Trump som president :( vad händer nu?
Han har suttit som domare, och utifrån hur han agerat där.
[...]
Han har suttit som domare, och utifrån hur han agerat där.
[...]
Nej, kan du?
Jag gör som vanligt när jag bildar mig en uppfattning om "vad/vem som helst", lyssnar och läser.
Och eftersom kritiken och uttalandena ser likadana ut, oavsett om det kom från Demokrater eller Republikaner, så blev det ovanligt lätt att förstå vad för figur Neil Gorsuch är.
Alltså, det som gillas hos Republikanerna,är det som ogillas hos Republikanerna, och personligen gillar jag inte folk som tycker vi idag ska leva efter regler och lagar, som är formade efter en tid som ligger 100-tals år bakåt i tiden.
Men eftersom du inte tycker det är fel, så förutsätter jag att du även har dina sympatier hos bokstavstrogna i alla sammanhang där lagar och regler ska tillämpas, och som då oftast bygger på uråldriga religiösa värderingar, eller är det bara just när det gäller USA:s HD som det gäller?
Jag kan inte förstå att det finns svenskar som applåderar Trumps val av domare till Högsta domstolen. Detta är en domare som bl.a. förväntas verka för en lagstiftning som underlättar för religiös fundamentalism och att verka för en lagstiftning som begränsar eller försvårar kvinnors rätt till abort och preventivmedel.
Men hur ska du kunna avgöra vem som gör vad om du inte tar del i USA problem i rättssäkerheten.
Det som är värst här, är alla uppgörelser, speciellt för de fattiga som inte kan köpa sig ett bra försvar.
En siffra som jag säg när jag tittade runt, var att 4% är oskyldiga som är dömda till döden, är det bra rättssäkerhet menar du?
Svårt och hitta något exempel som upprepar sig med en sådan frekvens i Sverige, där man dömer det högsta straffet, och sen är 4% oskyldiga av dessa.
Du menar personen som ljög och sa det var han som hade begått brotten menar du.
Hur är det ett bra exempel?
Och hur är det med dom som är oskyldiga och säger dom är oskyldiga då?
Inbillar du dig att ett par enstaka probono fall, gör så att de fattiga har en bra advokat.
De säger att det är katastrof på området plea bargin.
Och hur kan man säga att 4% av dödsdomarna är felaktiga, och att detta är bra rättssäkerhet?
Det är ju faan katastrofalt dåligt.
Du då?, har du nått och kommentera då?
Eller är det över solklart för dig vem som har bäst rättssäkerhet?
Sverige har som jag sa bättre klart bättre rättssäkerhet.
hade aldrig engagerat mig i denna om det inte var så stort motstånd mot att vi har klart bättre rättssäkerhet i Sverige än USA.
Du antydde vi var inte alls var så bra i Sverige på rättssäkerhet, men vi ligger 4 i HELA världen och USA bra längre ned.
Men vi låg trea året före(och många år före), det troliga är att någon blivit bättre än vi sämre.
För göra det extremt solklart, och källa finns ovan.
Och det är att USA har en klart sämre rättssäkerhet än Sverige.
Du antydde vi var inte alls var så bra i Sverige på rättssäkerhet, men vi ligger 4 i HELA världen och USA bra längre ned.
Men vi låg trea året före(och många år före), det troliga är att någon blivit bättre än vi sämre.
För göra det extremt solklart, och källa finns ovan.
Och det är att USA har en klart sämre rättssäkerhet än Sverige.
"Scoring is based on answers drawn from a representative sample of 1,000 respondents in the three largest cities per country and a set of in-country legal practitioners and academics."
"measures rule of law based on the experiences and perceptions of the general public and in-country experts worldwide. "
Så att 1000 personer i Stockholm, G-borg o Malmö upplever det mer "rättssäkert" än vad 1000 personer i NY City, LA och Chicago upplever det, det får man ju verkligen hoppas. Ha ha!!
Uppfattar som det är 8 parametrar, men kan vara fler om man går på djupet, vilket jag inte gjort.
Då mitt enda intresse och visa att mitt påstående var rätt, som då vi har bättre rättssäkerhet i Sverige än USA.(Som INTE ska förväxlas med att vi är perfekta här, för den tror jag inte alls på)
Detta står mycket tidigt, kanske sida 2-4 redan.
Sen trillar det på mer och mer fakta kring det hela, 209 sidors publikation, så en hel del att läsa.
worldjusticeproject.org/sites/default/files/documents/RoLI_Final-Digital_0.pdf
Kanske ska titta lite mer i den, såg intressant ut.
Despite the constant negative press covfefe, skrev Trump.
Det är humor på flera nivår:
Nivå 1) Covfefe blir "I will stand up" i Google Translate arabiska til engelska så meningen blir
Despite the constant negative press, I will stand up!
Så sant och så rätt.
Nivå 2) Översätter du ordet tillbaka så blir det något som låter som "So fuck off!" så meningen blir
Despite the constant negative press, I will stand up! So fuck off!
En dubbel lek med ord och dubbelt så sant.
Nivå 3) Han leker mind-games med sina hatare på en så hög nivå att de inte ens förstår att de blir trollade av POTUS.
Tricket i det hela var att förstå att det var någon typ av skämt, internt utryck någonting och att med öppet och positivt sinne försöka hitta en förklaring.
När det nu väl finns en förklaring blir det hela helfestligt.
Killen har humor. Avgjort.
Bisarrt och bissart. Jag tycker det är genialiskt. Dels ordlekar i två lager. Dels trolla hatarna utan att de ens fattar det.
Vem som löste gåtan vet jag inte men det låg ute på diverse forum. Det har väl kopierats från den ena till den andra.
Du kan googla den engelska text jag lagt in om du vill efterforska ursprunget.
Obekräftat så har ev google translate nu gjort om översättningen efter uppmärksamheten coh påpekandet att det möjligen inte var bokstavligt korrekt.
Jag har inte provat själv.