• Finlandssvensk

Info om Pergotime (eller liknande) mottages!

Hej!

Jag ska på utredning i december då jag har PCO och vi försökt i ett år utan att lyckas med en bebis. Jag antar att jag kommer att få Pergotime eller något liknande utskrivet (bor i Finland, kanske inte samma här men antar att innehållet i läkemedlen är ungefär samma).

Läste att 10-20% får biverkningar. Har ni fått det? Och vilka? Och hur hemska har dom isf varit?

Är det bättre att köpa dubbel indikator ägglossningstest för detta? Eller spelar det ingen roll? För det fungerar väl att testa med ägglossningstest nu fast det inte gör det annars när jag har pco?

Har ni fått läkemedel utskrivet för en cykel och sen gått och kollat upp er eller har ni fått mer på samma gång?

Läste någonstans på nätet att man måste hålla upp en månad med Pergotime mellan varje gång, är det så?

Har er man blivit utredd också? Jag fick tid till gyn till nästa månad men han har inte fått något alls...

Jag kommer antagligen att få mens ett par dagar efter att jag ska dit (hoppas jag, vill inte ringa och avboka för att mensen känner för att komma några dagar före...). Tror ni läkaren har något att säga om jag säger att jag vill börja använda läkemedel först i januari? Har nämligen räknat ut att ägglossningen kommer precis vid julafton med min familj boendes här och allt annat som händer, har ingen lust att "tvingas" ha sex då...

Jösses, va många frågor det blev! Tar emot alla tips och råd med stor tacksamhet! Glad

• Svar på tråden Info om Pergotime (eller liknande) mottages!
  • soofa

Hej!
    Jag är just nu inne på min tredje månad med Pergotime, jag har dock inte PCO utan verkar ha ägglossning av mig själv men tydligen är det ändå en behandling man ska gå igenom. 

- Jag var liksom du väldigt rädd för biverkningar, jag har dock inte märkt av någonting - inte den minsta biverkan. Så det är nog väldigt olika från person till person och tyvärr vet man ju inte innan man har provat. 

- Jag har tagit Pergotime cd 3-7, sen varit på gyn för ultraljud runt cd 11. Förutom Pergotime tar jag också Ovitrelle, en spruta som liksom ska kicka igång ägglossningen. Den har jag tagit omkring cd 11 och efter det finns det ingen anledning för mig att ta äl-tester för de visar positivt flera dagar i rad. Vet inte hur det funkar om man bara tar Pergotime. Ca en vecka efter beräknad ägglossning har jag lämnat blodprov för att få bekräftat att ägglossning har inträffat eller inte. 

- Jag fick tre uttag utskrivna på samma gång och har inte behövt göra några uppehåll utan vi har kört på tre månader i rad.

- Min sambo är utredd till viss del, av det har läkaren sagt att hans spermier ser bra ut men om det inte tar sig efter tredje gången med Pergotime så ville hon göra en noggrannare undersökning på honom. Vi gick dit tillsammans första gången, de sa på telefon att de ville det. 

PUH! Hoppas du blivit något klokare efter mina svar. Fråga mer om det är något du undrar över. :) 

• Finlandssvensk
    soofa skrev 2016-11-13 20:53:39 följande:

Hej!
    Jag är just nu inne på min tredje månad med Pergotime, jag har dock inte PCO utan verkar ha ägglossning av mig själv men tydligen är det ändå en behandling man ska gå igenom. 

- Jag var liksom du väldigt rädd för biverkningar, jag har dock inte märkt av någonting - inte den minsta biverkan. Så det är nog väldigt olika från person till person och tyvärr vet man ju inte innan man har provat. 

- Jag har tagit Pergotime cd 3-7, sen varit på gyn för ultraljud runt cd 11. Förutom Pergotime tar jag också Ovitrelle, en spruta som liksom ska kicka igång ägglossningen. Den har jag tagit omkring cd 11 och efter det finns det ingen anledning för mig att ta äl-tester för de visar positivt flera dagar i rad. Vet inte hur det funkar om man bara tar Pergotime. Ca en vecka efter beräknad ägglossning har jag lämnat blodprov för att få bekräftat att ägglossning har inträffat eller inte. 

- Jag fick tre uttag utskrivna på samma gång och har inte behövt göra några uppehåll utan vi har kört på tre månader i rad.

- Min sambo är utredd till viss del, av det har läkaren sagt att hans spermier ser bra ut men om det inte tar sig efter tredje gången med Pergotime så ville hon göra en noggrannare undersökning på honom. Vi gick dit tillsammans första gången, de sa på telefon att de ville det. 

PUH! Hoppas du blivit något klokare efter mina svar. Fråga mer om det är något du undrar över. :) 

Tack för det utförliga svaret! Jag hoppas att jag ska klara mig från biverkningar jag också! Jag har aldrig fått biverkningar av läkemedel tidigare så jag hoppas att det ska fortsätta så :)

Det stod inget på pappret att min sambo skulle med så jag antar att jag ska dit själv, eller borde jag kanske ringa och höra... Obestämd
  • Poppy75

Jag fick den lägsta dosen utskrivet för tre månader. Jag tror att det är vanligt att man tar en paus efter tre månader. Jag hann bara ta första omgången och sen blev jag gravid med tvillingar.
    Jag fick inga biverkningar och när jag sökte info på nätet (helt ovetenskapligt) så tyckte jag det verkade som att de som får biverkningar har en högre dos.
    Jag har inte pco utan bara en kort menscykel och verkade inte få ägglossning själv. Läkaren gjorde bara ett vul på mig och tog ett blodprov. Min kille fick lämna sina spermier för analys vid ett annat tillfälle.
    Min läkare gjorde inget vul för att se hur många ägg som var på väg att mogna. Många gör sådana kontroller för att minska risken för flerbörd. Jag är väldigt glad över mina tvillingar men riskerna är betydligt högre än vid en vanlig graviditet och jag hade verkligen inte velat ha fler än två. 
    Blev lite rörigt men hoppas det var lite informativt i alla fall.

Svar på tråden Info om Pergotime (eller liknande) mottages!