Inlägg från: Domesticgoddess |Visa alla inlägg
  • Domesticgoddess

Njursjuk katt, erfarenheter?

Jag fick väldigt dystert besked ifrån min veterinär idag. Misse har varit hängig i en dryg vecka, druckit mer än normalt för honom i ca tre och det visade sig att han har njursvikt. Med ett keratininvärde på över 1000 och anemi.

Jag är förtvivlad. Vet's rekommendation var att börja med njurdiet och avvakta, hon sa att trots att värdet är skyhögt så är han inte akut påverkad. Han äter - mindre men dock - kräks inte och är social och kärleksfull som han brukar men på ett tröttare och, upplever jag, sorgset sätt.

Jag vill under inga villkor att han ska lida eller få ett dåligt, jobbigt slut på sitt liv så överväger att låta honom somna in, hemma i min famn, på måndag. Känner mig dock förvirrad över vets råd, blev inte klok på om hon menade att vi kunde köpa några veckor med ett bra liv för honom med njurfoder eller om det kan vara en mer långsiktig lösning.

Någon med erfarenhet? Jag går isönder lite grann när jag tänker på att inte ha honom men som sagt, han ska under inga villkor lida eller må dåligt, då ser jag hellre att han får somna in innan han blir sämre. Finns det någon möjlighet för en katt med så dålig njurfunktion att ha en bra tillvaro i mer än någon månad?

• Svar på tråden Njursjuk katt, erfarenheter?
  • Domesticgoddess

Tack för ditt svar, jag är tacksam! Han är tio, var pigg och som vanligt fram till nyligen.

Idag är han ännu slöare och verkar ledsen, som att han har ont. Så har beslutat mig för stt åka in med honom idag. Även om det gör fruktansvärt ont i mig.

• Domesticgoddess
    Linda9 skrev 2016-11-01 15:10:39 följande:

Usch jag lider verkligen med dig Domest­icgodd­ess. Vad skönt att det iallafall gick lugnt och fint till. Men kan tänka mig att det är en hemsk känsla. 

Min katt är 18 år och har njursjukdom. Hon har magrat en del också och har en hel del klåda (kliat bort en del päls på halsen på ett litet område). Hon äter lite sämre  och kissar mycket. Hon får mestadels njurfoder och lite annat för att stimulera aptiten. Märker att hon är trött (men hon är ju också gammal) men är fortfarande mycket kelig och spinner mycket. Är verkligen så orolig och tycker det är så svårt att man själv som djurägare har makten över sin lilla älsklings öde. Vill heller inte att hon ska behöva lida men vill samtidigt inte ta bort henne i förtid. Än så länge verkar hon ändå rätt nöjd men trött. Ibland kan man tom busa lite. Men det är tufft att vara den som ska bestämma, har haft gråtattacker flera gånger i veckan sista tiden för att det är så svårt att avgöra också hur hon mår. Oro över att hon ska lida i det tysta. Vi har varit hos veterinär som inte tyckt än att det är dags att avliva ialf.

Tack snälla du och jag lider med dig också! Visst är det ofantligt svårt att bestämma och avgöra hur de egentligen mår.. Jag tänker att om er veterinär inte tycker att det är dags så är det antagligen inte det heller!

Med min fine kisse var det smärtsamt tydligt de sista dagarna att han inte mådde bra. Jag köpte hans favoritsaker som han brukade få vid speciella tillfällen men han hade ingen aptit alls, nosade på en färsk räka men ville inte ha den. Han brukade i vanliga fall vara en liten marodör när det fanns räkor i närheten, stå med tassarna på bordskanten (eftersom jag körde ner honom från själva bordet) och jama HÖGT.

Jag är verkligen ingen expert men så vitt jag läst mig till så kan många katter leva ett bra liv i flera år med njursvikt. Om din veterinär inte har pratat om att lägga in henne så gissar jag att den kanske inte är så långt gången och att njurdieten kan hjälpa. Min misse hade kreatininvärde på över 1000 vilket tydligen är förfärligt högt och anemi därtill.

Jag hoppas innerligt att din lilla tös håller sig som hon är nu länge, länge! Styrkekramar till dig.
Svar på tråden Njursjuk katt, erfarenheter?