Anton Chigurh skrev 2016-11-12 09:19:05 följande:
Jag har en kompis som jobbar med telekommunikation, hyfsat högt upp i hierarkin, och han vistades tidigare i olika länder på den afrikanska kontinenten, och visst, nu hade han förvisso en del privilegier som varandes chef av litta högre dignitet, men han trivdes inte med klimatet, och då menar jag inte temperatur, mängden vattenånga i atmosfären (aka luftfuktighet) o likn, men det tror, eller hoppas jag åtminstone, att du begriper, och det han såg med egna ögon av kvinnoförtryck och det bemötande han och hans (i detta fall svenska kollegor och medarbetare), det lämnade en hel del å önska.
Nu är detta iofs över 10 år sen så hur det är nu, det vet jag inte, och mina uppgifter här är ju andrahandsuppgifter - med allt vad det innebär - men icke desto mindre, VMB, så är det inte "guld och gröna skogar" vad gäller "omvänd" rasism utomlands. Vilket jag tycker mig läsa i dina inlägg. Vita, eller grisrosa, mänskor ses inte med blida ögon överallt.
Klart som fan det finns minst lika mycket skit där som här, och på flera ställen långt mer än här.
Men varför dra dit, när det finns ställen som inte dras med dessa problem?
Själv har jag mött båda sidor, och det är inte annorlunda där än här, alltså att bara välja vänner och umgänge man trivs med.
Det är sällan som det framställs i media, utan precis som här, d.v.s att problemen vi matas med, dom gäller inte överallt i ett land.
Lika lite som de förortsproblem vi har här, skulle vara nåt slags landsproblem som vi dras med i Sverige, som vissa vill framställa det, lika lite gäller problem i länder i Afrika oftast inte annat än regionalt.
Kanske mer i Afrika än nån annanstans i Världen, och du vet säkert åxå varför, alltså att vi vita har varit och pillat i deras tidigare uppdelning av landsområden.
Somalia är ett bra exempel på det., men varför det orkar jag inte dra.
Tror Al Jazeera har en bra dokumentär liggande på sin hemsida om det, om du vill veta mer.