månadspeng - olika syn
Varför får 10 åringen så låg månadspeng? Man kan inte ena gå på bio en gång per månad för 100 kronor.
Varför får 10 åringen så låg månadspeng? Man kan inte ena gå på bio en gång per månad för 100 kronor.
Alltså när hon går på bio med föräldrarna så betalar dom. Just nu har hon tjänat in biobiljetter från jultidningarna hon sålt så att hon kan gå med en kompis. Men det gör hon inte så ofta så det räcker månaspengen till.
Är det lågt?
För din info så ligger medel för en 9-11åring på 148kr/mån. Så snålt skulle jag inte vilja kalla det för. En 10 åring behöver inte mer fickpengar än så om de redan får allt betalat för sig.
1. En 10-åring fika med kompis? Suger båda i sig en latte då eller hur tänkte du?
2. Köpa en deo? Tänker du att de ska köpa sin egen mat också?
3. Åka och bada i badhus? I alla fall jag känner mig inte speciell bekväm med att släppa iväg 10-åringar själva i ett badhus. Kalla mig händig men vuxen följer med, punkt.
På våre badhus är det 12-årsgräns.
Men det är ju omöjligt att jämföra månadspengar utan att veta vad de ska gå till. När mitt barn var 11 betalade jag sånt som badhus mm utanför månadspengen. Inte minst för att hon om hon kunde välja vad pengarna skulle få till skulle avstått såna saker av strikt ekonomiska skäl, medans jag tyckte det var vra med den typen av sociala aktiviteter.
Men har man barn som gärna vill köpa deo och sånt själv och man som förälder tycker att det är bra kan man ju höja pengen.
Ja, jag har ju inte rest land och rike runt och kollat men sett det på flera ställen.Upplandsbro och Stockholms stad har 12-årsgräns hittar jag på en snabb googling. Konsumentsverkets riktlinjer är 12 år och gissningsvis är det rätt vanligt att kommunerna följer de riktlinjerna (även om alla förstås inte gör det).
Ja TS skriver om en 11-åring, inte 14-åring.
En 11-åring har ingenting på "stan" att göra. Visst jag släpper iväg min 11-åring till närmsta köpcentrum typ 5 busstationer från skolan, men definitivt inte till stan. Väl där är de inte ett dugg intresserade av att fika eller köpa en deo. Möjligen att de köper glass på donken och går till glitter och tittar på kläder de vill köpa, sen när en vuxen är med eftersom man inte ska behöva betala för kläder själv om man bara har 100kr/mån. Till en glass, en hockeypuck och ett läppglans räcker 100kr gott. Och sålänge som man inte kommit överens om att barnet ska köpa hygienartiklar, kläder osv själv finns det ingen anledning man ska flera hundra i månaden.
Bara för att man är simkunnig betyder inte det att man kan badvett, eller att badhusets badvakter är speciellt uppmärksamma och så länge som min 11-åring inte går på simning som fritidsaktivitet så får hon i te vara där själv. Att vara med som "badvakt" är inte att begränsa ett barn, det kallas för att ta föräldraansvar.