Pappa med kommunikationssvårigheter
La detta under Familjejuridik då jag tänker att denna typ av problematik ofta slutar i just vårdnadstvist.
Undrar om någon här har erfarenhet av att samarbeta och dela föräldraskap med någon som har kommunikationssvårigheter?
Vårt barn går i mellanstadiet och har egna önskemål när det gäller aktiviteter och kompisar vilket gör att jag måste kommunicera med pappan emellanåt för att barnet ska kunna planera några dagar framåt. Men det går inte. Pappan kan inte varken ta in eller återge information.
Nu kanske någon tycker att barnet kan prata själv med sin pappa och det har vi försökt. Tänkte att det är bättre att barnet framför sina önskemål än att de kommer från mig då mitt och pappans samarbete inte fungerar. Men han fungerar ju likadant mot barnet! Tisdag blir torsdag, en fråga blir något som är bestämt, i många fall svarar pappan på något helt annat än det han får till sig. Så barnet hamnar i kläm hur jag än gör.
Pappan tar bra hand om barnet i övrigt men detta skapar så mycket frustration. Till exempel kan pappan säga till barnet att han och jag har kommit överens om saker som inte alls stämmer. När man ber honom visa mailet på överenskommelsen (vi kommunicerar endast skriftligt då muntligt fungerar om möjligt ännu sämre.) Men han tror det själv och blir arg på mig när det blir problem.
Hade gärna stöttat pappan i sina svårigheter men han inser tyvärr inte alls att han har dem. Så vad gör man?