Världsmedborgare skrev 2016-11-24 08:31:16 följande:
Nu klarar jag inte att ordagrant återge hans tal, men vad gäller att utvisa folk så rör det sig om flera miljoner han kallar kriminella, olagliga invandrare, våldtäktmän, knarkhandlare, mördare o.s.v, vilket gör att det kan betyda vad och vem som helst, men som ska utvisas omgående.
Knappast nåt som ett land som vill kalla sig rättsstat ska ägna sig åt, då en rättsstat inte utvisar eller dömer någon ohörd.
Men det är klart, vill han skicka hem dömda kriminella, så lär ju inte det vålla några protester från dessa interner, dom blir säkert bara glada över att släppas fria.
Vad ha de facto har sagt är att han skall försöka utvisa de upp till tre miljoner illegala invandrare som redan är DÖMDA för brott. Alltså inget som helst godtycke i saken. OCH det sker enligt lagen.
Vad gäller muslimer så har han sagt att alla ska stoppas vid gränsen, innan "vi vet vad i helvete det är som pågår", fritt översatt från hans engelska uttalande.
.
Trump lovar att [temporärt] stoppa
"immigration from terror-prone regions where vetting cannot safely occur".
Tills USA får kontroll över vilka som emigrerar därifrån till USA.
Han talar om "extreme vetting" - alltså extrema kontroller avseende dessa invandrare.
Detta gäller inte folk som reser in på studet-visum eller kommer som turister. Bara de som vill invandra.
Dessutom ska dom få genomgå nåt slags test, som bevisar att dom följer alla amerikanska värderingar, vad det nu är, det finns ju massvis med olika folkslag med olika värderingar i USA, så frågan är vad som då är rätt. Och det stinker rasism lång väg, när bara de med "rätt" åsikter och värderingar ska få besöka USA.
.
I "extreme vetting" ingår ett ideological test. Det är inget nytt i USA. det har man haft förr, under Kalla Kriget och det är möjligt att man har det idag också - jag vet faktiskt inte. Detta för att skilja ut islamister och andra extremister.
Det gäller, återigen, bara folk som vill emigrera till USA. Inte turister.
Testet skall bland annat kontrollera hur den som ansöker om att få flytta till USA ser på sådant som homo-rättigheter, religiös frihet och jämlikhet mellan könen. Där har du det som stinker "rasism".
Jag förstår faktiskt inte varför du ifrågsätter mig,
Det är alltså tre fel av tre möjliga.
Förstår du nu varför du blir ifrågasatt?