• kokosflingan89

ivf 2017

2017Sthlm skrev 2017-01-12 23:24:26 följande:

Hej alla.

Vår utredning skulle avslutas idag trodde vi. Men de blev en besvikelse och en ny lång väntan. IVF kommer att vara vår enda utväg. Någon som vet mycket om väntetiden för detta. Vi bor i sthlm.

Jag läser och beundrar era berättelser. Skönt att känna att man inte är ensam. Dock kommer nog längtar inte avta. Vårat fall är få spermier och ingen äl

Jag delar all er glädje och sorg. Kram

Hej!

Förstår att det är en besvikelse. All väntetid känns väldigt jobbig då man inte gör något, utan bara sitter och väntar. Lite lättare under behandling då man faktiskt känner att man gör något och inte bara väntar... tyvärr är det ungefär 6-8 mån väntetid på ivf i Stockholm om man inte går privat. Det du kan göra är att åberopa vårdgarantin. Då ska du få hjälp inom 90 dagar. Nackdelen är dock att man kan få åka till t.ex. Uppsala. Men det skulle iaf jag tycka vara värt :)

Vi åberopade vårdgarantin i Stockholm. Fick remissen i mitten på december och var på första mötet i onsdags. Så det gick fort! Och vi får göra den i Stockholm.
  • kokosflingan89
    2017Sthlm skrev 2017-01-13 07:20:11 följande:
    Vi har inget emot att ta oss. Speciellt inte till Uppsala , det är ju relativt närma. Vad skönt att ni får göra de i sthlm. Vi är fortfarande chockade. Vi skulle börja med stimulering trodde vi sen visade de sig att vi skulle behöva IVF, då de finns brister hos oss båda .

Har du några tips hur jag ska gå till väga,hur gjorde du/ni?
    Jag förstår att det kom som en chock. Jag hade aningar om att vi skulle behöva gå vidare till ivf då stimuleringarna inte alls fungerade på mig. Ändå kändes det väldigt jobbigt när de sa att ivf är vårt bästa alternativ och nästa steg. Men jag började läsa på om ivf och prata om det med anhöriga och det kändes bättre efter ett tag. Men 6-8 månader kändes som alldeles för lång tid och då fick jag tipset om att åberopa vårdgarantin. Det du ska göra är att ringa vårdgarantikansliet i Stockholm och meddela dem att du vill göra det.

Jag antar att ni har fått en remiss ivägskickad till Huddinge för ivf? För det måste du såklart ha. Om du har fått en bekräftelse på remissen så tror jag att du ska ha den tillgänglig när du ringer. Jag hade inte fått bekräftelsen när jag ringde men det fungerade ändå.

Sen när man ringer dem så kommer du för informationen om allt av dem. De kommer informera er om vilka kliniker man kan behöva åka till. Men jag minns det som att det längsta man ev skulle behöva åka var till Uppsala.

Men som sagt ring dem och prata med dem. De har svaren på alla dina frågor om vårdgarantin :)
  • kokosflingan89
    2017Sthlm skrev 2017-01-13 09:50:50 följande:

Vilka peppade ord du har , känner mig genast lite gladare. Vi sprang till labbet igår några minuter innan stängning för att hinna lämna sista blodprovet som skulle skickas in med remissen. Remissen har / skulle skickas till Reproduktions medicin Huddinge sjukhus det är de enda som jag kommer ihåg, läkaren var lite flummig i sin formulering och jag va som jag skrev innan i chock. Har inte somnat än men ändå så känns allt som en mardröm som jag vill vakna ur.

Hur ligger ni till i era IVF planer?

Ja men då kan du ändå ringa till vårdgarantikansliet och starta ett ärende från dem direkt :) vårdgarantin gäller från det datum som står på remissen :)

Vi var på mötet i onsdags där vi gick igenom allt. Så vi fick veta att vi kör korta protokollet nästa gång min mens kommer, vilket troligen bli i början av februari. Sen förhoppningsvis äggplock vecka 7-8. :)
  • kokosflingan89
    honeybunch skrev 2017-01-14 19:01:05 följande:

Är det någon som vet hur lång tid det brukar ta att få svar på att remissen tagits emot? Vår utredningsläkare sa en månad, men remissen skickades till Huddinge för en månad sen nu och vi har ännu inte fått svar. Känns så hopplöst att kolla brevlådan varje dag efter jobbet. Vi bara väntar på ett svar så att vi kan ringa vårdgarantikansliet med en gång sen.

Jag lämnade blodprov för hepatit och hiv först tidigare den här veckan, är det det som stökar till det? Behöver de provsvaren innan de ens kan skicka ut en bekräftelse om att man står i kön?

Vi fick vår bekräftelse efter ett par veckor. Men jag ringde vårdgarantikansliet innan jag fick bekräftelsen och startade ett ärende från deras håll. Så prova det du också :)

Det kan vara så att det är blodprovet som gör att det dröjer. Men remissdatumet är det som gäller när man räknar 90 dagar. Men som sagt; ring vårdgarantikansliet på måndag! :)
  • kokosflingan89
    2017Sthlm skrev 2017-01-15 11:30:15 följande:

Korta program, är de hormonsprutor bara ? 

Jag har ingen ägglossning eller mens men bra värden, min sambo har väldigt få spermier, det kommer aldrig kunna gå att bli gravida naturlig väg för oss. Känns så jobbigt när vi från början bara trodde de va mig de va strul med.

Precis det är bara sprutorna. Har inte så bra koll på varför det är bästa för mig men jag har precis som du inte heller någon ägglossning eller mens men bra värden. Skillnaden för er lär ju vara att de kanske kör en ICSI med er.
  • kokosflingan89
    2017Sthlm skrev 2017-01-16 11:47:49 följande:

Förmodligen så kommer de bli ICSI, vi får väl se. Målet är att få en tid till att börja med. Kunna få ett mål i sikte, en checkpoint eller vad man ska kalla de.
    Det här med sprutor!!!! Jag vet inte hur jag ska kunna ta mig igenom den mentala biten. 

Jag är inte direkt rädd för smärtan utan de är nålen i sig som gör mig svinfärdig.

Jag förstår dig! Har alltid varit svinrädd för sprutor och det har blivit bättre. Jag har tagit gonal-f innan och den känns knappt. Min sambo fick ta första sprutan på mig och då insåg jag att det faktiskt inte gjorde ont. Andra sprutan var jag tvungen att själv och då gjorde jag det bara och det kändes jobbigt även fast det inte gjorde ont. Men det är ju bara mentalt. Men sen försökte jag tänka att oavsett så måste jag ju ta sprutan och ju längre jag sitter och velar desto längre har jag ångest. Så mitt råd är att tänk inte så mycket. Gör det bara! Men jag förstår att det är svårt! Och det blir lättare!
  • kokosflingan89
    honeybunch skrev 2017-01-18 19:06:54 följande:

Jag tänkte bara återkoppla till min tidigare fråga, ifall någon annan som jag sitter och väntar på remissvar.

Jag pratade med vårdgarantikansliet idag och de kan inte längre hjälpa till att "starta ett fall" och de kan inte se vart det är kortast kö. Huddinge kommer från och med i år bara ta emot "högspecialfall", jag frågade vad som menas med det och kvinnan på vårdgarantikansliet nämnde då fall där kvinnan har dåliga äggreserver eller där kvinnan är äldre än 38 år som exempel. (OBS! Jag är ej insatt i det här utan upprepar bara den lilla information som jag fick under ett telefonsamtal!)
    Huddinge sitter nu med en massa remisser som de behöver bli av med och delar ut dessa mellan de två kliniker som finns i Stockholm som utför landstingsfinansierade ivf-behandlingar; Stockholm IVF och Fertilitetscentrum Stockholm. Hon rådde mig att ringa en av dem eftersom att vår remiss är elektronisk och de borde kunna plocka fram dem.

Sagt och gjort, jag ringde till Stockholm IVF som enligt hemsidan har korta väntetider. Där fick jag höra att nej, de kan inte komma åt vår remiss och jag kan inte boka tid utan den, så jag måste vänta på ett brev som vi kommer få från Huddinge där det kommer att stå "vi kan inte ta emot er, men kontakta istället följande" ungefär. Det här brevet är troligtvis extra försenat eftersom att Huddinge har så mycket att gå igenom just nu. De (Stockholm IVF) sa även att de i år blivit tilldelade 700 nya fall från Huddinge i och med den nya reformen och att de förstås får fler och fler fall varje vecka. Ju längre vi måste vänta på remissvar, desto längre kommer kötiden att bli, så uttryckte hon sig.

Idag känns detta jävligt tufft...

Men när du väl får din bekräftelse, borde du inte då kunna ringa vårdgarantikansliet och åberopa vårdgarantin? Till mig sa de att vårdgarantin gäller från det datumet som står på remissen. Alltså när remissen skickades till Huddinge antar jag?
  • kokosflingan89
    honeybunch skrev 2017-01-19 08:42:49 följande:
    Jo, kanske det, men med tanke på att de fått så många nya fall att ta sig an, vad skulle de göra om alla åberopade vårdgarantin? Alla gör väl inte det, men de flesta gör väl som vi och gör allt de kan tänker jag.

Ursäkta min pessimism, känner mig så nere nu. Har pratat med min sambo om att försöka ta en paus från den här tankeverksamheten och bara försöka lägga fokus på att vi två ska göra roliga saker och ha det bra tillsammans. Jag orkar inte längta och planera mer, inte just nu i alla fall.
    Jag antar att man kan skickas till Örebro och Falun också? Det sa de på Sophiahemmet iaf.

Jag förstår att det känns som världens bakslag men ni kommer få tid! Och ni borde få snart om ni åberopar! Men hur tänker ni kring att gå till en privat klinik?
  • kokosflingan89
    Annabola skrev 2017-01-20 18:30:23 följande:

Hej!

Hoppar in här, kanske helt fel tråd men jag tror att många av er kan ha koll på det jag tänkte fråga... och det är hur länge man brukar få vänta på själva behandlingen från att man fått klartecken att IVF är nästa steg?

Via landsting vs privata kliniker. Bor i Sthlm läns landsting.. är mitt uppe i utredning men har redan mina tankar på IVF.. går till GYnSthlm.

Trevlig kväll alla!

Hej!
    I mitten på december pratade vi med vår läkare som hade gjort utredningen på oss om att ivf var nästa steg och den dagen skickade hon även en remiss till Huddinge. Hon sa att kötiden vid tidpunkten var 6-8 månader.

Efter detta åberopade jag vårdgarantin och förra veckan var vi på vårt första ivf-möte på Huddinge där vi gick igenom planen. Förhoppningen är att börja med sprutorna om ungefär två veckor då mensen förhoppningsvis dyker upp.

Om man går privat förstod jag det som att man kan börja i princip direkt :) iallafall på Sophiahemmet.

Hoppas det var svar på din fråga :)
  • kokosflingan89
    Dhevil skrev 2017-02-05 12:52:34 följande:

Hej alla kämpar.

Jag och min sambo var hos fertilitetsläkare på vårt sjukhus den 26/1. Han dömde ut migoch totalt och sa att jag aldrig kommer bli gravid utan ivf. Jag har noll ägglossning.

Vi har lämnat alla blodprover och spermaprov,väntar bara på svaret ang spermierna. Direkt när läkaren har fått detta skickar han remiss till huddinge sjukhus.

Hoppas verkligen inte att det tar 8 månader som jag läst att det förväntas kunna ta.

Jag har lite frågor, vad kostar sprutorna man måste ta? Visst är det bara tre ivf som är betalda? Läste om någon som gjorde sin sjunde och skrev att det va sista betalda.

Hur många lyckas på första försöket?

Lycka till allihopa.

Hej!

Jag har precis som du ingen ägglossning. Jag fick dock prova ägglossningsstimulerande tabletter och sprutor innan vi gick vidare till ivf. Kanske finns något speciell anledning till att läkaren säger att ivf är ett enda alternativ. Men du skulle ju kunna fråga.

Vad gäller väntetiden så skickades vår remiss i mitten på december. Vi var på vårt första möte i mitten på januari och jag började med sprutorna i fredags. Vi går på Huddinge. Vi åberopade vårdgarantin så det skulle du kunna prova när du fått remissbekräftelsen.

Lycka till!
  • kokosflingan89
    2017Sthlm skrev 2017-02-06 14:38:30 följande:

Har väntat en månad och ringde Huddinge idag och de har fortfarande inte ens godkänt den. De stressar mig. Hur lång tid brukar detta ta . Ska man bli orolig? Kan man åberopa fast remissen inte är godkänd?

Väntar.... :/

Jag åberopade fast remissen inte var inne och godkänd. Men verkar vara lite annat läge just nu också jämfört med innan årsskiftet av någon anledning. Men prova!
  • kokosflingan89
    2017Sthlm skrev 2017-02-06 17:32:41 följande:
    Alltså vad säger man . Jag är bättre än alla andra sätt mig i kön tidigare. Jag vill ju lika mycket som alla andra liksom :)

Hur ligger du till? När blev din utredning klar ? Har du fått tid?
    Haha nä men det kanske man inte säger :P men man kan iallafall fråga dem på vårdgarantikansliet om det går att starta ett ärende från deras håll.

Min utredning blev klar i september. Vi testade då två omgångar med gonal-f för att få ägglossning men inget hände. Så då fick jag vänta på ett möte och på det mötet som var i december så skickades remiss till Huddinge. Någon vecka efter detta ringde jag vårdgarantikansliet och sa att jag ville åberopa vårdgarantin. De sa att de inte kunde se min remiss men att de kunde starta ett ärende från deras håll. I mitten på januari fick jag ett samtal om att jag hade tid två dagar senare. I fredags började jag med första sprutan.
Svar på tråden ivf 2017