Inlägg från: Sagan12345 |Visa alla inlägg
  • Sagan12345

Mammor från Tempar/Fertility Friend

Symetrical skrev 2017-01-07 08:25:26 följande:

Plus larmet om extremt utbrott av rs i hela Stockholmstrakten då. Perfekt timat med dopet! XD

I övrigt hoppas jag att allt är bra, sagoskog! <3

Supertrevligt om du och magen också kommer på fikan, eid!

Klart du kan köra i Sthlm, Gästen!

Önskar också att ni bott närmre, Eagle och sagoskog! :-*

Nu skall jag gå och hoppa från Västerbron. Over and out! ;1)

Åhh, vilket datum ska ni fika?

Låter som ni hade intressanta förutsättningar för dop :P

Så det har slagit ut rejält nu i sthlm!?

Skitvirus.. Jobba 1,5v till sen ska jag undvika alla förkylda :)
  • Sagan12345
    Symetrical skrev 2017-01-08 11:35:56 följande:

Nånstans kring 23/1. Är du på?

Mycket spännande, men blev som sagt ändå bra!

Japp. Gick ut världens larm på Nyhetsmorgon för ett par, tre dagar sedan. Fattar inte hur jag skall kunna sysselsätta storebror de dagar han inte går på dagis, nu när vi måste undvika folksamlingar i allmänhet och öppna förskolan i synnerhet. XD

Jag är kanske på :)

Uuu jäkla virus.. Känner mig också riktigt nojig över att lillen kommer bli smittad när folk vill komma på besök.

Du får hitta en liten backe långt ifrån alla andra där storebror kan åka pulka och leka i snön lr nått sånt :)

Smittorisken borde väl vara lägre utomhus?!
  • Sagan12345
    Loppan84 skrev 2017-01-08 11:58:04 följande:

Fasen idag ska vi träffa släkten och alla dsgisbarnen och jag är nojig deluxe för RS. Vill inte att någon ska ta i honom eller hålla honom men min man säger att så länge de är friska och tvättar händerna vill han inte säga det. Hjälp! Jag förgås typ av oro nu. Har ont i magen. Förstår att det har växt ut av proportioner men så är det nu

Hur gick de idag? Var folk friska av de ni märkte?
  • Sagan12345
    Loppan84 skrev 2017-01-08 19:55:33 följande:

Nej de jäklarna lovade och svor att de var så friska och barnen hade knappt på dagis efter jul och yada yada yada. Sen när vi kom dit så gick ena ungen och hostade och min svåger gick och snorade. Var inte mycket stt göra mer än försöka hålla distans men blir så sur. Är så trött på att ingen tar en på allvar för de tror att av bara överdriver och säger/tänker typ "RS virus fanns ju när vi hade spädbarn också, det är inte så farligt" men de fattar ju inte att det är ett extremår. Har god lust att gå i ide med min bebis ny och komma ut i vår

Jäkligt respektlöst :( Det är ju inte dom som kommer få ta hand om er lilla om han blir smittad.. Håller tummarna att er lilla håller sig frisk
  • Sagan12345
    eid skrev 2017-01-13 05:53:32 följande:

Wow- 21 kg är ju helt galet! Har du ammat henne? Är så rädd att mina upp-kilon ska sitta som sten och vägra släppa...

Tror nog du kommer vara tillbaka i form innan du vet ordet av de.. Har en stark känsla av att du kommer röra en del på dig så snart kroppen är redo för de :)
  • Sagan12345

Ni som redan passerat graviditet, gör man gynundersökning någon gång i slutskedet för att kolla tappen?

• Sagan12345
    eagle87 skrev 2017-01-21 11:42:01 följande:

Vet inte va ja ska göra vården bryr sig inte... är upp på 96 timmar nu utan ngn riktig sömn min man lever sitt liv som vanligt ligger O sover nu jobbar lämnar mig träffar sin familj. Jsg vill inte O orkar inte leva Längre... men vill inte lämna min son utan en mamma men jag orkar inte har mer ont i kroppen nu än förlossningen.

Fy vad fruktansvärt att höra hur du mår.

Vet inte din man om hur du mår eller vad är det för fel på honom!

Jag kan verkligen inget om detta så kan inte råda men skulle rekommendera att lyssna på de andra mammorna..

Håller tummarna för att du mår bättre snart. Låter verkligen som du behöver lite avlastning för att göra de.
  • Sagan12345
    eid skrev 2017-02-14 03:13:38 följande:

Hej!

Hoppas ni alla mår bra:) hur sov era små i början? Vår tjej som blir 2 veckor på torsdag vägrar att sova själv på natten utan måste ligga nära mig i sängen. Vi har testat med babynestet mellan mig och min sambo, men hon blir smått panikslagen så snart vi lägger ner henne där. Vi har väldigt långa "försök att varva ner rutiner" för att få henne så trött som möjligt för att hon inte ska orka sträva emot att läggas i nestet, men icke.. några tips? :)

Vår lilla vill gärna också ligga nära.. I natt sov han i nästet mellan 5-8 men resterande tid låg han bredvid mig lr sambon.. Dagtid är det lite olika om han kan sova i nästet lr vill ligga nära.
  • Sagan12345

Hej

Hur gör ni på natten när ni liggammar? Kravlar ni upp i halvsittande läge för att rapa efteråt lr hur gör ni för att rapa?

Jag tycker lilleman vaknar till för mycket om jag ska rapa honom halvsittande.

• Sagan12345
    Loppan84 skrev 2017-02-14 14:09:28 följande:

Tyvärr måste jag ibland jobba mycket för rapandet på natten, ibland tar det lååång tid för han sover ju bara vidare så måste försöka rapa honom i sömnen. men har har problem med illamående och utan rap kommer det tillbaka mycket värre senare när han inte vill ligga ner så har lärt mig att bita ihop. Jag liggammar och sover typ genom det men efter måste jag sätta oss bägge upp och försöka rapa honom över axeln. Går inte det på en stund brukar jag lägga honom på mage på mitt bröst och lägga mig ner snett bakåt (lutar mot kuddar och täcken) och stryka på ryggen nedifrån och upp. Går inte det heller brukar jag typ somna där men då får han ju ligga på mage ett tag och det hjälper också föe att pressa ur luften Ver inte om alla andra måste hålla på så mycket på natten men så är det för oss iaf

Låter som du får böka endel.

Ska försöka hitta någon metod som fungerar. Förhoppningsvis behöver han inte vara helt upprätt för att kunna rapa. Ska testa lägga honom på mage på mitt bröst
  • Sagan12345
    sagoskog skrev 2017-02-14 22:32:43 följande:

Jag har aldrig rapat mina barn på natten. Om möjligt har de fått ligga lite på sidan. Kan säkert bero på hur känsligt barnet är. Men det har inte varit några problem alls för någon av mina tre. Varken med det uteblivna rapandet eller att de vält över från sidoläge (aldrig hänt).

Okej, tack. Kanske inte behövs här heller då. Jag lär väl märka :) vår lilla sover en hel del på sidan, blir ju så när han somnar vid liggammningen.

Ska stämma av med läkaren på torsdag om de är big NO NO lr okej.
  • Sagan12345
    Sajocawa skrev 2017-02-15 08:47:51 följande:

Min dotter rapade jag aldrg nånsin, varken dag eller natt. Vi ammade och jag somnade under tiden och så sov vi gott vidare till nästa måltid.

Sonen är annorlunda och behövdes rapa en gång under matning och sen en till gång efteråt, fick helt enkelt sätta mig upp varje gång eller langa över till min man som fick ställa sig och gå lite om det behövdes. Nu är han tre månader och det var länge sen behövdes rapa under natten.

Hur märkte du att han behövde rapa?
  • Sagan12345
    eid skrev 2017-02-17 11:59:30 följande:

Tack så himla mycket för bra svar och tips! Alltså egentligen ser jag inget problem med att hon sover så nära mig, men det är så mycket pekpinnar gällande samsovning och att det är ett big nono.. att alla inom vården säger att hon ska sova själv eller i babynestet, men hon får typ panik på kvällen/natten om hon inte får vara så nära som hon vill :(

Humm det har inte jag hört något om att det är big NO NO och jag har sagt att han ligger bredvid mig till barnmorskorna här.. Varför säger de big NO NO?
  • Sagan12345
    Sajocawa skrev 2017-02-15 18:11:23 följande:

När han blir "rapnödig" börjar han böka massor, släpper och tar tag om bröstet om vartannat, vill äta men blir frustrerad och släpper och gnäller.. då får han komma upp i upprätt läge och så kommer det oftast två rapar ganska omgående utan problem, enstaka gånger kommer den ingen rap och då får man ställa sig upp och gå runt lite så att det skumpas lite och då brukar rapen komma. och sen när jag lägger tillbaka honom till bröstet är han helnöjd och äter utan problem :)

Tack, så blev de här just och då kom de rap :)
  • Sagan12345

När man pratar om napp och annan sugtecknik, och att de kan förstöra amningen. Vad menar man då egentligen? Är det att bebisen inte vill ta bröstet eller börjar suga på ett annat sätt som inte stimulerar mjölkproduktionen?

Vi började testa napp igår och helt plötsligt nu ikväll har han varit rätt missnöjd och fick bara känslan av att det inte kommer mer mjölk så testade bröstpumpen och typ 1 droppe kom :/ kan vi ställt till med något nu när vi började med napp?

• Sagan12345
    Loppan84 skrev 2017-02-17 23:08:16 följande:

Nej det tror jag inte om han (hon?) fortfarande får bra tag i bröstet? Är det vakum mellan mun och bröst, utan glipa från hans läppar till din hud och du känner att hen suger? Många duktiga bm säger att det där med sugförvirring är extremt ovanligt, särskilt med napp men kanske större risk med flaska. Vi har gett flaska sen nyfödd och i början hände det att jag fick sticka in fingret i munnen och få honom att ta nytt tag ett par gånger eftee han fått flaska och skulle amma igen för att han tog föe löst tag om bröstet. Men då kände jag det tydligt, han smackade mest ;) min plutt har aldrig tagit napp så där har jag ingen erfarenhet men har som sagt hört bm säga att det är typ skitsnack att napp förstör. Många ger ju napp på BB.

Han lugnade sig när vi la oss och då såg jag att de kom mjölk, konstigt att de inte kom när jag pumpade
  • Sagan12345
    Loppan84 skrev 2017-02-18 10:11:05 följande:

Vad skönt. Hur mår ni annars? Känns allt bra? Hur var förlossningen egentligen? Och hur gammal är han nu?

1000 frågor hehe

Förlossning gick superbra.. Helt okej smärta och 11h från att vi kom in.. Fattade dock inte att det var dags så åkte in för att få värktabletter men var redan öppen 6-7 cm så vi blev inskrivna.

De dyker ju upp 100 frågetecken så här i början men de känns väldigt bra.. Att amma med 2h mellanrum är dock krävande och man är ju trött.. Han är 8 dagar nu.

Hur mår ni? Går allt bra?
  • Sagan12345
    eid skrev 2017-02-19 13:19:38 följande:

Jag upplever att flera inom vården här har varit jättenoga med att man inte ska sova bredvid bebis just pga av om man rullar på henne eller liknande, men jag tror man sover så "lätt" och är på helspänn. Så kan inte se att det borde vara panik! Vi var på barnakuten i veckan pga att Malou var så snorig, då frågade läkaren hur vi sov och påpekade att hon borde sova själv. Jag blir bara glad när jag läser att det inte har varit lika hårda restriktioner hos er, känns viktigast att hon är trygg och får den närhet hon behöver än att stirra blint på alla råd och riktlinjer <3

Vi får se om BVC kommer skälla på mig för dom lär väl fråga hur vi sover :P

Dessa två nätter när jag inte försökt flytta honom har vi fått sova så himla mycket mera i alla fall.

Ni samsover hela natten?
  • Sagan12345
    Sajocawa skrev 2017-02-19 19:05:57 följande:

Inte konstigt alls, många släpper inte alla ifrån sig mjölk lika lätt till pumpen. Bebisen är mycket effektivare på att suga så du behöver inte oroa dig. :)

Aha tack, hade ingen aning om de, bara räknade med att har man mjölk ska pumpen fungera :)
  • Sagan12345
    Symetrical skrev 2017-02-25 10:30:22 följande:

Är verkligen sämst på att hänga här numera. Bara snap som gäller, känns det som. Mer tid finns inte med bebis plus storebror. :-P

Sagan och eid, har ni snap? Vi har en grupp där det är riktigt bra med aktivitet!

Japp jag har, skriver till dig på fb
Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend