• 2017Sthlm

ivf 2017

Hej alla.

Vår utredning skulle avslutas idag trodde vi. Men de blev en besvikelse och en ny lång väntan. IVF kommer att vara vår enda utväg. Någon som vet mycket om väntetiden för detta. Vi bor i sthlm.

Jag läser och beundrar era berättelser. Skönt att känna att man inte är ensam. Dock kommer nog längtar inte avta. Vårat fall är få spermier och ingen äl

Jag delar all er glädje och sorg. Kram

• 2017Sthlm

Hej alla.

Vår utredning skulle avslutas idag trodde vi. Men de blev en besvikelse och en ny lång väntan. IVF kommer att vara vår enda utväg. Någon som vet mycket om väntetiden för detta. Vi bor i sthlm.

Jag läser och beundrar era berättelser. Skönt att känna att man inte är ensam. Dock kommer nog längtar inte avta. Vårat fall är få spermier och ingen äl

Jag delar all er glädje och sorg. Kram

• 2017Sthlm
    kokosflingan89 skrev 2017-01-13 07:12:31 följande:

Hej!

Förstår att det är en besvikelse. All väntetid känns väldigt jobbig då man inte gör något, utan bara sitter och väntar. Lite lättare under behandling då man faktiskt känner att man gör något och inte bara väntar... tyvärr är det ungefär 6-8 mån väntetid på ivf i Stockholm om man inte går privat. Det du kan göra är att åberopa vårdgarantin. Då ska du få hjälp inom 90 dagar. Nackdelen är dock att man kan få åka till t.ex. Uppsala. Men det skulle iaf jag tycka vara värt :)

Vi åberopade vårdgarantin i Stockholm. Fick remissen i mitten på december och var på första mötet i onsdags. Så det gick fort! Och vi får göra den i Stockholm.

Vi har inget emot att ta oss. Speciellt inte till Uppsala , det är ju relativt närma. Vad skönt att ni får göra de i sthlm. Vi är fortfarande chockade. Vi skulle börja med stimulering trodde vi sen visade de sig att vi skulle behöva IVF, då de finns brister hos oss båda .

Har du några tips hur jag ska gå till väga,hur gjorde du/ni?
  • 2017Sthlm
    kokosflingan89 skrev 2017-01-13 08:41:13 följande:
    Jag förstår att det kom som en chock. Jag hade aningar om att vi skulle behöva gå vidare till ivf då stimuleringarna inte alls fungerade på mig. Ändå kändes det väldigt jobbigt när de sa att ivf är vårt bästa alternativ och nästa steg. Men jag började läsa på om ivf och prata om det med anhöriga och det kändes bättre efter ett tag. Men 6-8 månader kändes som alldeles för lång tid och då fick jag tipset om att åberopa vårdgarantin. Det du ska göra är att ringa vårdgarantikansliet i Stockholm och meddela dem att du vill göra det.

Jag antar att ni har fått en remiss ivägskickad till Huddinge för ivf? För det måste du såklart ha. Om du har fått en bekräftelse på remissen så tror jag att du ska ha den tillgänglig när du ringer. Jag hade inte fått bekräftelsen när jag ringde men det fungerade ändå.

Sen när man ringer dem så kommer du för informationen om allt av dem. De kommer informera er om vilka kliniker man kan behöva åka till. Men jag minns det som att det längsta man ev skulle behöva åka var till Uppsala.

Men som sagt ring dem och prata med dem. De har svaren på alla dina frågor om vårdgarantin :)

Vilka peppade ord du har , känner mig genast lite gladare. Vi sprang till labbet igår några minuter innan stängning för att hinna lämna sista blodprovet som skulle skickas in med remissen. Remissen har / skulle skickas till Reproduktions medicin Huddinge sjukhus det är de enda som jag kommer ihåg, läkaren var lite flummig i sin formulering och jag va som jag skrev innan i chock. Har inte somnat än men ändå så känns allt som en mardröm som jag vill vakna ur.

Hur ligger ni till i era IVF planer?

• 2017Sthlm
    kokosflingan89 skrev 2017-01-13 12:16:40 följande:
    Ja men då kan du ändå ringa till vårdgarantikansliet och starta ett ärende från dem direkt :) vårdgarantin gäller från det datum som står på remissen :)

Vi var på mötet i onsdags där vi gick igenom allt. Så vi fick veta att vi kör korta protokollet nästa gång min mens kommer, vilket troligen bli i början av februari. Sen förhoppningsvis äggplock vecka 7-8. :)

Korta program, är de hormonsprutor bara ? 

Jag har ingen ägglossning eller mens men bra värden, min sambo har väldigt få spermier, det kommer aldrig kunna gå att bli gravida naturlig väg för oss. Känns så jobbigt när vi från början bara trodde de va mig de va strul med.

• 2017Sthlm
    kokosflingan89 skrev 2017-01-15 22:49:51 följande:
    Precis det är bara sprutorna. Har inte så bra koll på varför det är bästa för mig men jag har precis som du inte heller någon ägglossning eller mens men bra värden. Skillnaden för er lär ju vara att de kanske kör en ICSI med er.

Förmodligen så kommer de bli ICSI, vi får väl se. Målet är att få en tid till att börja med. Kunna få ett mål i sikte, en checkpoint eller vad man ska kalla de.
    Det här med sprutor!!!! Jag vet inte hur jag ska kunna ta mig igenom den mentala biten. 

Jag är inte direkt rädd för smärtan utan de är nålen i sig som gör mig svinfärdig.

• 2017Sthlm
    kokosflingan89 skrev 2017-01-16 12:29:07 följande:
    Jag förstår dig! Har alltid varit svinrädd för sprutor och det har blivit bättre. Jag har tagit gonal-f innan och den känns knappt. Min sambo fick ta första sprutan på mig och då insåg jag att det faktiskt inte gjorde ont. Andra sprutan var jag tvungen att själv och då gjorde jag det bara och det kändes jobbigt även fast det inte gjorde ont. Men det är ju bara mentalt. Men sen försökte jag tänka att oavsett så måste jag ju ta sprutan och ju längre jag sitter och velar desto längre har jag ångest. Så mitt råd är att tänk inte så mycket. Gör det bara! Men jag förstår att det är svårt! Och det blir lättare!
    Just nu är jag jätte taggad för att få en tid och bara köra på men jag vet att ångesten kommer att  komma. Smärtan är jag som sagt inte rädd för de är själva  proceduren en en nål i mig och sen spruta in något. Nu är de bara börja vänta, jag har följt alla dina råd.
  • 2017Sthlm
    Nykär15 skrev 2017-01-16 12:19:58 följande:
    Vet hur det är...hittills har jag bara fått ta två Gonal-F (en per cykel ihop med Letrozol) och det är hemskt...en enda liksom. Så rädd för vad som kommer ske om det inte tar sig denna sista omgången vi snart startar och ska över på IVF. Min kille har tagit sprutan på mig, fixar absolut inte att göra det på mig själv...
    De jobbigaste för mig just nu är den metala biten , när kommer vi få en tid och när ska vi börja. Hur mycket ska man förbereda sig redan nu?
  • 2017Sthlm
    Nykär15 skrev 2017-01-17 13:20:57 följande:
    Vi har det lite omvänt, för vi söker ju själva privat, så det svåra är att ta beslut om när sista egna försöket blir...det är svårt för vi har ändå lyckats bli gravida två gånger under 2016, nu har vi bättre förutsättningar med stödmediciner, prover som är tagna och värden under kontroll..men lyckas ändå inte nu. Man tänker hela tiden att DENNA gång kanske vi fixar det, men så kommer mensen. Men lutar iaf åt uppstart i mars på IVF för nånstans rinner ju tiden bort.

Jag håller alla tummar. Jag är chockad över att så många har problem att bli gravida samtidigt som de känns som man är ensammast i världen. Väntan är dryg men måste även säga att känslorna kring detta är upplyftande för relationen. Tror detta , även om det är påfrestande för relationen starkare.....I långa loppet.

Hejjar på er!!

• 2017Sthlm

Oro och längtan. Ringde till fertilitetscentrum sthlm

Förhoppningsvis kommer vi kalla er inom tre månader, men det är INGET vi kan garantera.

Känns som längtan snabbt blev ett halvår nu :/

Hur ska man inte tänka, vara glad och inte längta ihjäl sig?

• 2017Sthlm

Har väntat en månad och ringde Huddinge idag och de har fortfarande inte ens godkänt den. De stressar mig. Hur lång tid brukar detta ta . Ska man bli orolig? Kan man åberopa fast remissen inte är godkänd?

Väntar.... :/

• 2017Sthlm
    kokosflingan89 skrev 2017-02-06 17:13:41 följande:

Jag åberopade fast remissen inte var inne och godkänd. Men verkar vara lite annat läge just nu också jämfört med innan årsskiftet av någon anledning. Men prova!

Alltså vad säger man . Jag är bättre än alla andra sätt mig i kön tidigare. Jag vill ju lika mycket som alla andra liksom :)

Hur ligger du till? När blev din utredning klar ? Har du fått tid?
  • 2017Sthlm
    2017Sthlm skrev 2017-02-06 17:32:41 följande:

Alltså vad säger man ? Jag är bättre än alla andra sätt mig i kön tidigare.... Jag vill ju lika mycket som alla andra liksom :)

Hur ligger du till? När blev din utredning klar ? Har du fått tid?

• 2017Sthlm

Hur länge har ni väntar från godkänd remiss till första tid. Oavsett om ni åberopat eller ej?

• 2017Sthlm
    Nube skrev 2017-02-08 20:55:04 följande:
    Svarde dig tidigare men vi fick vänta 5 veckor för att få remissen godkänd.
    Har ni fått tid för första besök eller bara besked om godkänd remiss?
  • 2017Sthlm
    Nube skrev 2017-02-09 22:24:41 följande:

Ja, vi hade första besök i december och i januari började jag med behandlingen. Så det gick ganska fort efter att remissen var godkänd. Har du hört nåt mer om er remiss?

Har fått veta att den är godkänt och att vi eventuell blir kallade i april/maj
  • 2017Sthlm
    pimpim78 skrev 2017-02-12 21:00:30 följande:

Vad härligt grattis,

Vi väntar också på att den skall bedömas av huddinge. Hur lång tid tog det för er ?

Och visst ska de väl erbjuda tid inom 3 månader väl ?

Hoppas så att det inte tar så lång tid, vet att våran är registrerad och det har gått ca 1 månad så hoppas den snart är bedömd.....

Stort lycka till åt er........

Då hoppas jag ni får tid väldigt snart. Får man bekräftelse hem efter att man valt klinik. Tycker allt känns så flummigt när man är ovetande sån lång tid
  • 2017Sthlm
    Nube skrev 2017-02-13 07:47:48 följande:

Menar mens såklart..

Jag har tyvärr ingen mens :/
Svar på tråden ivf 2017