• Flemming

Helt SJUKT!

Hej! Jag sökte om socialbidrag i juni detta året och har enda sedan dess blivit nekad mitt bidrag. Det är sju månader nu jag inte fått en krona och anledningen är väldigt krångligt/Oväntat? Det är nämligen så att jag i maj (månaden innan jag sökte om bidrag) fick överfört en summa pengar av mamma eftersom hennes konto hade utsatts för bedrägeri. Så jag visste då inte att detta kommer att påverka mig i framtiden så jag tog emot mammas pengar så bedrägarna inte tog de. Så under tiden använde mamma mitt kort helt enkelt tills hennes fixat sig osv. Så hon drog ut ett par tusen här och där och handlade vissa tillfällen med kortet själv och betalde hyran en gång t.om. Så när jag sökte om bidrag så sa dem att du inte kan få ngt eftersom vi räknar med att du har så mycket osv. Detta har skett i nu 7 månader och de tror fortfarande att jag har kvar en summa av pengarna idag så jag kommer inte få något de kommade månaderna heller som det ser ut nu. Vad kan jag göra liksom? JAg har överklagat i 7 månader nu och det är samma svar varje gång! Så det kommer inte ändra sig de kommande heller? SNälla hjälp vart ska jag vända mig? 

• Svar på tråden Helt SJUKT!
  • Anonym (Völvajdvebb?)

Den historian låter rätt osannolik faktiskt. Varför kan din mamma inte försörja dig under tiden du skaffar arbete eller utbildning så kan du betala tillbaka när du kommit på fötter igen? Det verkar som att hon redan har gjort det i sju månader? Annars kan du kanske vända dig mot utbildningsväseendet alternativt arbetsmarknaden.

• Anonym (s)

Pluggade inte du? Då har du inte rätt till socialbidrag i vilket fall som helst

• Anonym (sure)

Därför att det du säger är inte sant, det är helt omöjligt!

Hade hon blivit utsatt för bedrägeri så hade hon enkelt kunnat skaffa ett nytt konto, eller till och med bytt bank.

• Anonym (J)

I en annan tråd skriver du ju att du pluggar och då kan du söka CSN. Det du skriver låter för övrigt inte troligt alls.

Kan man ens få soc bidrag när man pluggar?!

• Anonym (s)
    Anonym (J) skrev 2016-11-13 04:20:15 följande:

I en annan tråd skriver du ju att du pluggar och då kan du söka CSN. Det du skriver låter för övrigt inte troligt alls.

Nej det kan man inte.
  • Anonym (J)
    Anonym (s) skrev 2016-11-13 07:39:15 följande:

Nej det kan man inte.

Mm tänkte väl det...

Ett tips Ts är att nästa gång du ska trolla bör du vara anonym :p
  • Tigerhonan
    Anonym (J) skrev 2016-11-13 04:20:15 följande:

I vissa fall kan man få det. Jag fick det när jag gick programinriktat individuellt program på gymnasiet ett år. Men när jag kom in på ett program på gymnasiet nekade dom mig men var så för ung för att få ta CSN lån så tacka nej till platsen. När man läser grundskola får man försörjningsstöd men inte gymnasie.
  • Anonym (J)
    Tigerhonan skrev 2016-11-13 14:30:04 följande:

I vissa fall kan man få det. Jag fick det när jag gick programinriktat individuellt program på gymnasiet ett år. Men när jag kom in på ett program på gymnasiet nekade dom mig men var så för ung för att få ta CSN lån så tacka nej till platsen. När man läser grundskola får man försörjningsstöd men inte gymnasie.

I en annan tråd skriver hon att hon pluggar till tandläkare (eller tandhygienist)... så det är ju över gymnasienivå.

Synd att du blev nekad, snacka om att hamna mellan stolarna :(
  • Tigerhonan
    Anonym (J) skrev 2016-11-13 14:49:50 följande:

I en annan tråd skriver hon att hon pluggar till tandläkare (eller tandhygienist)... så det är ju över gymnasienivå.

Synd att du blev nekad, snacka om att hamna mellan stolarna :(

Jag vet inte hur det är när man pluggar på eftergymnasial nivå men kan man ta CSN lån ska man självklart göra det iförsig hand enligt soc. Sen gör dom ju en individuell bedömning i alla fall men chansen är ju inte stor att få det beviljat.

Ja det tycker jag med. Har fått gå komvux efter jag fyllde 20 för att läsa in gymnasiekompetens men är inte klar än och är 26 nu. Har dock tre ämnen kvar men har fått två barn under tiden och psykiska problem som gör att jag är sjukskriven på heltid och inte klarar studierna. Önskar så att de hade gjort undantag för mig. Då hade jag kanske haft ett jobb idag :)
  • Anonym (J)
    Tigerhonan skrev 2016-11-13 14:55:23 följande:

Jag vet inte hur det är när man pluggar på eftergymnasial nivå men kan man ta CSN lån ska man självklart göra det iförsig hand enligt soc. Sen gör dom ju en individuell bedömning i alla fall men chansen är ju inte stor att få det beviljat.

Ja det tycker jag med. Har fått gå komvux efter jag fyllde 20 för att läsa in gymnasiekompetens men är inte klar än och är 26 nu. Har dock tre ämnen kvar men har fått två barn under tiden och psykiska problem som gör att jag är sjukskriven på heltid och inte klarar studierna. Önskar så att de hade gjort undantag för mig. Då hade jag kanske haft ett jobb idag :)

Har lite liknande situation faktiskt och är också 26, blev klar förra året dock. Sjukskriven för depression. Tycker du verkar väldigt stark som inte gett upp studierna och kämpar på trots psykiska problem. Och så barn på det också, inte lätt!
  • Tigerhonan
    Anonym (J) skrev 2016-11-13 15:05:54 följande:

Har lite liknande situation faktiskt och är också 26, blev klar förra året dock. Sjukskriven för depression. Tycker du verkar väldigt stark som inte gett upp studierna och kämpar på trots psykiska problem. Och så barn på det också, inte lätt!

Försökte senast i år med två av ämnena men halkade efter för mycket så fick hoppa av. Så har lagt det åt sidan just nu. Ska ut på aktivitet istället med hjälp av fk :)
  • Anonym (J)
    Tigerhonan skrev 2016-11-13 15:21:28 följande:

Försökte senast i år med två av ämnena men halkade efter för mycket så fick hoppa av. Så har lagt det åt sidan just nu. Ska ut på aktivitet istället med hjälp av fk :)

Det låter bra, hoppas det går bra :)
  • Schack73

Sök om igen i november om din mamma slutat använda ditt konto. Det är nog ingen idé att överklaga juni-beslutet längre (om jag förstått det rätt). Är det så att du pluggar kan du alltid ansöka om CSN eftersom du inte har rätt till soc-bidrag då.

Svar på tråden Helt SJUKT!