskor etc....

Min man har gett någon flaska på helgen men jag vaknar iaf O ligger bara vaken tills de är klara så känns som om de inte är någon idé... igår sov jag lite bättre 1-4 och 5-8 men känner mig ändå helt död...

Imponerad att du orkar klä upp dej O gå på fest!! Önskar jag kunde bli mig själv...

Hoppas du får kul ikväll O kan slappna av

• Loppan84
    Symetrical skrev 2016-12-10 07:44:39 följande:

Storebror hade ont i halsen, stackarn, så därför han sov dåligt. Lillebror sov nog ganska bra egentligen, men är nog inte heller riktigt kry, varför han sprallade en massa i sömnen och ville ligga kloss inpå sin mammi. <3

Detta kompenserades dock med bästa natten nånsin för lillkräk nu inatt! Han sov 18:30-23:30 (5 timmar!) och sen ända tills jag väckte honom genom att byta blöja och amma vid 3:30, dvs 4 timmar till. Vet inte hur länge han sovit då ifall jag låtit honom vara, men jag vaknade av att jag var kissnödig och kände att jag inte ville bli väckt direkt när jag lyckats somna om igen av att han vaknade hungrig.

Är rejält förkyld, men känner mig ändå som en helt ny människa idag!

Gud så skönt! Är skumt att väcka dem skönt att det gick bra Krya på dig!
  • Loppan84
    GästenT skrev 2016-12-11 15:48:48 följande:

Loppan: har jag drömt eller blödde du nu igen? Eller du pratade något om mens? :S

Jag fick blod igen i förrigår och har haft sen dess. Inte jättemycket men inte jättelite. 6veckor sen förlossning inorgon. Undrar om man behöver kolla upp det. Har ingen feber och ingen värk, men däremot jävligt yr. Ringde 1177 igår och rådfrågade, ett skämt. Hon sa typ: "Vänta lite så ska jag söka upp och läsa lite om avslag. Hmmm. Jadu. Står här att det kan vara mens. Det är det nog. Ingen fara. Ät järnrik mat om du är yr. "

Google har jag också tillgång till....

Ja hade inte rött blod från vecka 2 till slutet av 5e veckan, bara lite brunt tunt ibland men fick plötsligt kraftigt rött, färskt blod en dag runt drygt 5 veckor efter fl. Men sen gick det över. Tror knappast det va mens utan avslag och att såret gick upp lite igen då jag hafe lyft lite tyngre än vanligt och promenerat.

Ang sova på dagtid - min lilla sparv kan ju va vaken och gå på högvarv en hel dag om han får välja själv. Men sen sover han också som en stock hela natten. Innan jag gick in aktivt för att söva han dagtid så kunde han lätt va vaken 6-8 timmar som sen kulminerade i en hyperaktiv bebis på kvällen då huvudet nästan gick ur led då han vred det från en sida till den andra när han skulle titta (stirra) på tak och väggar. Han va helt galen. Sen började jag ju att efter två timmar vakentid ungefär söva han aktivt - hålla han mot bröstet och säga schh och vagga (ibland gungstol) och/eller vagntur. Första dagarna tog det lång tid och sen blev det gradvis enklare. Nu är det bara på sen eftermiddag/kväll vi kan behövs göra det (gjorde det precis nyss) annars somnar han i stort sett efter amning när han varit vaken 2-3 timmar.

Satt precis och undrade om kaffe kan ha nätt sammanhang? Drack kaffe första gången på flera dagar idag och idag har han varit hyper för första gången på länge. Medan vi skriver har han vaknat i nestet igen efter mindre än 5 min sömn. Ska skicka ett klipp på snap sen så kan du se om de beter sig likt?!
  • Loppan84

Har skickat dig lite av en följetong på snap GästenT Nu får hsn bara ligga uppe på mig och sova det verkar va det enda som funkar, så får vi se. Ska testa stt inte dricka kaffe nu på 2 dagar och sen dricka igen på onsdag så lär vi väl bli varse om det är problemet.

• Loppan84

Just det - skulle skriva att han varit vaken mer ellee mindre sen klockan 14 så snart 5 timmar, med någrs små mikropauser med 5 minuter sovande som han sen kämpar sig vaken från trots stt han uppenbarligen är megatrött.

• Loppan84

Och DÄR sov han djupt och mer än 10 minuter. Tappert kämpande i 9 timmar för att inte somna. Samtidigt sover han ju gott hela natten och också på dagen när han väl somnar (2-3 timmar)!så vet inte om det egentligen är ett problem med dessa maratonvakningarna eller om man bara ska låta han va vaken? Han brukar inte gråtit eller skrika så mycket utan bara stirra omkring med huvudet och titta på saker eller sitta i knät och va nöjd. Idag på de 9 timmarna har han inte gråtit en enda gång utan bara gnällt lite eller börjat skrika lite en minut när vi försökte lägga ner honom. tom nu på slutet när han höll på oxh somna låg han och plötsligt och skrattade och jollrade och precis när han somnade låg han och sa "mmm mmm" som han gör när han myser. Så kanske är ok?

Ska ta upp det på 6-veckorskontrollen på onsdag.

• Loppan84
    sagoskog skrev 2016-12-12 09:25:27 följande:

Hej alla! Jag skrev ett inlägg här några dagar sen men jag tror inte det fastnade. Jag svarade nog på något. Men har tyvärr glömt vad.

Här rullar det på :) Ylva sover otroligt länge på nätterna. Igår sov hon 21-06 när min sambos väckarklocka väckte henne. Jag undrar om det verkligen är ok att vara utan mat så länge? Hon verkar inte må dåligt, utan är snarare mer harmonisk ju mer hon sover. Vi har en månad mellan tillväxtkontrollerna nu så jag har ingen aning om hur hon går upp. Bvc trodde dock hon skulle börja plana nu och lägga sig på en kurva. Så det är kanske normalt att de blir mindre besatta av att äta i denna ålder. Hon är nämligen mindre intresserad av mat även dagtid. Men äter, kissar och bajsar gör hon ju.

Så länge hon kissar och inte är slö så är det säkert bra. Men när är nästa vägning då? Har de inte öppet hus på BVC nån dag i veckan när man kan komma och väga själv?
Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend