• Jessa01

ivf 2017

Hoppar in här! Behöver stöd!
    Ska påbörja behandling vilken dag som helst (kort protokoll).
    Detta är ett syskonförsök. Med första barnet plussade vi dagen innan vi skulle påbörja IVF. Så vi har ju svårt att bli gravida...

Nu vet jag varför. Jag har otroligt lågt amh- läkaren sa att nu måste vi skynda oss Gråter Jag hade endast 7 ägg på VUL igår. Vanligtvis ska man ha 15 Förvånad
    Så nu sitter jag här och är lite i chock och hoppas att jag kommer ihåg alla instruktioner om de där förbannade sprutorna.

• Jessa01
    Ivf-ulrika skrev 2017-01-28 09:27:46 följande:

[quote=77353702][quote-nick]Jessa01 skrev 2017-01-28 07:33:09 följande:[/quote-nick]

Hoppar in här! Behöver stöd!

Ska påbörja behandling vilken dag som helst (kort protokoll).

Detta är ett syskonförsök. Med första barnet plussade vi dagen innan vi skulle påbörja IVF. Så vi har ju svårt att bli gravida...

Nu vet jag varför. Jag har otroligt lågt amh- läkaren sa att nu måste vi skynda oss  Jag hade endast 7 ägg på VUL igår. Vanligtvis ska man ha 15

Så nu sitter jag här och är lite i chock och hoppas att jag kommer ihåg alla instruktioner om de där förbannade sprutorna.

Hej jag har hållt på med korta protokollet nu och ska göra äggplock på tisdag .

Jag har bara 4 äggblåsor men hoppas ändå att i en av dem fins det ett guldägg!

Så oroa dig inte detta kommer gå bra ska du se.

Tack! Det känns lite bättre att få dela detta med andra som går igenom samma sak. Nu kör vi :)
  • Jessa01

Första dagen med sprutor! Om detta är jobbigt- hur blir det då med äggplocket!?

• Jessa01
    Annabola skrev 2017-02-07 12:16:00 följande:

Jag har frågor om IVF inom den privata sektorn.. har nämligen syskonförsök på gång och är under utredning.

Visst måste man ha en remiss trots att det är privat? Den bör ju utredningsenheten kunna bistå den privata kliniken med, eller?

Brukar det vars långa väntetider för ivf även på privata mottagningar? Hur långa? Hua, denna väntan...

Är det övriga generella krav utöver BMI under 30 för privata kliniker..? Vad mer kan vara ett krav utöver att man är frisk?

Tacksam för svar!

Vi hade ingen remiss till vårt syskonförsök :)
    Och vi kom in direkt! Knappt någon väntetid...

Så försök och se vad som händer :D
  • Jessa01
    Annabola skrev 2017-02-07 19:36:08 följande:
    Men vad säger du? Wow! Snacka om att jag har missat viktig info!! Men förlåt om jag frågar.. ni hade gjort utredning innan iaf? Eller? Tänker att man kanske sparar tid på att köra IVF direkt än att träla med hormonpreparat länge och väl (för vissa...)

Då är det egentligen "bara" att IVF kostar mer men annars är det bara att köra?? Man blir ju inte yngre tänker jag.. har delar av IVF betalt genom jobbet också så allt för blodigt bör det inte blir... berätta mer Jessa01!!!
    Vi gjorde en utredning för ca fyra år sedan- innan vi blev spontangravida med vår son. Så vi fick börja om igen med prover. Men proverna tog de snabbt och smidigt så det var inga problem.

Egentligen tror jag att läkarna först vill att man ska prova typ Pergotime eller liknande. Nu var det så att jag redan provat med Pergotime fyra ggr utan resultat. Det tillsammans med lågt amh gjorde att vi fick sätta igång direkt med IVF.

Så visst- för oss gick det snabbt- det verkar vara en blandning av omständigheter och tur hur snabbt man får komma igång :) Bruttolöneavdrag är sjukt bra!
  • Jessa01
    Annabola skrev 2017-02-07 21:04:08 följande:
    Toppen! Vi är mitt i utredningen nu... har spolat och de ska köra vul närmare ÄL.. har redan avslutningssamtal bokat för mig och sambon, då får vi även svar på alla prover vi lämnat. Misstänker PCOS... men man kan ju höra vad hon rekommenderar.. även om de i första hand säkerligen rekommenderar letozol osv så kanske man kan ställa frågan om att ist gå raka vägen till privat IVF... typ om chanserna är lite mindre kan man lika väl spara tid och köra IVF på en gång... eller ta letozol i väntan på att köra IVF om de har väntetider... tänker jag galet?
    Nej, ingen tanke är galen i detta läget (eller är det tvärtom? ;)) Det är ju många som lyckas med endast Letrozol  så det är ju ingen nackdel att testa iafall.

Jag tyckte perioden med Pergotime var rätt avslappnad- nu är det ju på riktigt! Jag sprutar mig själv i magen- jag som är sjukt spruträdd... :O
  • Jessa01
    Annabola skrev 2017-02-08 19:02:48 följande:
    Nä du har rättJessa01, man ska nog ge Letozolen en chans.. det finns ju hopp än! OM det nu är det min gyn kommer rekommendera efter utredningen är klar.. hoppas! Men sen får man nog sätta typ som övre gränsa att man kör X antal cykler innan man går vidare.. annars hamnar man nog i en ond cirkel.. hopplösheten liksom..
    Jag vet att man vill snabba på. Och till viss del ska man det också- det är lätt att fastna... Men jag hade önskat att Pergotime fungerade, för detta är inte roligt

Kommer klaga hela veckan ut. Men fy vad spruträdd jag är!! och imorgon kommer monstersprutan.... damdamdam :O

• Jessa01
    Annabola skrev 2017-02-09 20:31:27 följande:
    Nej men är det olika storlekar?? Tjock nål?? Jag ryser av bara tanken... tar du dem själv, på dig själv?? Hua!!
    Haha så dum jag känner mig. Monstersprutan kändes ju inget...  *skäms lite*

Du kommer klara detta galant :)
  • Jessa01
    Kv89 skrev 2017-04-06 20:40:50 följande:

Okej! Men hur funkar det där med syskonförsök egentligen. Vårt första barn kommer ju bli till via ivf (om inget mirakel sker) hur funkar det då när vi vill ha ett syskon? Måste vi försöka i ytterligare 1 år innan vi får börja söka hjälp igen? Eller kan/ska man höra av sig till ivf kliniken direkt? Eller vänder man sig till gynmottagningen på hemmaplan? Har tänkt på det där men känner lite att jag ska väll inte börja fundera på syskon innan vi ens fått till vårt första.

Måste man betala för ivf vid syskonbesök även då man fick första med hjälp av ivf? Hoppas någon av alla er kan ge mig nått svar på det här även fast det inte är aktuellt för mig just nu då jag först och främst är evigt tacksam ifall jag i överhuvudtaget blir gravid med första.

Vi gör syskonförsök på privat klinik nu. Med vårt första barn lyckades vi att bli gravida naturligt (efter flera års försök och vi hade satt IVF start när jag plussade). Även nu när jag har lågt amh  och inte så bra chanser måste vi ändå gå privat.
    När i tiden ni kan kontakta privat klinik för syskonförsök vet jag inte. Vår son är tre år nu och vi har försökt själv ett bra tag.

Lycka till med första :)
  • Jessa01
    babybella skrev 2017-09-06 17:09:01 följande:

Hejsan, har aldrig kommenterat en tråd förut.
    Är inne på våran andra IVF omgång med äggplock på fredag. 

Första IVF fick vi ut 7 ägg varav 2 blasto in io frysen och ett färsk att återföra. 
    Inget gick vägen.

Hoppas på denna omgång! Är inne på sista dagen för sprutan Ovitrelle, var på ultraljud igår och  har tagit gonalf + olgalutran sista igår. En fråga till er,
    hade en pytteliten brunrödaktig slemklump i trosan idag, + en massa sekret som jag brukar få vid ägglossning, vad tror ni det brunaktiga kan stå för? Något att behöva oroa sig för tro? Någon som upplevt samma? Jag är så ledsen över denna situation och att allt ska kännas så svårt och hopplöst emellanåt :(

Håller tummarna och att ni får ut många fina ägg :)
Svar på tråden ivf 2017