Fördomar på förskolan
Hej!
Jag tycker det är dåligt att personalen kommenterar tiden du hämtar ditt barn på ett negativt sätt. Är man ensamstående så är det ofta svårare att få ihop livspusslet med hämtning/lämning. Pedagogerna ska inte få dig att känna dåligt samvete. Dessutom har du rätt till barnomsorg. Du måste jobba och försörja dig och ditt barn. Jag tycker du ska ta upp detta med personalen och/eller fsk-chefen.
Berätta hur du pratar med ditt barn om hans pappa och säg att du vill att de pratar på samma sätt. De kanske ställde frågan för de tänkte att detta kunde vara känsligt för dig?
Angående spec.pedagog: Denne kan kanske hjälpa till att få in ditt barn mer i gruppen. Jag skulle tycka det var en bra grej, inte något negativt. Spec.ped kan hjälpa pedagogerna i hur de ska bete sig så att de får med ditt barn i gruppen, en spec.ped handelder ju oftast personal och hjälper dem med det som är utmanande i en barngrupp. Spec.ped pratar om hur personalen kan förändra sin pedagogik, sitt förhållnadssätt, etc. Kanske kan ditt barn tex ha hjälp av stödtecken som personalen kan arbeta med?
Sedan kan jag säga att mina barn varit på ett sätt på fsk och ett sätt hemma. Mina barn är också tvåspråkiga och de har varit mer blyga i den svenska fsk-miljön eftersom vi hemma talar andra språk än svenska. Det har gjort dem lite me rhämmade och att de vid konflikter med andra barn kunnat knuffa etc, för att de verbalt inte haft svenska språket. Ett av mina barn vistades också i våras på sjukhus en längre tid, efter det behövde vi en ny inskolningsperiod eftersom hen varit borta från gruppen så länge.