• Gudrunskan

    15 år med F i i princip alla ämnen

    Hej!
    Förra våren tappade min son all lust för skolan. Han upplever det som att lärare inte ser när han försöker anstränga sig och har stämplat honom som en jobbig jävel.


    Betvivlar INTE att min son kan vara en jobbig elev. Betvivlar inte ett dugg att han kan bete sig stöddigt och kaxigt och störa på lektioner.
    tvärtom. Det är jag övertygad om.
    Jag är också övertygad om att han inte engagerat sig det minsta i att plugga i skolan. Jag betvivlar inte att lärare har tröttnat.

    Min son har nu bestämt sig för att skita i skolan helt. Han vägrar helt enkelt att gå dit. Vi bråkar varje morgon och jag får frånvaro noteringar dagligen. Han GÅR till skolan men han skolkar.
    Men idag sket han i det helt. Jag tänker inte gå dit mer. Jag får skit när jag anstränger mig och försöker, jag får skit när jag inte anstränger mig.
    VARFÖR ska jag anstränga mig när jag får skit?
    Varför ska jag gå till skolan och försöka. Det är fucked up med mig ändå. Jag kommer inte komma in på något gymnasium. Allt är ändå fucked.


    Typ så uttryckte han sig.
    Vi ska ha möte på onsdag med skolan.
    Insats krävs i alla ämnen (i princip) och JA insats krävs av min son. Det betvivlar jag INTE.
    Men ta matematik. Han har sedan årskurs 6 haft F. Inga insatser från skolan.
    Trots att jag påtalat varje år att han behöver extra stöd.

    Nu vill jag stötta min son (det har jag naturligtvis gjort hela tiden) gällande hans skolgång och på onsdag vill jag komma förberedd på mötet.
    Jag skulle läsa på vilka ämnen han har med "insats krävs" bad hans lärare mig inför mötet.
    ja då alla ämnen.
    Som sagt insats krävs från hans sida. Absolut. Inget snack alltså. Han är inte guds bästa barn. Han kan vara uppkäftig, kaxig, fräck och ja...typ "en sån där" tonåring. Ni har nog alla haft en sådan i er klass eller skola.
    Vad kan jag kräva av skolan i form av insats då? För det kan väl ändå inte enbart ligga på min son?
    om han har F i matte, borde inte matematik utbildningen anpassas?


    Jag minns när jag gick i skolan och vi fick en massa extra stöd, det fanns "special klasser" för barn med extra behov (barn utan diagnoser etc men som behövde mer stöd, mindre klasser och engagerade lärare)

    Och för att väga upp till er som undrar vad jag är som en förälder. Jag är realist. Jag har inga skygglappar för ögonen. Men jag avgudar min son också. Han är en underbar, trevlig, snäll, social person. Han är mitt allt. Den han är i skolan är inte den han är hemma. Eller i andra sociala sammanhang. jag älskar min son och vill strida för hans skull mot skolan och mot honom. Jag ger mig inte bara för att han gör det. Men jag måste också veta vad han och vi har för rättigheter.


    Få tips och råd om vad jag kan be om från skolan.Hoppas ni fattar vad jag behöver här. Inte höra att han verkar vara jobbig, inte att jag inte älskar min son. För det gör jag. Och jag är närvarande. Och jag åker från jobbet, jagar upp honom ur sängen och drar med honom till skolan när han vägrar åka dit. Jag har till och med tagit med honom till jobbet när han vägrade gå till skolan och jag insåg att jag inte kunde släpa in honom (bokstavligt talat) i skolan. Han fick snällt arbeta på mitt jobb den dagen. (pinsammaste morsan EVER)


    Jag har åkt från jobbet, jagat honom (thank god för hitta min iphone) och dragit tillbaka honom till skolan när jag fått notering om skolk.Jag har hotat (och genomfört) att jag följer med honom i skolan om han inte sköter sig (Pinsammaste morsan EVER)


    Så närvarande är jag. Men jag vet inte hur jag ska få honom tillbaka till att vilja i skolan. Jag vill veta hur skolan kan hjälpa honom med det också...

  • Svar på tråden 15 år med F i i princip alla ämnen
  • Magdalena03

    De flesta skolor ger extraundervisning för dem som inte har godkänt i kärnämnena.

  • Kitango

    Du begränsar hans internet och all form av skärmspelande. Sen går ni till studie och yrkesvägledaren på skolan och får reda på vad ni kan göra åt hans betyg. Sen sitter du och han hemma och pluggar annars får han inget surf

  • Poolskötaren

    Oj, oj. Ja, inte är det lätt och kämpar det gör ni ju!

    Du skriver att ni har ett möte på onsdag. Bra! Hoppas att det är med rektorn och specialpedagog.

    Din son behöver ett åtgärdsprogram och en anpassad studiegång som passar honom.

    Tonåringar kan ju verkligen vara hemska men i detta fallet verkar det ju iaf finnas en förälder som är närvarande och aktiv. Det kommer han att förstå så småningom.

    En del skolor har seniorer som är där några dagar i veckan och för vissa stökiga elever kan det vara en fantastisk fin hjälp. En utomstående äldre människa som kan berätta hur saker fungerar genom livet och få tonåringen att fatta varför hen har nytta av sin skola genom hela livet.

    Det är aldrig för sent att snygga till sina betyg. Eller skapa nya om det inte finns några innan. Din son måste bara se vad som finns bakom allt slit. Ett belöningsystem.

  • Poolskötaren
    Poolskötaren skrev 2016-10-29 06:34:43 följande:

    Oj, oj. Ja, inte är det lätt och kämpar det gör ni ju!

    Du skriver att ni har ett möte på onsdag. Bra! Hoppas att det är med rektorn och specialpedagog.

    Din son behöver ett åtgärdsprogram och en anpassad studiegång som passar honom.

    Tonåringar kan ju verkligen vara hemska men i detta fallet verkar det ju iaf finnas en förälder som är närvarande och aktiv. Det kommer han att förstå så småningom.

    En del skolor har seniorer som är där några dagar i veckan och för vissa stökiga elever kan det vara en fantastisk fin hjälp. En utomstående äldre människa som kan berätta hur saker fungerar genom livet och få tonåringen att fatta varför hen har nytta av sin skola genom hela livet.

    Det är aldrig för sent att snygga till sina betyg. Eller skapa nya om det inte finns några innan. Din son måste bara se vad som finns bakom allt slit. Ett belöningsystem.


    Du hittar mycket information på skolverkets hemsida, skolverket.se

    Och här är om åtgärdsprogram och särskilda insatser:

    www.skolverket.se/elever-och-foraldrar/ditt-barn-har-ratt-till-stod-i-skolan-1.230888
  • Gudrunskan
    Magdalena03 skrev 2016-10-28 23:33:06 följande:

    De flesta skolor ger extraundervisning för dem som inte har godkänt i kärnämnena.


    Men han har ju gått på skolan i snart 3 år och inte en enda gång har detta presenterats som ett förslag.


    Allt skolan gör är att ställa krav på honom och hans åttagande.


    Han är 15 år och ser ett berg framför sig som han inte mäktar med att bestiga ensam...

  • Gudrunskan
    Kitango skrev 2016-10-28 23:43:53 följande:

    Du begränsar hans internet och all form av skärmspelande. Sen går ni till studie och yrkesvägledaren på skolan och får reda på vad ni kan göra åt hans betyg. Sen sitter du och han hemma och pluggar annars får han inget surf


    Tack för tips. Begränsa internet för en kille som inte bryr sig om vare sig internet eller spel kommer dock falla rätt platt.
    Tar jag mobilen som han använder till att smsa med ifrån honom går han och lägger sig istället.

    Däremot om han inte får vara ute med sina kompisar, åka moped och så vidare.Då är livet typ inte värt att leva enligt honom.
    Och DET begränsar jag. Det tar jag ifrån honom.

  • Gudrunskan
    Poolskötaren skrev 2016-10-29 06:34:43 följande:

    Oj, oj. Ja, inte är det lätt och kämpar det gör ni ju!

    Du skriver att ni har ett möte på onsdag. Bra! Hoppas att det är med rektorn och specialpedagog.

    Din son behöver ett åtgärdsprogram och en anpassad studiegång som passar honom.

    Tonåringar kan ju verkligen vara hemska men i detta fallet verkar det ju iaf finnas en förälder som är närvarande och aktiv. Det kommer han att förstå så småningom.

    En del skolor har seniorer som är där några dagar i veckan och för vissa stökiga elever kan det vara en fantastisk fin hjälp. En utomstående äldre människa som kan berätta hur saker fungerar genom livet och få tonåringen att fatta varför hen har nytta av sin skola genom hela livet.

    Det är aldrig för sent att snygga till sina betyg. Eller skapa nya om det inte finns några innan. Din son måste bara se vad som finns bakom allt slit. Ett belöningsystem.


    Alltså jag gör fasiken inget annat än att kämpa med den grabben just nu.

    Jag gapar, jag skriker, jag gråter, jag bönar och jag ber.
    Jag älskar, jag lyssnar, jag kramar, och jag stöttar.
    Jag pratar, jag pratar inte. Jag begränsar hans umgänge, jag ger honom utrymme.
    Jag jagar honom, jag smyger i buskar. Jag älskar. Jag älskar mer. Ja alltså jag slår ta mej fan knut på mig själv för att få honom på rätt väg. Och han ÄR en fin kille.
    i umgänge med andra är han den omtänksamma, stöttande kompisen. Alla tycker om honom.

    Men i snart 3 år har vi gått på skolan, åtgärdsprogram har satts in, men allt har ju bara varit där det ställs krav på bättre engagemang från hans sida. Vad ska skolan göra? Har de ingen plikt i att hjälpa?
    Några seniorer finns inte vad jag vet. Vad jag vet har de i princip ingenting i form av läxhjälp etc som mina andra barn har på sina skolor (dotter 16 på gymnasiet med excellenta betyg och en otroligt bra och stöttande skola och son på 10 år med väldigt engagerade lärare och specialpedagoger)


    Saken är den att hans betyg var helt OK fram till i våras då allt rasade.Förrutom då matte där han aldrig haft godkänt. Så vi VET ju att han har förmågan...tror inte det är speciellt mycket som ska till för att vända skutan rätt, men han kommer inte klara det själv. Han behöver hjälp. och JA jag finns här. Men han behöver annan hjälp också...

  • äldreochklokare

    har stor erfarenhet av detta båda som förälder och som lärare. 

    Skolan ska göra ett åtgärdsprogram med noga planer i varje ämne (tex om han satsar på E), vad som krävs. Hur detta ska gå till - tex klarar han av att jobba i klassen, jobbar han bättre om han får sitta i ett grupprum, behöver han någon form av extra stöd, är det något han kan arbeta med hemma osv. Tidsplaner när olika saker ska vara färdiga (inte för stora saker för då kommer han nog inte orka det). 

    MEN

    sen krävs det ju också att reda ut varför det blivit som det blivit. Har han något problem som tynger honom (kurator), behövs det samtal genom BUP? De kan också  prata med skolan om man vill det, efter att de träffat sonen, om det är så att de kan ge tips på vad skolan ska tänka på. Detta kallas för ett SIP-samtal (person från BUP kommer till skolan på ett möte där även ni ska vara med. Det här ligger ju lite längre fram i tid, för det kräver ju att sonen varit på BUP några gånger först.
    Om jag var du skulle jag ringa BUP och beskriva läget och fråga om de tror att det är något de ska ta tag i, tex kan sonen få prata med en kurator där (brukar vara bättre än skolkuratorerna, om det nu inte är så att han gillar skolans kurator och har samtal redan). 

    Sedan tror jag sonen behöver träffa skolans SYV som kan berätta vad som sker efter åk 9, för det låter som om han inte kommer hinna få ordning på alla betyg. För att kunna söka in till ett praktiskt program krävs minst 8 godkända betyg (tex måste man ha ma,sv,en och några till, det kan man googla för varje program) Vill man in på ett teoretiskt program krävs 12 godkända betyg. Sen beror det förstås också på hur populärt ett visst program är, för har man bara 8 godkända och andra har alla godkända kommer givetvis de eleverna in först. 
    Man kan söka till IM om man inte har allt färdigt så som man vill ha det, det läser man på en gymnasieskola men man läser färdigt åk 9-betyg och sen hjälper de en att söka rätt program. Detta kan innebära att man går ett år på IM först och sen ett gymnasieprogram men det är rätt vanligt och jag kan tycka det inte gör något att man går fyra 4, så får man mogna lite. 

    Jag har mkt mer att säga om detta, om du vill höra mer, Hojta! :)

  • MadHatter

    Jag tycker att det låter väldigt konstigt och fel att skolan inte gjort något pt matten. De har en skyldighet att hjälpa eleverna med att få godkännt. Ni borde ha haft samtal med specialpedagog tidigare.

    Men der går ju inte göra något åt nu. Jag skulle kräva ett samtal där specialpedagog finns med samt att det tas fram en handlingsplan på hur sonen ska nå sina mål. Handlingsplanen bör du och framför allt sonen vara med och utforma (annars ger det knappast nån effekt). Det ska naturligtvis inte bara bygga på att sonen ska "anstränga sig mer" utan praktiska konkreta åtgärder som han upplever kan vara ett stödj Jah tror skolan har en skyldighet att ta fram en åtgärdsplan för en elev som inte ser ut att nå skolans mål. (Dvs godkännt).

    Jag skulle också prata med skolpersonalen innan sonen är med hur viktigt det är att de i samtalen lyfter fram att de tror på honom och att han kan nå målen. Det verkar ju som att han ger upp för att han upplever att ingen ser det positiva han gör och att det inte hjälper att jobba.

Svar på tråden 15 år med F i i princip alla ämnen