FDFMGA skrev 2017-01-20 20:25:06 följande:
Javisst, han har ju svaret. Han ska göra Amerika stort igen.
Och i detta svar lägger anhängarna in sin egen tolkning. Precis som alltid, förresten - men i större utsträckning för Trumps oprecisa isolationism än för andra budskap, tror jag.
Bondfångare, kallade Soros honom. Högerpopulist tycker jag. Vänsterpolitik skrev Henrik Mitelman tidigare idag i DI.
Så även motståndarna har en spretig tolkning av hans politik.
Nyfascist, kanske. Fascismen brukar ju ofta vara en kombination av höger och vänster, det sämsta från bägge.
Men Ryssland lär ju inte vara intressant för Trump. Ryssland är ju en relativt efterbliven industrination. Det är inte Kina och Kina är ju också en symbol för utvecklingen - eller det som Trump ser som stölden av amerikanska industrijobb.
Själv tycker jag att det är oerhört obehagligt att tänka på vad som kan komma att ske. Ett handelskrig mellan världens ekonomiskt två viktigaste nationer där det är ytterst osannolikt att någon kommer att vara eftergiven är inget behagligt scenario.
Vad blir Kinas första svar - ett hot om att sluta exportera sällsynta jordartsmetaller till USA, eller till länder de inte har bilaterala handelsavtal med eller överhuvudtaget.
Bäst att vårda alla elektronikprodukter man har väl :)
I någon mening håller jag faktiskt med honom om att en del saker kan vara genomförbara teoretiskt sett. Jag tror att det går att göra vinster på andra sätt än låga kostnader. Dessutom kan man tänka sig att många amerikaner föredrar ett jobb framför billiga kina-produkter och därför kan acceptera högre priser (vilket i sig inte alls behöver vara dåligt för en ekonomi).
Det bör också finnas miljövinster med att producera lokalt.
Däremot tror jag att storföretagen och bankerna blir svåra att hantera och att de ekonomiska realiteterna kommer nog snart att komma ikapp honom. Dessutom har han ju också även vansinniga ideer, som till exempel muren mot mexico, och unkna ideer beträffande abortmöjligheter m.m.
För vår del bådar det inte gott. Hörde att skanska låg i startgroparna för att bygga infrastruktur i usa, men sådana kontrakt kommer nog att fördelas till amerikanska entreprenörer i första hand. När kina nehöver avsättning för sina produkter ligger väl prisdumpning nära till hands vilket hotar europeiska jobb och företag (även om inflationen blir ännu lägre och vi kan köpa krimskrams ännu billigare).