• Annabola

ivf 2017

Hej!

Hoppar in här, kanske helt fel tråd men jag tror att många av er kan ha koll på det jag tänkte fråga... och det är hur länge man brukar få vänta på själva behandlingen från att man fått klartecken att IVF är nästa steg?

Via landsting vs privata kliniker. Bor i Sthlm läns landsting.. är mitt uppe i utredning men har redan mina tankar på IVF.. går till GYnSthlm.

Trevlig kväll alla!

• Annabola
    kokosflingan89 skrev 2017-01-20 18:47:12 följande:
    Hej!
    I mitten på december pratade vi med vår läkare som hade gjort utredningen på oss om att ivf var nästa steg och den dagen skickade hon även en remiss till Huddinge. Hon sa att kötiden vid tidpunkten var 6-8 månader.

Efter detta åberopade jag vårdgarantin och förra veckan var vi på vårt första ivf-möte på Huddinge där vi gick igenom planen. Förhoppningen är att börja med sprutorna om ungefär två veckor då mensen förhoppningsvis dyker upp.

Om man går privat förstod jag det som att man kan börja i princip direkt :) iallafall på Sophiahemmet.

Hoppas det var svar på din fråga :)
    Tack kokosflingan89! Behöver alla tips man kan få i denna djungel! Får bli privat behandling, man är ju ingen ungdom längre precis..

En annan fråga, finns det hinder eller saker man kan nekas inom IVF? Tex pga BMI och liknande?? Någon som vet?
  • Annabola

Hej,

Byter samtalsämne lite.. jag och sambo är under utredning just nu med syskonförsök.. mina tankar har börjat gå mot IVF.

Hur gjorde ni för att välja IVF klinik? Var avgjorde ert val? Bor i Sthlm så alla tips i Sthlm med omnejd tar jag gärna emot lika bra att reka lite i förväg tänker jag..

Tack på förhand!

• Annabola

Jag har frågor om IVF inom den privata sektorn.. har nämligen syskonförsök på gång och är under utredning.

Visst måste man ha en remiss trots att det är privat? Den bör ju utredningsenheten kunna bistå den privata kliniken med, eller?

Brukar det vars långa väntetider för ivf även på privata mottagningar? Hur långa? Hua, denna väntan...

Är det övriga generella krav utöver BMI under 30 för privata kliniker..? Vad mer kan vara ett krav utöver att man är frisk?

Tacksam för svar!

• Annabola
    Jessa01 skrev 2017-02-07 18:44:11 följande:
    Vi hade ingen remiss till vårt syskonförsök :)
    Och vi kom in direkt! Knappt någon väntetid...

Så försök och se vad som händer :D
    Men vad säger du? Wow! Snacka om att jag har missat viktig info!! Men förlåt om jag frågar.. ni hade gjort utredning innan iaf? Eller? Tänker att man kanske sparar tid på att köra IVF direkt än att träla med hormonpreparat länge och väl (för vissa...)

Då är det egentligen "bara" att IVF kostar mer men annars är det bara att köra?? Man blir ju inte yngre tänker jag.. har delar av IVF betalt genom jobbet också så allt för blodigt bör det inte blir... berätta mer Jessa01!!!
  • Annabola
    Jessa01 skrev 2017-02-07 19:55:33 följande:
    Vi gjorde en utredning för ca fyra år sedan- innan vi blev spontangravida med vår son. Så vi fick börja om igen med prover. Men proverna tog de snabbt och smidigt så det var inga problem.

Egentligen tror jag att läkarna först vill att man ska prova typ Pergotime eller liknande. Nu var det så att jag redan provat med Pergotime fyra ggr utan resultat. Det tillsammans med lågt amh gjorde att vi fick sätta igång direkt med IVF.

Så visst- för oss gick det snabbt- det verkar vara en blandning av omständigheter och tur hur snabbt man får komma igång :) Bruttolöneavdrag är sjukt bra!
    Toppen! Vi är mitt i utredningen nu... har spolat och de ska köra vul närmare ÄL.. har redan avslutningssamtal bokat för mig och sambon, då får vi även svar på alla prover vi lämnat. Misstänker PCOS... men man kan ju höra vad hon rekommenderar.. även om de i första hand säkerligen rekommenderar letozol osv så kanske man kan ställa frågan om att ist gå raka vägen till privat IVF... typ om chanserna är lite mindre kan man lika väl spara tid och köra IVF på en gång... eller ta letozol i väntan på att köra IVF om de har väntetider... tänker jag galet?
  • Annabola
    Jessa01 skrev 2017-02-08 17:27:05 följande:
    Nej, ingen tanke är galen i detta läget (eller är det tvärtom? ;)) Det är ju många som lyckas med endast Letrozol  så det är ju ingen nackdel att testa iafall.

Jag tyckte perioden med Pergotime var rätt avslappnad- nu är det ju på riktigt! Jag sprutar mig själv i magen- jag som är sjukt spruträdd... :O
    Nä du har rättJessa01, man ska nog ge Letozolen en chans.. det finns ju hopp än! OM det nu är det min gyn kommer rekommendera efter utredningen är klar.. hoppas! Men sen får man nog sätta typ som övre gränsa att man kör X antal cykler innan man går vidare.. annars hamnar man nog i en ond cirkel.. hopplösheten liksom..
  • Annabola
    Jessa01 skrev 2017-02-09 19:09:20 följande:
    Jag vet att man vill snabba på. Och till viss del ska man det också- det är lätt att fastna... Men jag hade önskat att Pergotime fungerade, för detta är inte roligt

Kommer klaga hela veckan ut. Men fy vad spruträdd jag är!! och imorgon kommer monstersprutan.... damdamdam :O

Nej men är det olika storlekar?? Tjock nål?? Jag ryser av bara tanken... tar du dem själv, på dig själv?? Hua!!
  • Annabola
    Jessa01 skrev 2017-02-10 20:59:28 följande:
    Haha så dum jag känner mig. Monstersprutan kändes ju inget...  *skäms lite*

Du kommer klara detta galant :)
    Hahaha, vad skönt!!
    Kämpa på!
  • Annabola
    Cfmilla skrev 2017-02-19 09:47:35 följande:

Helt galet, plussade igår på Rd 4 med blasto! :)

Haft sjukt mycket mensvärk och tror hela tiden att jag ska få mens. men jag tar det lite chill och väntar tills bim på ons/Tors iaf. Innan jag kan känna någon glädje. Så rädd att det ska släppa!

Åhhh håller tummarna!!
  • Annabola
    Nykär15 skrev 2017-02-20 11:10:20 följande:

VUL idag på CD10 efter Bemfola på CD2-7 och hade ett moget ägg på 20 mm på höger sida. På vänster satt två mindre på 14 respektive 15 mm som förmodligen inte hinner mogna tillräckligt. Hon ville ge ägget två dagar till för att säkert lossa med sprutan, så på onsdag kväll ska jag ta Ovitrelle. 

Slemhinnan var treskiktad och 10 mm och sekretet jättebra i slidan. Har märkt det själv, otroliga mängder så det är väldigt halt vid sex. Har ju inte haft så på många år så det märks att det är LH i dessa sprutor mot att det bara är FSH i Letrozol. 

Så på torsdag/fredag bör ägget påbörja sin resa! 

Hon skulle skriva ut vår journal i veckan så den är klar inför vårt uppstartsmöte på Fertilitetscentrum. 

Härligt!! Håller tummarna
    En dum fråga, är inte insatt (än!) hur många mm ska ett ägg vara för att bäst bli befruktat...? Mina var 14,8mm 4 dagar innan jag fick glad gubbe på ÄL test, hoppas det räcker!?
  • Annabola
    Nykär15 skrev 2017-02-20 22:10:51 följande:
    De ska vara ca 20 mm för att en ägglossning ska bli av och de växer runt 2 mm/dag. Så dina borde varit runt 22 mm 4 dgr senare vilket är jättebra :)
    Åh vad lättad jag blir! Tack!
    Ja på tors ska jag få svaren på vår utredning samt kolla om ÄL verkligen ägt rum.. hoppas! Undrar om hon på UL kan se om vi lyckats?? Kanske inte syns så tätt inpå om ev ägg befruktats?
  • Annabola
    Nykär15 skrev 2017-02-21 16:26:33 följande:
    Nej det syns på UL först framåt v 6, nu ser man bara slemhinnan mest så nära inpå en äl. De kan dock se om en äggblåsa spruckit och släppt ägget på VUL om de har en bra maskin. Men blodprovet visar ju iaf om äl varit, det är bra. Sen får du snällt vänta fram till bim för att ta ett gravtest.
    Tack Nykär15! Hoppas hon har en bra maskin.. hon gissade att jag var just 4 dagar till ÄL vilket jag var, så hon verkade ha koll tanten hoppas hon kan se säkert att jag haft ÄL! Hursom hoppas jag på letozol (eller liknande) nu.. öka våra chanser att hitta ÄL och inte ha så låååånga cykler.. har troligen PCOS I guess.. även om hon verkar avvaktande att sätta en sån "diagnos".. hmm vi får se!
  • Annabola

Hej!

IVF är helt nytt för mig men börjat fundera på om det är den vägen jag och sambon måste gå (syskonförsök).

Vad kostar IVF? Förstår att det beror på behandling och vart man gör den.. korta protokollet tror jag gäller för oss då jag har regelbunden cykel, men väldigt lång.. kan få bruttolöneavdrag från både mitt och sambons jobb.. hur mycket kan det hjälpa ungefär? Någon som vet?

Tack på förhand!

• Annabola
    emhu skrev 2017-03-18 08:36:25 följande:
    Hej!

Hur länge har ni försökt med nummer 2? Börja med att ta kontakt med en klinik för att göra en utredning, det är grunden för en ivf-behandling.

Jag och min sambo gör vår första ivf på Sophiahemmet i Stockholm nu i vår. Vi har tagit vår behandling som bruttolöneavdrag och då har vi betalat 23000 istället för 37000 så det gör ganska mycket på kostnaden. Vet inte om det är olika på olika kliniker men jag tror inte att det spelar någon roll om man kör korta eller långa protokollet. Jag har ingen egen mens och kör korta protokollet ändå.

Lycka till!
    Hej!

Har gjort utredning på GynSthlm, kör första kuren med Letrozol.. har inte förkortat min cykel alls.. har egen ÄL men lång cykel som min gyn ville testa att korta ner.. testar dubbel dos nästa cykel.. sen kanske Ivf?

Blir nog Linnékliniken, hört väldigt bra om dem! Vad ingår i de 23000:- ni betalar.. flera försök?
  • Annabola

Vilken klinik väljer man? Finns ju fler i Sthlm området?

Vet ni vad som ingår i det paketet om 3 försök, är det tre äggklocka eller insättningar?? Har inte fått helt koll på detta än.. står i valet och kvalet att kasta oss in i ivf karusellen..

• Annabola
    emhu skrev 2017-03-30 21:50:15 följande:
    Jag och min sambo går på Sophiahemmet och är supernöjda! Vi har än så länge bara köpt en behandling så jag vet inte exakt vad som ingår i tre-paket men ring runt och fråga lite på olika kliniker. Ofta får man ju en känsla redan när man pratar med någon i telefonen. Sedan ska man ju heller inte glömma av att det faktiskt handlar om väldigt mycket pengar och vad jag förstår kan det skilja en hel del mellan klinikerna. Värt att kolla upp om ni får ta behandlingen som ett bruttolöneavdrag hos era arbetsgivare!
    Tack alltid bra med tips!
Svar på tråden ivf 2017