Inlägg från: Sajocawa |Visa alla inlägg
  • Sajocawa

Mammor från Tempar/Fertility Friend

Woho! Jag känner mig lite mittemellan dessa trådar nu när jag bara väntar på att föda när som helst så hoppar in här direkt! Hoppas på att få uppdatera lite eget härinne innan vecka är slut i alla fall ;)

• Sajocawa
    Symetrical skrev 2016-11-17 06:40:28 följande:

Väldigt bra initiativ Loppan! Kändes som att man ofta var väldigt ot i förra tråden. XD

Hur går det sajocawa? Jag tror (och hoppas!) på att det är lugnet före stormen för dig nu!

Det är snarare lugnet efter stormen nu! ;) en rynkig liten pojke ligger i min famn :)
  • Sajocawa
    Symetrical skrev 2016-11-17 13:08:01 följande:

Jag sa ju det! Wohoooo! Stort grattis fina du! <3

När kom han? Hur gick det? Hur stor var han?

Värkarna kom regelbundet från 18 igår, vid 1 åkte vi in till förlossningen, och så föddes han 07.47. Ska knåpa ihop en mer detaljerad förlossningsberättelse senare när vi har landat lite :). En liten grabb på 48 cm och 3150 gram (liten som i mindre än storasyster i alla fall), och tur att han inte var större än så för jag lyckades aldrig öppna mig helt så tryckte till slut ut han för kung och fosterland när jag var 8 cm öppen.

Den här förlossingen var så mycket jobbigare än första, och jag är glad att vi bestämt oss för bara två barn. Efter första barnet längtade jag efter att föda igen för det var så häftigt, men efter det här vill jag aldrig mer göra om det!
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-11-17 17:10:42 följande:

Oj låter tufft! Trodde inte de lät en krysta när man inte var fullt öppen. Var bm med på det? Var det du ellee dem som föreslog det? Ser fram emot att höra mer när ni landat. Hoppas verkligen du mår bra och ta hand om dig <3

Jag fastnade extremt länge på 8 cm med en tjock kant i vägen som hon inte fick undan då den bara blev mer och mer svullen när bebis tryckte på, och jag hade (står till och med i journalen) panikont.. minns knappt något från den här perioden, det är bara en dimma av smärta när jag stod och skrek så högt jag kunde. Så barnmorskan bestämde för att sätta in epidural för nånting behövde göras (med mitt godkännande såklart), dom berättade efteråt att dom borde ha initierat starkare smärtlindring tidigare men trodde att det skulle gå fortare än det gjorde. Dessvärre var narkosläkaren upptagen och det tog lite tid och med tanke på den paniken jag hade så ville dom göra ett försök med att få ut honom ändå och det gick tack och lov! Tur som sagt att han inte var större annars hade jag nog kunnat få en förlossning som varade många timmar till...
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-11-18 07:28:53 följande:

Åh herregud. Stackars dig. Hur mår du nu?

Jag mår jättebra och har absolut inga jobbiga men efter det, och det låter kanske värre än vad det egentligen var eftersom det kändes som hur många timmar som helst för mig under den jobbiga perioden (när han var född frågade jag vad klockan var, trodde den var kanske halv 10-10 på morgonen, men han föddes 7.47, så hade ju lite skev tidsuppfattning). Men har helt ändrat uppfattning om att föda barn. Efter första barnet var det så häftigt och jag längtade efter att få göra om det, och efter det här vill jag definitivt aldrig mer göra det igen (tur vi inte ska ha fler barn!).

Och trots att det var tight väg ut, och jag bara fick krysta när barnmorskan sa år mig att krysta och låta bli annars och bara andas igenom värkarna istället, så att det inte skulle gå för fort nu när kanten dessutom satt där i vägen, så krystade jag på ändå för det gjorde så förbannat ont så jag ville bara få ut honom så fort jag kunde, så slapp jag faktiskt sy något sen här gången också. Cred till mitt underliv alltså!
  • Sajocawa

Ett tips är appen The Wonder Weeks, hade den med dottern och tyckte den var väldigt bra. Där står massa info om varje utvecklingssteg, och det går efter bf, inte födelsedagen, vilket gör det lite mer korrekt. :)

• Sajocawa
    Symetrical skrev 2016-11-28 16:35:49 följande:

Måste bara få dela med mig av äldsta sonens fantastiska hårsvall. I love it!

Åhh! Så fantastiskt.. matchar med min stora tjej då. Älskar verkligen färgen. :D

Lillkillen verkar dock inte få samma...

• Sajocawa

Och vilken fantastisk känsla igår, jag hade på mig jeans för första gången på säkert ett halvår... älskade, saknade jeans, nu ska vi aldrig mer skiljas åt igen! <3

• Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-12-01 11:26:47 följande:

Ja efter hela baletten med övertrött bebis så söver jag honom aktivt när det han varit vaken några timmar. Är det på dagen oxh jag inte ska göra nått särskilt tar jag promenad med vagnen. På kvällarna/morgonen/natten eller när jag inte kan gå ur så sveper jag in honom i en tunn filt och sitter med honom på ganska mörkt och svalt sovrum, tätt på bröstet i gungstol. Pratar inte mer än säger typ schh (inte för han ska va tyst men han älskar det ljudet haha). Tror det hjälper att det är mörkt och svalt för vi hade gungstolen i vardagsrummet först och fjorde exakt samma där vilket inte funkade. Men sen vi flyttade in den på sovrummet sover han i stort sett inom 5-10 minuter. Dock kan det ta lite lägre tid innan han sover djupt nog för att lägga ner honom utan stt han vaknar.

Kan tipsa om en gungstol, köpte en billig acapulco kopia på norska versionen av blocket för att ha bara nu under amningstiden och den har varit guld värd.

Haha så roligt det där med schh-ljudet... jag har gjort så med stora tjejen och måste fortfarande göra så när hon ska sova.. inte alltid men när hon har svårt att komma till ro så är det det som gäller. Nu är hon ju i den åldern när hon tar hand om sina små gosedjur, ger dom mat och bäddar ner dom. Och när dom ska sova så bär hon dom på samma sätt vi bar henne gungandes till sömns förut och så hör man henne gå runt och låta "schh..schhh..schhh" haha
Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend