Njursjuk katt, erfarenheter?
Jag fick väldigt dystert besked ifrån min veterinär idag. Misse har varit hängig i en dryg vecka, druckit mer än normalt för honom i ca tre och det visade sig att han har njursvikt. Med ett keratininvärde på över 1000 och anemi.
Jag är förtvivlad. Vet's rekommendation var att börja med njurdiet och avvakta, hon sa att trots att värdet är skyhögt så är han inte akut påverkad. Han äter - mindre men dock - kräks inte och är social och kärleksfull som han brukar men på ett tröttare och, upplever jag, sorgset sätt.
Jag vill under inga villkor att han ska lida eller få ett dåligt, jobbigt slut på sitt liv så överväger att låta honom somna in, hemma i min famn, på måndag. Känner mig dock förvirrad över vets råd, blev inte klok på om hon menade att vi kunde köpa några veckor med ett bra liv för honom med njurfoder eller om det kan vara en mer långsiktig lösning.
Någon med erfarenhet? Jag går isönder lite grann när jag tänker på att inte ha honom men som sagt, han ska under inga villkor lida eller må dåligt, då ser jag hellre att han får somna in innan han blir sämre. Finns det någon möjlighet för en katt med så dålig njurfunktion att ha en bra tillvaro i mer än någon månad?