D Trump :( The end..
Det går väl längre än så inom common law? Domarens värderingar speglas mycket i rättstillämpningen och får stora konsekvenser för hur lagar och regler kan slå på ett sätt som gemene man här kanske inte är så bekanta med (där vi ju har civil law och där domstolen i stort är bunden till lagstiftningen i större utsträckning). I stort känns systemet förlegat. Men ja, för mina amerikanska vänner är utnämningarna något mycket bekymmersamt.
Sedan tycker jag inte att det är okej att raljera om "folks oanvända vapen" när USA uppenbarligen har problem med masskjutningar till följd av att det är för lätt att komma över vapen. Abortlagarna - tja, ska vi gå bakåt i utvecklingen menar du?
Trump har presenterat en lista med 11 namn på tänkbara domare till supreme court. Bland dessa fanns några namn som var oroväckande (för att inte tala om hans "skämt"(?) om att nominera sin egen syster, som tydligen är en circut domare). Jag skulle också kunna tänka mig att det finns vissa som åtminstone för närvarande skulle tveka på att vara den domare som är utnämnd av Trump, även om det kan ändras med tiden, vilket minskar kretsen av lämpliga kandidater. Det kan också tilläggas att Justice Ginsburg är över åttio år och kan tänkas avgå under Trumps mandatperiod vilket kan leda till ytterligare konservatism (tror det är 50/50 idag mellan libera och konservativa domare).
Med allt detta ville jag bara peka på att det inte i sig behöver vara dåligt med konservativa domare, bara de har respekt för systemet och är opartiska samt naturligtvis juridiskt-tekniskt skickliga, men att en alltför stor övervikt åt något politiskt håll nog inte är bra.