• larssonc

ivf 2017

Hej,

Jag går gärna med här om det är ok? Jag och min sambo är båda 27 nu i början på året. Vi har börjat försöka få första barnet.

Efter att ha sökt hjälp hos privatgyn för frekventa mellanblödningar fick jag igår mina provsvar. Hade väntat mig att få höra att jag skulle bli behandlad med gulkroppshormon och så skulle det vara bra sen. Istället fick jag beskedet att jag har ett väldigt lågt amh värde. Har ett värde på 0,3.. Vi blev omgående inbokade för att påbörja planering av ifv. För oss är detta helt främmande. Ingen aning om vad det innebär eller vad våra chanser är. Jag är nog fortfarande i chock. Är det någon mer som har ett lågt amh värde?

Vi har vårt första möte den 24e januari. Min läkare skulle se till att vi började direkt. Har ingen aning om vad som väntar men håller alla tummar och tår för att få en liten. Det är verkligen en chock att gå från tron att man inte har några problem att bli gravid (antog att blödningarna var pga p-piller stopp och kroppen vad i obalans) till att få höra att ivf nog är vår enda chans. Har få ägg och små äggledare som på vul såg ut hall ha börjat lägga av..

• larssonc
    Milla8101 skrev 2017-01-11 21:50:37 följande:

Hoppar gärna med här också.

Lite kort om mig. 35 år min sambo är 38 vi har en pojk som är 5 år som kom till på vanligt vis, men det tog lång tid. Gravid i april-16 men missfall i v 8. Gick till privat klinik i höstas det visades sig att jag hade jättelågt Amh värde( 0,3 ) och ena äggledaren var tilltäppt. Så det blev snabba puckar.

Kör korta protokollet och startade med sprutorna 4/1 varit på 1 UL men ska på ett till nu på fredag. Hade endast 7 blåsor och dom hade inte växt jätte mycket.

Vi Hoppas på ett syskon till våran son detta året.

Har också ett amh värde på 0,3. Fick veta det i måndags. Blev bestämt direkt att vi ska göra ivf. Har första mötet den 24e. Inga barn sen tidigare och båda 27 år. Hoppas vi kan få i alla fall ett barn :( men förlorade rätt mycket hopp när jag fick resultatet på amh värdet. Har även väldigt kort menscykel, mycket mellanblödningar och små äggledare. Så en del av mig har nog faktiskt ställt in sig på ett barnlöst liv...
  • larssonc

Så, då var bollen satt i rullning. Idag hade vi möte med vår läkare i Kalmar ang ivf (som vi måste göra pga mitt toklåga amh värde). Tog kompletterande prover och information. Så fort provsvaren från blodproverna + sambons spermaprov är klart skickas en remiss till Linköping. Håller mina tummar att vi får komma dit och att det inte dröjer allt för länge. Min läkare trodde ca 3 månader efter att remissen gått iväg. Så maj kanske? Skönt att vara igång i alla fall :) Frågade om mitt FSH prov idag också och det hade varit normalt. Kändes väldigt bra att höra det!

Svar på tråden ivf 2017