Kan man ta propavan dagtid?
Propavan är ett lite starkare antihistamin och inte en direkt påverkan på hormoner som styr sömncykeln (tex Melatonin). Effekten av propavanet är att det dämpar bla annat signaler som ger muskler aktivitet, och viss aktivitet i hjärnan, som ger en dämpande/sederande effekt på kroppens muskler. Detta har bieffekten av att man oftast känner sig lugnare och därmed påverkas sinnet, vilket leder till lättare att somna in. Det är alltså både en fysiologisk bieffekt samt en psykologisk bieffekt. Detta är vanligt inom medicin, att man använder preparat för olika kaskad effekter. Vissa har högre tolerans än andra. Jag kan utan problem hålla mig vaken på 50mg propapan, men om jag lägger mig ner och ökar miljöfaktorer för att vila, så ökar sannolikheten märkbart att jag kommer somna in. Att ta den över dagen kan vara lämpligt om man upplever starka ångestkänslor - då arousalkurvan vid ångest blir dämpande. Akut stress (bra stress) eller muskelsedering är oftast de tillstånd som kan kortsiktigt balansera ut ångesttillstånd. Akutstress gör kroppen alert och får man utlopp för något så kan kroppen återhämta sig till balanstillstånd. Det gäller att inte fastna i mellanrummet.
Tar du däremot en stark dos av propavan och stannar uppe, så ökar risken för biverkningar då du tvingar din hjärna att processa stimulus under sederat tillstånd. Det är alltså en fråga om dosering och patientens tillstånd. Anledningen till att man inte ska överdosera är att det kan påfresta kroppens autonoma funktioner som andning, balans och motorik, då allt bedövas. Det är inte beroendeframkallade men man kan utveckla tolerans för effekten. Det är inte samma sak. Du kan när som helst sluta utan att kroppen kräver mer för att nå balans. Bieffekten av sedering kan avta pga av att kroppen vänjer sig för bieffekten, som i detta fall är den som önskas. Därav att det betraktas som kortsiktig behandling av sömnstörningar.