• Kv89

ivf 2017

Hej, jag hoppar in här! Jag och min sambo ska v15 på första mötet på ivf kliniken i Umeå. Kommer att ha mens 7 dagar innan det. Som jag förstår är det försent att börja under den cykeln isåfall, eller har jag fel? Hoppas på att få börja i maj isåfall. Jag har endometrios och man anser att det är den primära orsaken till vår barnlöshet iomed att man inte hittat någon annan orsak. Vi är båda 27 år gamla.

Jag undrar om det finns nån generell regel i om man får det långa eller korta protokollet? Vad är det som avgör det?

Och när brukar äggplocket ske i cykeln? Är det när man vanligtvis har sin ägglossning eller är det helt oberoende av det? Brukar ha ägglossning på dag 12-14. Försöker alltså att räkna ut när äggplocket kan tänkas bli för oss om mensens första dag är 3e maj och man börjar med behandlingen då? Nån som kan hjälpa mig med det? Förstår att det är beroende på vilket typ av protokoll man gör men ni är ju säkert flera som gjort olika som kan ge mig ett svar på dessa frågor?

• Kv89

Tack för svar mylittleponny,

Den 3e maj är på en ons så om jag nu får min mens då borde jag ju kunna få börja med sprutorna på torsdagen. Då borde äggplocket bli nånstans kring 15-17 e maj OM jag får köra korta protokollet ???? åh känns så spännande alltihop.

Ska som sagt på första träffen nästa vecka. Vad gör man då och bör jag förbereda mig på nått? Görs det någon undersökning redan då?

• Kv89

Okej! Men hur funkar det där med syskonförsök egentligen. Vårt första barn kommer ju bli till via ivf (om inget mirakel sker) hur funkar det då när vi vill ha ett syskon? Måste vi försöka i ytterligare 1 år innan vi får börja söka hjälp igen? Eller kan/ska man höra av sig till ivf kliniken direkt? Eller vänder man sig till gynmottagningen på hemmaplan? Har tänkt på det där men känner lite att jag ska väll inte börja fundera på syskon innan vi ens fått till vårt första.

Måste man betala för ivf vid syskonbesök även då man fick första med hjälp av ivf? Hoppas någon av alla er kan ge mig nått svar på det här även fast det inte är aktuellt för mig just nu då jag först och främst är evigt tacksam ifall jag i överhuvudtaget blir gravid med första.

• Kv89

HJÄLP!!!

Jag är på spraydag 16 med synarela, började på dag 21 i cykeln och fick min mens för 1v sedan idag. Grejen är att jag har inte slutat blöda, själva mensen tog slut efter ca 3 dagar men har efter det haft s.k spottings. Har även haft det innan mens sedan 1,5 år tillbaka och så även denna gång. Men inte direkt efter mens. Läser att blödning från livmodern är en "vanlig" biverkan på synarela men blir ändå fundersam. Någon som varit med om samma? Är det för att man är nedreglerad och att spottings är vanligt då vid låga hormonnivåer? Ska ta blodprov på mån så får väll höra med kliniken när dom ringer.

• Kv89

Hej!

Var aktiv i denna tråd i maj/juni, gjorde då vår först ivf med det långa protokollet. Det misslyckades, nu 5 sept gjorde vi FET i ostimulerad cykel. Har efter det haft känningar i magen på ett annat sätt än tidigare samt så har brösten börjat kännas av igår. Kunde inte hålla mug från att testa i morse på ruvardag 5. Övertygad om att det skulle vara neg, dels för att det är jättetydligt samt som så många gånger förr. Döm om min förvåning då jag under tiden jag borstade tänderna ser ett svagt svagt pos test. Supersmart men ändå tydligt att där finns ett svagt svagt rosa streck, aldrig hänt förrut, alltid varit helt blankt. Jag grät...av lycka!

Ska det äntligen bli vår tur? efter 2 års försök.

Bifogar en bild på mitt test för att säkerställa att jag inte inbillar mig, vad tycker ni? Visst finns där 2 streck? Om änmycket svagt.

• Kv89

Hej! Har varit lite aktiv i denna tråd tidigare, skrev i sept att vi äntligen plussat. Idag var vi iväg på VUL i vecka 8+3, döm om vår förvåning när det visar 2 (!!!) tickande hjärtan i min mage. Vi fick ju bara tillbaka ett embryo i ett frysförsök i en naturlig cykel. Är själv tvåäggstvilling men läkarna sa att det är absolut inte vanligt att det blir två när man sätter in ett embryo. Kan inte heller minnas att vi haft oskyddat sex isamband med min ägglossning som jag hade isamband med återförandet. Man kunde iallafall se att dom var lika stora och låg i varsin hinnsäck och moderkaka. Kan det vara enäggstvillingar då? Vi är chokade men såklart otroligt tacksam och lyckliga

Svar på tråden ivf 2017