Inlägg från: FrozenDream |Visa alla inlägg
  • FrozenDream

D Trump :( The end..

Tecum skrev 2016-11-11 16:27:55 följande:
    Påståendena om Clintons impopularitet är ett bevis på en välkänd företeelse, nämligen att om en lögn förs fram tillräckligt ofta blir det en sanning. För det första blir man inte demokraternas presidentkandidat om man är impopulär, det är självklart, Och hon har inte haft några problem att fylla sina valmöten. För det andra får alla politiker som varit verksamma länge fiender och kritiker, det är ofrånkomligt. Annars har de inte uträttat något alls. Så visst är hon impopulär - bland motståndarna...

Det som hon förlorade på är att hon förknippas med "etablissemanget" och att hon är obehagligt kompetent och får saker gjorda. Amerikaner oavsett kön verkar inte tåla kompetenta kvinnor. Och Trump är precis lika stor del av etablissemanget, en såpakändis som lever på ärvda pengar och har gjort en stor sak av att ha frotterat sig med alla de politiker som han nu säger sig avsky.
    Åh ironin! Jag kan inte sluta skratta. Japp Clinton var så populär så hon förlorade i valet. Synd att folk inte tyckte sämre om henne för då hade hon vunnit?

Att förlora mot TRUMP! Antagligen den värsta kandidaten någonsin. Folket i de flesta delstater verkar ha tyckt att Clinton var det sämre valet av de två. Då är det illa. 

Vilket fiasko av demokraterna. Och av medierna som alldeles missade att det kanske var mest dom själva som gillade Clinton. Vilken tabbe. Nåja, de landade i alla fall med ett öronbedövande brak. Förhoppningsvis kikar de ut ur sin egen bubbla och har bättre koll till nästa val.

• FrozenDream
    Moderno skrev 2016-11-11 21:27:42 följande:
    Det var emellertid ett fiasko även för republikanerna. Tror inte att någon ur "etablissemanget" ville se trump som president, han borde egentligen ha ställt upp som oberoende kandidat och jag anar att republikanerna kan ha svårt att samla kraft i framtiden OM det inte är så att trump faktiskt blir framgångsrik med sin politik.

Hur ser teaparty-rörelsen på Trump? Verkar kunna vara en idealisk företrädare, om det inte vore för att han är så egensinnig (teaparty-rörelsen har verkat genom hot mot sina egna tidigare vill jag minnas).
    Det är sant. Politiken verkar behöva en rejäl upprensning så den här chocken blir förmodligen ganska nyttig i slutänden. I alla fall för amerikansk politik.
    Kanske dags att politikerna drar ut huvudena ur varandras rövar och skaffar lite koll på hur vanliga amerikaner tycker och känner istället för att tro att de kan bestämma det åt dom.
    Inte ovanligt att folk blir vresiga när de blir tillsagda att de är smuts om de inte har de åsikter som är på modet för tillfället. Det är inget unikt för USA.

Det ska bli intressant att se hur de närmaste fyra åren kommer att bli. Just att han är egensinnig kan visa sig vara den förändring som behövs.
    De hjulspår som har använts så länge nu gör ju att allt fler blir ilskna och missnöjda. Det är aldrig bra vilket det här valet visade om något.
    Har man inte folket med sig händer nåt så otroligt som att Trump ska sväras in som president. Det kan vara dags för något nytt. Om det blir bättre eller sämre och i såna fall för vilka, ja det får vi se när vi är där.

Och nu när man ser hur många av de som röstade Clinton beter sig så undrar jag vad för allvarligt fel jag missade hos henne som drog till sig sånt bottenskrap? Är det så de, som enligt sig själva är mer intelligenta och välutbildade än de som röstade Trump, beter sig när de inte får som de vill så finns det inte mycket hopp om att världen nån gång ska bli en bättre plats.
  • FrozenDream
    Världsmedborgare skrev 2016-11-12 07:15:07 följande:
    Hela valet var ett fiasko, och nu sitter dom (kanske) där, med en president ingen eg vill ha.
    Ingen utom grupper som Ku Klux Klan och andra högerextremister som nu hyllar Trump som sin nye ledare.
    Ku Klux Klan ska t.o.m hålla ett segertåg för Trump den 2:a dec, om jag minns rätt ang datum, Trump will make America white again.
    Javisst kan man välja att förenkla det till hat och hudfärg. Det är inte alla som har förmågan att se världen i mer än svartvitt. Det är mycket enklare att klistra sin egen världsbild på andra människor än att försöka förstå det mer komplexa i att människor är olika.
    Clinton är god och Trump är ond. Ja det blir enkelt och bra så slipper man bekymra sig mer om saken än att kasta okvädingsord efter de som inte håller med.

En tyst revolution verkar på gång ute i världen. Istället för att försöka förstå VARFÖR från DERAS synhåll, inte vad man själv tycker sig veta, så kastas det nedsättande ord hej vilt på de som röstar för förändring. 

Tyskland går till val snart. Frankrike också. Två länder där missnöjet växer bland väljarna.
  • FrozenDream
    Världsmedborgare skrev 2016-11-12 10:28:24 följande:
    Jag har aldrig haft nåt till övers för H Clinton, så inkludera inte mig i det.

Och du menar väl inte på allvar att du tror det ska komma nåt gott ur att rösta fram missnöjespartierna?
    I så fall får du nog plugga historia och sen i nutid titta på vad det lett till i Ryssland, Ungern, Polen, och nu även Turkiet.
    Du behöver inte tveka det minsta, det går som alltid käpprätt åt h-vete, om den typen av partier får makten.
    Men visst, rösta du fram dom, sen kan du alltid minnas den här tiden, den när du fritt kunde uttrycka dig, för den möjligheten kommer snabbt att tas ifrån dig.

Själv är jag så gammal att jag inte ens kommer att bli påverkad av vilka dumheter ni hittar på.
    Jag har möjligheter att välja annat ställe att leva på, ingen ekonomi att bekymmra mig över, så det får väl bli nån trevlig plats, där jag/vi kan avnjuta paraplydrinkar i skuggan av palmerna, och på behörigt avstånd beskåda eländet ni ställt till med.
    Nej då jag inkluderar dig inte. Jag har inget behov av att placera människor i fack för att kunna få världen att passa in i mitt synsätt. För mig fungerar det att utmärkt att vara tolerant och nyfiken på hur andra människor fungerar och tänker när de ser saker på ett annat sätt än mig själv.

Missnöjespartier finns ju av en anledning. Om de partierna växer är det en tydlig varning om att förd politik håller på att gå snett. Det skulle vara smart att utnyttja den förvarningen och börja göra nåt åt det innan det smäller till rejält.

Och nej, det verkar inte fungera att bara slänga okvädningsord över de missnöjda, vilket för övrigt inte är nåt vidare intelligent försök till lösning, och sen när det inte hjälper bara ösa på med mer av samma vara.
    Men är man själv nöjd med hur saker fungerar så kan det ju så klart vara svårt att förstå att det ser helt annorlunda ut för någon annan.

Vad får dig att tro att jag röstar fram såna partier? Jag kanske inte röstar alls? Kanske jag röstar blått. Eller rött, det är ju en fin färg. Grönt får mig att tänka på sommar. Kanske har jag planterat blommor hela sommaren och fått brunt under naglarna. Eller det blir kanske lite för abstrakt nu?
    Ganska kul med det där "du" och "ni" får jag säga. Enkelt och praktiskt.

Och beroende på vem man lyssnar på så kommer det troligen börja regna atombomber så alla palmer kommer nog att utrotas tyvärr. 
  • FrozenDream
    Världsmedborgare skrev 2016-11-13 09:07:53 följande:
    Missnöjespartier finns bara av en enda anledning, och det är inte för att folk är missnöjda, det är deras propaganda du gått på om du tror det.

Missnöjespartier är bara ute efter makt, inget annat, politiken, ja den skiter dom fullständigt i.
    Och det enklaste, snabbast och bästa sättet att ta sig till maktens boningar, är att använda sig av populismen.

Att det finns mer missnöje idag, det beror inte på att vi har det sämre, utan att populisterna stenhårt underblåser den typen av åsikter och argument, och givetvis blir det då till en sanning.
    Det är deras strategi att göra just så, och med de trötta, urusla och handlingsförlamade politiker vi har, så är det enkelt att få folket med sig.
    Ta bara Alliansen, dom har inte ens nån politik längre, allt dom säger har dom grävt upp ur nån gammal låda med föråldrade förslag och argument, klart som fan att folk då inte bryr sig.., "vi har hört allt det där förut", skulle man kunna sammanfatta det med.

Så ska vi klara oss ur det här, då måste, speciellt Alliansen, ändra sin politik och lyssna på folket.
    Dom borde ta lärdom av hur Piratpartiet på Island jobbar, där ser du ett bra exempel på hur politiker ska och måste lyssna på folket.
    Ah jag förstår. En enda anledning. Får mig att tänka på det där talesättet. Genom sig själv känner man andra. Det fascinerar mig att det finns människor som är övertygade om att de vet precis varför andra människor tycker och tror som de gör. 

Jag har alltid trott att inneha makten är själva idén med politiska partier. Att det var därför de går ut med vidlyftiga löften som tilltalar väljare för att vinna deras röster inför varje val som det sedan kanske inte blir så mycket med alla gånger, eller rentav tvärtom från vad som utlovades. Kan vara en helt ogrundad fördom från min sida. De kanske inte alls gör det för att de vill ha makten.

"Vi" kanske inte har det sämre men ganska många har det sämre än "vi". 
    Eller ja, de kanske bara klagar, de som hamnar emellan gänguppgörelser. Har man flytt från krig t ex borde de väl se det som normalt med skottlossning och granatkastning rakt utanför sin bostad. Det finns inga plan som bombar deras byggnader och sjukhus här i alla fall och det kan helt klart ses som att de har fått det bättre. Vad är väl en förlupen kula i skallen när det kunde ha varit en cluster bomb.

Jag får erkänna att jag aldrig har tänkt tanken att de kanske bara har köpt propaganda om att de inte har det så bra. Jag har mer tänkt att de som lever mitt i det vet bättre hur det är än jag gör som har det lugnt och tryggt på min egen gata.
  • FrozenDream
    Världsmedborgare skrev 2016-11-13 16:08:49 följande:
    Tror inte det behöver sägas mer än Ryssland, Polen, Ungern och Turkiet, så är det bevisat att det är makt och inte politik det handlar om.

Eller om vi ska dra ner det till gräsrotsnivå och SD, då räcker det med att säga Miranda.
    Ett 14-årigt barn som blev hotat och traksserat av SD, att om hon inte gjorde som JÅ och hans närmaste ville, så skulle dom förstöra hennes liv/politiska framtid, vilket dom åxå nu har gjort.

http://www.svtplay.se/video/10413109/miranda-en-politiker-blir-till/miranda-en-politiker-blir-till-avsnitt-1
    Så makthavarna i de länderna skaffade sig makt att leda landet bara för att.... kunna säga att de har den. De är inte alls intresserade av att få länderna att bli som de själva vill ha det. 
    Där ser man. 

Politik betyder: 
    Det som rör staten. Styrning av statlig verksamhet för att påverka samhällsutvecklingen, medel och metoder för att förverkliga sitt program osv

Så hur är det nu, har de klättrat till att bli högsta makthavare för att kunna kontrollera sina länder eller sitter de och gullar med makten i en mysfåtölj.
  • FrozenDream
    Världsmedborgare skrev 2016-11-14 09:20:29 följande:
    Du vet mycket väl vad jag menar, eller "alla andra" gör i vart fall det, så det är menigslöst att vi ägnar oss åt tolkningar av vad ordet politik betyder.

Och de värsta farhågorna har redan besannats, Trump har nu uttalat sig, och där kunde vi höra att kvinnors rättigheter ska begränsas, och rätten att bära vapen förstärkas, precis som jag och många andra befarat.

Till det så har Trump utsett en av USA:s mest hatade och avskydda högerextremist, och som anses som en av USA:s farligaste män, som sin "chief of strategic", nämligen Steve Bannon.
    Så nu behöver ingen längre tveka i vilken riktning Trump kommer att föra USA, och den riktningen kommer inte att leda mot ett enat USA.

Steve Bannon: https://www.bloomberg.com/politics/graphics/2015-steve-bannon/

För er som inte vet var Steve Bannon står politiskt: https://en.wikipedia.org/wiki/Alt-right
    Så Svenska Akademin har satt fel betydelse på ordet politik. Den rätta tolkningen är den du personligen gör förstår jag. Ah och "alla andra" icke att förglömma.
    Fast lite konstigt är det om "alla andra" också förstår att SA har tolkat det fel. Hur kunde det då bli fel från början? En del av "alla andra" är ju de som fixar i ordning ordlistan? Jag får lov att filosofera lite över detta dilemma.

Åh nej! Och jag som trodde det var långt värre att han sitter med fingret på knappen för att släppa lös kärnvapen. 
    Nu kommer det dessutom att stå en alt-högermänniska och heja på. 

Det är nog inte bara palmer vi kommer förlora när bomberna kommer. Nej, vi får nog se även björk och tall försvinna är jag rädd. Så tråkigt.
  • FrozenDream
    Världsmedborgare skrev 2016-11-15 14:00:53 följande:
    Du jag tror jag håller mig till vad folk läser in i ordet politik och tolkar det som, och som gemenman använder sig av idag.
    Precis som vi gör med demokrati, fitta och luder, ord som inte heller avänds enligt dess rätta och ursprungliga betydelse.

Jag är inte så rädd för kärnvapnen från Trump:.s håll, nog för att han är en galning, men att utrota sig först av alla, så dum är inte ens han.
    Nä han kommer att göra som Obama, Putin m.fl, han kommer att skicka fattiga och andra in i döden, och själv sitta på behörigt avstånd och beskåda mördandet, precis som dom gör nu.
    Klart man kan tolka ord fel om man vill. Men bara för att någon inte förstått ett ord så ändrar det inte på vad ordet innebär och betyder. 
    Jag har inte stött på någon förut som inte känner till vad politik betyder i ord och handling. Nån gång skulle ju vara den första

Åh jag kan se framför för mig hur Löfven står på ett toppmöte och försöker genomdriva en ändring av hur ordet politik ska tolkas genom att använda argumentet - att "gemene man" i sverige tolkar och använder det faktiskt på ett annat sätt än vad det betyder! Så ni använder det fel! -

Tack för dagens skratt!
Svar på tråden D Trump :( The end..