• Anonym (Frustrerad)

Pappa med kommunikationssvårigheter

La detta under Familjejuridik då jag tänker att denna typ av problematik ofta slutar i just vårdnadstvist.

Undrar om någon här har erfarenhet av att samarbeta och dela föräldraskap med någon som har kommunikationssvårigheter?

Vårt barn går i mellanstadiet och har egna önskemål när det gäller aktiviteter och kompisar vilket gör att jag måste kommunicera med pappan emellanåt för att barnet ska kunna planera några dagar framåt. Men det går inte. Pappan kan inte varken ta in eller återge information.

Nu kanske någon tycker att barnet kan prata själv med sin pappa och det har vi försökt. Tänkte att det är bättre att barnet framför sina önskemål än att de kommer från mig då mitt och pappans samarbete inte fungerar. Men han fungerar ju likadant mot barnet! Tisdag blir torsdag, en fråga blir något som är bestämt, i många fall svarar pappan på något helt annat än det han får till sig. Så barnet hamnar i kläm hur jag än gör.

Pappan tar bra hand om barnet i övrigt men detta skapar så mycket frustration. Till exempel kan pappan säga till barnet att han och jag har kommit överens om saker som inte alls stämmer. När man ber honom visa mailet på överenskommelsen (vi kommunicerar endast skriftligt då muntligt fungerar om möjligt ännu sämre.) Men han tror det själv och blir arg på mig när det blir problem.

Hade gärna stöttat pappan i sina svårigheter men han inser tyvärr inte alls att han har dem. Så vad gör man?

• Svar på tråden Pappa med kommunikationssvårigheter
  • Anonym (Frustrerad)

Ingen som har erfarenhet eller tips?

• Anonym (Frustrerad)
    elyse skrev 2016-11-13 13:45:19 följande:

Detta måste ju vara något mannen stöter på dagligen, från kollegor, släkt etc? Har du någon kontakt med dina svärföräldrar?

Alltså jag vet inte... Han har nästan ingen kontakt med sin släkt. Han har ett ensamarbete
  • Anonym (Frustrerad)
    elyse skrev 2016-11-13 13:45:19 följande:

Detta måste ju vara något mannen stöter på dagligen, från kollegor, släkt etc? Har du någon kontakt med dina svärföräldrar?

Gick iväg lite snabbt där.

Alltså jag vet inte... Han har nästan ingen kontakt med sin släkt. Han har ett tekniskt ensamarbete där han får typ beställningar att göra si och så mycket ett visst datum. När vi levde tillsammans berättade han att på ett tidigare arbete hade chefen gjort detaljerade listor till honom.

Det funkar med information så länge den är väldigt enkel men blir den längre eller innehåller frågor, resonemang eller alternativ så funkar det inte.
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Nästan samma) skrev 2016-11-13 21:26:24 följande:

Låter precis som min situation. Bara det att vi nu är i en vårdnadstvist.

Pappan vägrar prata med mig. Ställer jag en fråga svarar han barnet och jag får ingen information alls eller "felaktig" information. Vi har också bara kommunikation via skrift eller rättare sagt en envägskommunikation.

Barnet kan inte svara för pappan. Socialtjänst, familjerätt, kuratorer med mera har ett flertalet tillfällen sagt till om att barnet kommer i kläm men pappan vägrar att förstå det.

Jag vet inte om pappan har ett alldeles för stort,sårat ego eller om det helt enkelt handlar om att han inte förstår människor, känslomässiga bitar, förlust av insikt eller något annat men FRUSTRERANDE är det minsta man kan säga om det.

Var han likadan när ni levde tillsammans? Det var mitt ex men det tog tid tid innan jag förstod att det var nåt som inte stämde.
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Cilla) skrev 2016-12-01 12:37:30 följande:

Jag föreslår att du och barnet slutar ställa frågor eller ge alternativ. Låt istället barnet informera pappan skriftligen. Tex "på lördag ska jag träffa kompis x 10-15, jag cyklar själv fram och tillbaka". Inget inledande lull-lull utan bara ren information. Det blir förmodligen mycket enklare för pappan och mindre frustrerande för er alla.

Pappan bor några mil iväg så det funkar absolut inte...
  • Anonym (Frustrerad)

Uppdaterar här då pappan nu har stämt mig på boende och umgänge. Men nu ser jag att kommunikationen mellan honom och advokaten inte verkar fungera heller.

Exempelvis har advokaten använt mitt andranamn genom hela brevet och det är verkligen olikt mitt tilltalsnamn. Delar av stämningen vet jag är pappans önskemål där vi är oense men delar av stämningen är sådant vi är överens om men där han nu stämmer mig på något annat som jag faktiskt inte tror att han vill. Han har redan avslutat samarbetet med en annan advokat för han tyckte inte att det funkade.

Alltså vad gör man?

Svar på tråden Pappa med kommunikationssvårigheter