• kebabtallrik

Sömn 7 månaders, vad har hänt?!

Grabben är nu 7 månader. Han har sedan han varit 2 månader vaknat en gång per natt för mat, och utöver det sovit som en sten. Han brukade somna vid 21 och vakna vid 5 för mat, sen sova till 7. Nu sista veckorna har det dock varit förjävligt, han sover väldigt oroligt. Han äter fortf. bara en gång på natten men han rullar och gråter om vart annat. Blir sällan mer än 1 timmes sömn åt gången innan man blir väckt och måste klappa eller stoppa om. Utöver det så är har han svårare att komma till ro när han ska sova, han ska rulla så fort man lägger ner han på rygg och håller man honom tillbaka blir han hysterisk.

Har det något utvecklingssprång i den här åldern? Är det här vanligt? 

• Svar på tråden Sömn 7 månaders, vad har hänt?!
  • saas2813

När våra barn beter sig så när de sover/ska sova behöver de oftast gå på toaletten.
    Jag har fått intrycket att barn är "programmerade" att inte förorena där de sover, så när de väl har kontrollen så försöker de undvika det.
    Vi har flera barn och alla har gjort lika dant, från att de var riktigt små, Vår 5månaders vaknar ofta på morgonen när det är dags att kissa/bajsa, Någon natt i veckan med torr blöja.
    Om du "tvingar" dem att kissa i blöjan/sängen ett tag så går det nog över, annars kan du ta chansen att vänja dem vid att det går att använda toaletten.

• Miriami

Kan vara gaser i magen. Syrauppstötningar. Kanske tål han inte viss mat.

• kebabtallrik
    Rosa Fluff skrev 2016-11-03 08:12:10 följande:

Han är på väg in i seprationsfasen.

Den tanken slog mig också, kan de göra det redan vid 7 månader? Ungefär hur länge brukar detta hålla på?
  • Rosa Fluff
    kebabtallrik skrev 2016-11-03 08:14:10 följande:

Den tanken slog mig också, kan de göra det redan vid 7 månader? Ungefär hur länge brukar detta hålla på?

Vår första hade från 7 månader till 10 månader. Sen var det lugnt en stund för att sedan sätta igång igen vid 11 månader. Men då varade det "bara" i ca tre veckor...
  • kebabtallrik
    Rosa Fluff skrev 2016-11-03 08:39:37 följande:
    Vår första hade från 7 månader till 10 månader. Sen var det lugnt en stund för att sedan sätta igång igen vid 11 månader. Men då varade det "bara" i ca tre veckor...
    3 månader?! satan... hoppas det går snabbare här, är väl bara försöka hålla ut=)
  • Stella was a diver

Alltså inte för att skrämma dig, men min son började sova mycket sämre vid sju månader och han sover fortfarande inte lika bra som innan. Han är nu snart 11 månader. Mitt hopp nu står till när han fyller ett, då ska tydligen någon utveckling i hjärnan göra att sömnens mönster förändras och blir mer likt vuxnas sovmönster med längre sömncykler. 

• linnsanbelle

Min tjej blev nyss 8 månader och det blir något bättre då (men nu blev hon sjuk så det rubbade allt) men annars känner jag igen mig i allt <3.
    Jag gissar att det är ngn fas/separationsfas där... Pust. kram/L

www.nouw.com/mammaprat- Följ de två bloggande vännerna genom graviditet & föräldraskap
  • Mandelkanel

Vår 6+ mån rullar och har sig också. Och är olycklig om hon ska ligga på rygg men vill ändå inte sova på mage. Vi har börjat ha henne i vår sång för att få sova lite själva. Jag ligger nära på den sidan hon vänder sig åt som hinder. När hon väl kommit till ro sover hon nu gott igen. Har ni provat samsova?

Svar på tråden Sömn 7 månaders, vad har hänt?!