• ivrigajag

Kan jag få min 11månaders att sova bättre?

Har en kille som sover uruselt och det känns som de bara blir sämre. Lägger han vid 18.30-19.00 efter välling. Får vagga till sömns därefter sover han max 2-3timmar i sin säng innan ham börjar vakna och jag får ta han till sängen. Efter det vaknar han titt som tätt. Är enkel att få att somna om oftast, men han rör sig o sprattlar ordentligt, ska dra i håret.. Får ibland sätta mig o vagga mitt i natten länge..

Behöver tips hur jag ska få han att sova längre, nästan hela natten iaf? Börjar bli så fruktansvärt trött konstant.

Grunden verkar ju vara att få dom att somna själv men hur ska man bära sig åt. Lägger jag min son utan att hålla i honom har han ställt sig upp efter 5sekunder.

Alla tips emottages!.

• Svar på tråden Kan jag få min 11månaders att sova bättre?
  • Mandypanndy

Om han sover mycket under dagen kan det störa nattsömnen. Så var det med våran dotter.

• Elliva

Menar du atthan kommer till er säng efter att han vaknat upp? Om man samsortera kan det ju vara lättare att få mer sömn själv, då man inte behöver gå upp varenda gång, utan bara ligga bredvid. Kanske kan hans säng stå bredvid er om ni behöver mer plats?

Du skriver att han ställer sig upp om du inte håller honom i handen... om han är nöjd och inte gråter, kan han inte stå en stund då, och han lägger sig ner efter en stund?

Omega3 är mitt sista tips. Har haft stor positiv inverkan på mina barn när det gäller sömn.

• ivrigajag

Han sover två gånger per dag ca en timme i stöten.

Testat ligga bredvid honom men gårinte. När jag lägger ner honom ställer han sig och skriker.

Vill få honom att somna själv men vet inte hur jag ska göra

• Babyheart

Min dotter är 9 månader. Hon får gröt runt kl. 17. Sen är hon vaken med oss tills hon blir trött vid 19 tiden. Då går någon av oss in med henne o lägger henne i sin säng. Oftast somnar hon ganska fort i bädden. (Hon ligger i babynestet som vi öppnat upp vid fotändan då hon snurrade runt så mycket att det störde hennes sömn.) Nu ligger hon mer ombonat och trivs bättre. Vid 22 på kvällen lyfter vi upp henne i vårt mörklagda sovrum och då ger vi henne en flaska ersättning. Det står hon sig på hela natten förutom att hon ibland vaknar och vill ha nappen.

Har du testat att ge välling lite senare på kvällen? Du kanske kan låta honom ligga kvar i sin säng och ge flaskan utan att ta upp honom om du tycker det stör honom att komma upp.

Sen vi började med sista maten vid tio på kvällen sover hon hela natten. Som vi fick kämpa innan dess med att hon vaknade. Man blir helt slutkörd! En sån liten korrigering som att ge mat senare gjorde att hon plötsligt sov istället för att hålla oss uppe. Det kan ju vara värt ett försök.

• Nyfikna72

Det står ju klart och tydligt varför han vaknar? Alla barn i den åldern är vanemänniskor och lägger till sig med vanor de trivs med och så länge du vaggar han varje gång han vaknar så kommer han ju fortsätta med det eftersom han gillar det. Försök istället att inte ta upp han och stå ut med lite bråk en vecka typ så ska du se att han glömmer bort det där ganska fort och sover sen.......

• Elliva

Ja, "glömmer bort" eller ger upp ich förknipoar säggåendet med bråk och gråt och obehagskänsla ... drt skulle ja inte rekomenderar. Jag har vaggat mina barn till söms när de behövt det, och dom kan absolut somna själva och sover bra hela nätter nu.

Svar på tråden Kan jag få min 11månaders att sova bättre?