Marrelita85 skrev 2016-12-10 21:51:53 följande:
Hej! Jag är tjej på snart 32år och min sambo är 41år. Har precis genomgått utredning gång nummer två för mig(gått med mitt ex för 6år sedan-oförklarligt barnlösa) och är oförklarligt barnlös, inge fel på någon av oss. Vi måste dock vänta tills hösten 2017 innan vi får landstingsfinansierad IVF då vi "bara" försökt ca. 17månader (måste försökt 2år). Detta trotts att jag försökt bli gravid under ca. 5års tid i tidigare förhållande. Funderar dock på att gå privat på Linnékliniken.
Är det någon som är insatt i hur det fungerar om vi går privat, kan man om det inte fungerar ta landstingsfinansierad när det gått två år eller är den vägen körd då?
Samt så förstår jag inte vad som menas med långa och korta vägen om någon vill förklara?
Sedan prismässigt vad innebär konventionell IVF och 3 behandling? Ser ju att konventionell IVF kostar 32000kr, frysåtersättning 14000kr och 3 behandling kostar 64000kr. Någon som går privat som är lite haj på detta vad man ska välja att betala för?
Någon annan som hänger här som haft en mamma som haft svårt att bli gravid? Min mamma hade tydligen svårt att bli gravid alla tre gradiviteter. Tog från att de försökte aktivt 4år innan jag föddes och då hade de ej skyddat sig 3år innan de försökt aktivt. Det har tagit ca. 3,5år i snitt att bli gravid med varje barn och då har de börjat ca. 3månader efter at varje barn fötts.
Min mamma hade svårt att bli gravid med mig. Tog flera år innan det tog sig naturligt. Försökte sedan med ivf för småsyskon, det tog sig på andra försöket med tvillingar men missfall. Hon har endometrios som mig och det har nog varit lite omtalat om huruvida det är ärftligt eller ej. Intressant iaf.