lilly skrev 2016-11-10 21:41:03 följande:
Anser hon då att den summan som du och din syster fått nu ska utgöra ert efterarv och att ni sen inte kan kräva något eller?
När du säger att hon fick sitta kvar i "orubbat bo" antar jag att du och din syster godkände ett testamente där hon ärvde er far med fri förfoganderätt. Det innebär att den dagen er styvmor går bort, så ska den delen som hon ärvde från er far, tillfalla er i form av efterarv. Detta är inte en specifik summa utan beräknas på kvotdelar. Den summan som hon fick ärva av er far delas på hennes totala tillgångar efter arvskiftet, och den kvot man därefter får ut har ni rätt till. Det låter lite krångligt så jag tar ett exempel.
A och B är gifta. A har tillgångar på 100.000 och B på 700.000. A avlider och en bodelning görs där makarna får ut ett värde av 400.000 var (700.000+100.000/2). B har dessutom enskild egendom på 600.000. A:s barn låter B sitta kvar i orubbat bo. Efter arvskiftet har B alltså 1.4 miljoner kronor (varav 400.000 som är hennes från bodelning, 400.000 i arv från A och 600.000 i enskild egendom). Arvet på 400.000 divideras med hennes totala tillgångar på 1400.000 vilket innebär att kvotdelen som A:s efterarvingar har rätt till är (ca) 28%. Oavsett hur stor kvarlåtenskapen efter B är så ska A:s arvingar ha 28% av arvet när B går bort.
Eftersom ert efterarv alltså inte beräknas på summa utan på kvot är det svårt att säga exakt hur stor del av huset som kommer tillfalla er. Vilka summor ni ska beräkna det hela på bör framgå i bouppteckningen efter er far. Där ska hans och hennes tillgångar (oavsett om de är giftorättsgods eller enskild egendom) värderats.
Det som känns konstigt är att den summan hon nu betalat ut till oss är en summa på ca. 30000kr. Kan inte för det första förstå varför, då vi sagt att hon bor orubbat tills hon går bort?! För det andra, kan jag för mitt liv inte tro att halva huset som han äger inte är värt så lite (skulle nog säljas för ca. 1,5 milj. idag). Fasar att hon försöker blåsa oss och överlåta allt till hennes egna söner. Har känslan att hon tror vi tackar och bockar för detta så vi inte kan komma och säga något senare!!! Hur gör vi? Vad är rätt?