• Monchichier

månadspeng - olika syn

Anonym (Snål) skrev 2016-11-04 22:22:11 följande:

Varför får 10 åringen så låg månadspeng? Man kan inte ena gå på bio en gång per månad för 100 kronor.

För din info så ligger medel för en 9-11åring på 148kr/mån. Så snålt skulle jag inte vilja kalla det för. En 10 åring behöver inte mer fickpengar än så om de redan får allt betalat för sig.
  • Monchichier
    Anonym (orättvis) skrev 2016-11-04 22:42:22 följande:
    Hon är dessutom inte 10 längre utan snart 12. 

Dom ska räcka till godis och läsk. Tidningar, men om hon ska ut och resa brukar föräldrarna köpa nån tidning, så inte ofta hon köper själv. Och "leksaker" så klart. Hon köper nästan bara grejer efter att hon fått en slant av mor och far föräldrar på jul och födelsedag. Nöjen typ bio och bowling som hon går på själv med kompisar. Men än så länge är det ytterst sällan hon betalar själv. Hon är sparsam, så om hon skulle t.ex. betala på ishallen eller simhallen själv skulle hon nog hellre stanna hemma. 

Vad köper era barn?
    Här får vår 12 åring halva barnbidraget, för halva månaden då. Hon är här vv och hon får ingenting av mamman.
    Det ska räcka till typ precis allt. Kläder, smink, skor, aktiviteter vi vuxna inte är med på osv.
    Men vi står för lördagsgodis, fredagsmys, tandkräm, vanligt schampo/balsam och sådant.
    Tidigare fick hon 110kr/mån (när hon var 11) och fick allt betalt. Hon tyckte det var för lite och då började vi med det här.
  • Monchichier
    Anonym (orättvis) skrev 2016-11-04 22:51:51 följande:

Är 100 för en 5-åring mer normalt?

Nej
  • Monchichier
    Anonym (Snål) skrev 2016-11-05 00:54:04 följande:

Nja jag litar inte på Nordea vet du...

Varför ska de inte få fika med en kompis, köpa en deodorant de vill ha eller kunna åka och bada?

1. En 10-åring fika med kompis? Suger båda i sig en latte då eller hur tänkte du?

2. Köpa en deo? Tänker du att de ska köpa sin egen mat också?

3. Åka och bada i badhus? I alla fall jag känner mig inte speciell bekväm med att släppa iväg 10-åringar själva i ett badhus. Kalla mig händig men vuxen följer med, punkt.
  • Monchichier
    Anonym (Snål) skrev 2016-11-05 01:58:08 följande:

Ja? De går på stan med kompisar och går på fik och köper något de tycker om.

Hur tänkte du nu? Klart de vill kunna köpa en deo, en hockeypuck, en tröja eller ett läppglans själva.

Ok. Mina barn har vid den åldern varit simkunniga länge så nog har de fått åka och bada själva. Varför ska man begränsa dem?

Ts skriver om en 11-årig tjej, inte en ettåring...

Ja TS skriver om en 11-åring, inte 14-åring.

En 11-åring har ingenting på "stan" att göra. Visst jag släpper iväg min 11-åring till närmsta köpcentrum typ 5 busstationer från skolan, men definitivt inte till stan. Väl där är de inte ett dugg intresserade av att fika eller köpa en deo. Möjligen att de köper glass på donken och går till glitter och tittar på kläder de vill köpa, sen när en vuxen är med eftersom man inte ska behöva betala för kläder själv om man bara har 100kr/mån. Till en glass, en hockeypuck och ett läppglans räcker 100kr gott. Och sålänge som man inte kommit överens om att barnet ska köpa hygienartiklar, kläder osv själv finns det ingen anledning man ska flera hundra i månaden.

Bara för att man är simkunnig betyder inte det att man kan badvett, eller att badhusets badvakter är speciellt uppmärksamma och så länge som min 11-åring inte går på simning som fritidsaktivitet så får hon i te vara där själv. Att vara med som "badvakt" är inte att begränsa ett barn, det kallas för att ta föräldraansvar.
  • Monchichier
    Anonym (Vilma) skrev 2016-11-05 14:36:05 följande:

Gissar att Monchichier är en inbiten storstadsförortsbo som inte kommer på tanken att det finns orter där "stan" är det enda stället där man kan hitta mcdonalds och klädbutiker. :)

Japp! 7:e generationens stockholmare är det inte många som kan skryta med B-)

Hursomhelst så har inte mitt ursprung med det att göra. Oavsett var jag skulle vara uppvuxen så tycker inte jag att en 11-åring ska åka ens 2 mil för att kunna "gå ut på stan".
    Anonym (Snål) skrev 2016-11-05 14:11:19 följande:

Varför har de inget på stan att göra? Även jag tar mitt föräldraansvar även om mina sedan länge simkunniga barn fick åka och bada själva på badhuset när de var i Ts barns ålder. Försök inte läxa upp mig lilla vän. ;)

Försök inte med härskartekniker över mig, lilla gumman.

Om du nu känner att du måste så kan du väl ändå anstränga dig lite med hur du uttrycker dig. För dina barn har badat under och bredvid badhuset lika många gånger som de badat på byggnaden.
  • Monchichier
    Anonym (Snål) skrev 2016-11-05 12:13:14 följande:

Felaktig info från dig. www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/konsumentverket-jobbar-med-s%C3%A4kerheten-p%C3%A5-badanl%C3%A4ggningarna-1.151792

Vad är den felaktiga infon enligt dig?

Att man i vissa fall måste vara över 12-år för att få bada själv?
  • Monchichier
    Anonym (orättvis) skrev 2016-11-05 21:29:40 följande:

Vad gör dina barn på simhallen? Simmar en km i 25meters basängen?

Mina åker som tokar i rutschkanorna, gärna flera åt gången, hoppar från trampolinerna och testar hur många barn som kan sitta på en flytgrej. Dessutom glömmer dom gärna bort både tid och rum och saker. Är hon ensam är hon ansvarsfull, men tillsammans med kompisarna vet man aldrig. Stranden kan hon nog gå till själv snart, men där det finns trampoliner och liknande får vänta några år. 

Mina barn är aldrig PÅ simhallen.
  • Monchichier
    IsDimma skrev 2016-11-05 21:58:20 följande:

När jag var elva år var det några i min skola som hade två mil dit. Själv bodde jag en mil från skolan. Och väl där var det ju bara en halv kilometer till "stan" (en centralort där det bor 10.000 ungefär). Jag och många med mig är uppväxta på landet där man fått åka buss till stan bara för att komma till skolan liksom

Och du sprang runt och rände på stan när du var 11?
  • Monchichier
    Anonym (orättvis) skrev 2016-11-06 12:48:50 följande:

Vad synd. Vi är ofta på stan, på stranden, på affären, på fik, på simhallen, på djurparken osv. Mycket trevligt. 

Inte alls synd. Jag är rädd för höjder och det är väldigt sällan som taken är speciellt barnanpassade och säkra.
  • Monchichier
    Anonym (lågt) skrev 2016-11-06 16:31:37 följande:

Nu handlade det ju dock om en tjej som är nästan 12.

Vid 12 års ålder gick jag på hamburgerhak med mina kompisar ibland, vi bytte julklappar med varandra och köpte presenter till kalas (partyn). Detta betalade jag själv. En fika är inget konstigt heller i den åldern. Från att jag började sexan hade jag tillgång till ett fik på skolan där man köpte sig en delicatoboll och en cola ibland.

Simhallen var jag också i flera gånger i månaden med kompisar från mellanstadiet och uppåt. Inte heller direkt ovanligt.

100 kr känns löjligt lågt skulle jag säga. Dagens föräldrar verkar inte minnas sin egen barndom.

Om man ska betala kläder, julklappar, busskort, kaffe, cigg, alla aktiviteter och allt annat själv så ja, då håller jag med om att 100kr/mån är i det minsta laget. Får man dock i princip allt betalt så är 100kr ganska mycket.

Ja, barnet är nästan 12. Vilket innebär att hon inte är 12 än. Du kommer ju liksom inte få rösta när du är 17 och 11 månader, för att du nästan är 18. Det är också väldigt stor skillnad på en snart 12 åring och snart 13 åring. Fastän det bara handlar om 12 månader emellan så är det generellt sett extremt mycket som händer mognadsmässigt. Det är såklart individuellt, alla här på familjeliv har säker världens mest mognaste barn som kunde ansvara för både hela hushållets ekonomi och all semesterplanering när de var 12..
  • Monchichier
    Froken Lokens skrev 2016-11-06 17:10:58 följande:

Cigg, till en tolvåring? Men att släppa iväg tolvåringen ner på stan tillåter du inte?

Ja precis, det är _exakt_ precis så jag tänker.
Svar på tråden månadspeng - olika syn