• Anonym (Os mamma)

Det blev inget syskon

Vi har underbar treårig dotter som tillkommit genom äggdonation. Med dottern väcktes önskan om en tvåa. Vi har gjort tre syskonförsök där det sista tragiskt slutade i en missed abortion i vecka 15 i våras som det tagit tid att återhämta sig från både psykiskt men mest fysikt.

Efter vårens tragedi bestämde vi oss för att det med största sannolikhet var vårt sista försök, det kostar helt enkelt för mycket fysiskt, psykiskt och ekonomiskt men jag har ändå tänkt att äggen finns som backup. Nu har vi blivit kontaktad av kliniken om fortsatt frysning av våra embryon. Helt plötsligt när livet återvänt till det vanliga ställdes allt på sin spets igen och vi var tvungen att fatta ett definitivt beslut. Visst hade vi kunnat betala för fortsatt frysning men nån stans måste man gå vidare och jag fyller 40 nästa år. Jag har mailat kliniken att vi inte vill göra fler försök men jag hade sån ångest innan jag tryckte på skicka knappen.

Hur går man vidare när hjärtat vill men verkligheten sätter stopp? Även fast vi har ett starkt äktenskap så har det påverkat vårt förhållande och sedan kliniken mailade vinner jag nog pris som sämst fru och mamma. Fokus är inte på maken och dottern milt sagt. För egen del saknar jag faktiskt inget i vardagen men jag hade så gärna velat få en till att älska och uppleva denna magi igen. Är själv endabarn och hade önskat för dottern det jag inte haft. Sedan är det det den där jäkla normen att det ska finnas syskon. Mina två rädslor som spökar är att det ska hända dottern något eller att hon kommer lida av att vara ensam.

Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråd, kanske mest skriva av mig eller få några kloka råd och ord hur jag ska förhålla mig till verkligheten som ändå är bäst för vår familjs välmående.

• Svar på tråden Det blev inget syskon
  • Anonym (ansvar)

Jag vet vad barnlängtan och barnlöshet innebär, levde så i många år. När vår son sen föddes levde han bara en dryg månad. Jag vet hur man överlever även det.

Ta ansvar för dig sorg! Den är verklig, svår och kräver uppmärksamhet. Självfallet. Ge den uppmärksamhet. Avsätt tid för Dig där du får möjlighet att sörja ohämmat och ta hjälp av en bra psykolog om du behöver. Prata med din man och försök ordna så att du (och kanske han också) får ordentligt med tid att kunna gå undan och jobba med sorgen.
    Det är den ena biten, att ta ansvar för sorgen. Den andra är att ta ansvar för de som behöver dig. Om det behövs så tvinga dig att fokusera på din dotter och din man. Du kommer inte må bättre av att vara "sämst fru och mamma". Det är för jävligt svårt ibland och längtan efter barn är en enorm kraft som kan vara svår att förstå för den som inte behövt kämpa. Men det blir inte bättre av egotrippen. Been there done that. Lär dig växla mellan dina dessa ansvar.

I stunden kan det vara skitirriterande när det kommer någon som kanske haft det ännu lite värre. Men använd dig av det. Det gör jag. Min son är död, jag kommer aldrig få se honom i livet igen. Men jag fick ändå lära känna honom. Många förlorar sina barn sent i graviditeten och får aldrig ens den chansen. Jag är på riktigt tacksam för att jag fick lära känna honom. Och jag har en man som älskar mig innerligt och det är långt ifrån alla som får uppleva det starka band jag och min man har. Jag är mycket tacksam för min fina make. Det stärker mig att tänka så, att fokusera på det jag faktiskt har och lätt tar för givet. Kanske kan det stärka dig också? Och hjälpa dig att fokusera på det Du har. Glädja dig åt det Du har. Men bara om det hjälper dig. Förstås.

Det blir också lättare med tiden. Lättare att förlika sig med sin lott i livet. Din lott låter inte så tokig trots allt. Njut av din dotter.

Styrkekram 

• Anonym (Os mamma)
    Anonym (ansvar) skrev 2016-10-28 22:44:29 följande:

Jag vet vad barnlängtan och barnlöshet innebär, levde så i många år. När vår son sen föddes levde han bara en dryg månad. Jag vet hur man överlever även det.

Ta ansvar för dig sorg! Den är verklig, svår och kräver uppmärksamhet. Självfallet. Ge den uppmärksamhet. Avsätt tid för Dig där du får möjlighet att sörja ohämmat och ta hjälp av en bra psykolog om du behöver. Prata med din man och försök ordna så att du (och kanske han också) får ordentligt med tid att kunna gå undan och jobba med sorgen.

Det är den ena biten, att ta ansvar för sorgen. Den andra är att ta ansvar för de som behöver dig. Om det behövs så tvinga dig att fokusera på din dotter och din man. Du kommer inte må bättre av att vara "sämst fru och mamma". Det är för jävligt svårt ibland och längtan efter barn är en enorm kraft som kan vara svår att förstå för den som inte behövt kämpa. Men det blir inte bättre av egotrippen. Been there done that. Lär dig växla mellan dina dessa ansvar.

I stunden kan det vara skitirriterande när det kommer någon som kanske haft det ännu lite värre. Men använd dig av det. Det gör jag. Min son är död, jag kommer aldrig få se honom i livet igen. Men jag fick ändå lära känna honom. Många förlorar sina barn sent i graviditeten och får aldrig ens den chansen. Jag är på riktigt tacksam för att jag fick lära känna honom. Och jag har en man som älskar mig innerligt och det är långt ifrån alla som får uppleva det starka band jag och min man har. Jag är mycket tacksam för min fina make. Det stärker mig att tänka så, att fokusera på det jag faktiskt har och lätt tar för givet. Kanske kan det stärka dig också? Och hjälpa dig att fokusera på det Du har. Glädja dig åt det Du har. Men bara om det hjälper dig. Förstås.

Det blir också lättare med tiden. Lättare att förlika sig med sin lott i livet. Din lott låter inte så tokig trots allt. Njut av din dotter.

Styrkekram 

Först och främst beklagar verkligen din förlust. Kan inte ens föreställa mig hur det måste vara att gå igenom ett barns död.

Tack för dina kloka ord.  Du gav mig verkligen perspektiv på min situation, hur lyckligt lottad jag är som har min fina familj. Jag är så oändligt tacksam för att vi fått vår underbara dotter och min fantastiska man som stått ut med mig dessa svåra stunder. När dottern var nyfödd var jag så stolt över att ha fått henne, prestationen att ha blivit mamma. Jag måste nog försöka hitta tillbaka till den känslan och inte låta det som inte blev ta överhand. Märker hur maken och dottern påverkas av mitt mående. Sedan är det ju som du säger att sorgen också måste få ta plats, att trycka bort sina känslor och tankar är nog att bädda för framtida problem.

Hoppas du kommit till ro, tolkar jag dig rätt att det inte blev några fler barn förutom sonen? Hoppas du då är tillfreds med det och finner glädje i livet.
  • Anonym (ansvar)

Tack snälla!
    Vad glad jag blir att du verkar ha fått ut något av det jag skrev. Jag tror det är en klok idé att försöka hitta tillbaka till den känslan. Det tror jag att du kommer att fixa!

Jag är inte tillfreds och har inte kommit till ro. Sorgen är svår och fortfarande ångestfylld. Men jag kan iaf finna glädje i livet. Och glädjas åt det fina som ändå blev. 
    Jag är ett par år yngre än dig och vi har inte helt gett upp hoppet om syskon till vårt änglabarn. Men det är osäkert om det går, förutom den fysiska, psykiska och ekonomiska biten. 

Kram

• Anonym (Os mamma)
    Anonym (ansvar) skrev 2016-10-29 11:04:08 följande:

Tack snälla!

Vad glad jag blir att du verkar ha fått ut något av det jag skrev. Jag tror det är en klok idé att försöka hitta tillbaka till den känslan. Det tror jag att du kommer att fixa!

Jag är inte tillfreds och har inte kommit till ro. Sorgen är svår och fortfarande ångestfylld. Men jag kan iaf finna glädje i livet. Och glädjas åt det fina som ändå blev. 

Jag är ett par år yngre än dig och vi har inte helt gett upp hoppet om syskon till vårt änglabarn. Men det är osäkert om det går, förutom den fysiska, psykiska och ekonomiska biten. 

Kram

Jo du gav mig verkligen perspektiv på min situation.

Er förlust är väl tyvärr något som alltid kommer finnas kvar på ett eller annat sätt. Otroligt starkt av dig att ändå finna glädje i livet.

Kram
Svar på tråden Det blev inget syskon