• bubbelfisk

Mobilspel för att somna lättare

Note: Postade detta i spelforumet också, men eftersom det är hälsorelaterat tänkte jag att det kan funka här med! Hoppas det är ok :)

Hej på er!

Jag och mina kompisar håller på med ett studentprojekt där vi gör ett mobilspel som ska hjälpa en att somna! Spelet är lugnt och avslappnande, erbjuder en trygg miljö, och saknar alla de där andra sakerna som många spel har som är dåligt för just sömn. Vi har tänkt mycket på ljuset, ljudet, handling osv. i spelet för att det verkligen ska vara anpassat för sömn, och man ska alltså spela det precis innan man går och lägger sig för att få bästa effekt!

Vi letar nu efter folk som vill testa spelet och hjälpa oss se ifall det funkar! Skicka PM till mig eller skriv upp dig i formuläret nedan (vanligt Google docs) om du vill vara med :) Det är självklart helt gratis, det är vad NI tycker som vi vill veta för att fortsätta utveckla det här spelet :)

https://goo.gl/forms/ntthXaQ8kGUUKRlu1. <-- Frågeformulär om sömnproblem (ca 2 minuter), länkar vidare till en annan form ifall man vill signa upp sig på speltesten. Vi uppskattar all feedback vi kan få!

Just nu finns spelet bara för Android, men vi jobbar på att fixa versioner till iOS så man kan signa upp så länge ändå om man har iPhone :P

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Mobilspel för att somna lättare
  • Frontline

Trodde det bästa var att sätta sin mobil på laddning i ett annat rum var det bästa..

Jobbar med folk som sitter med näsan i mobilen så fort det finns tillfälle så att bara lägga bort den vore det bästa..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Birgitta02

Forskning säger ju att man överhuvudtaget inte skall hantera mobilen innan man ska sova! Det ljuset som ipads och mobiler (och datorer) ger ifrån sig påverkar signalsubstanserna i hjärnan. Signalerna meddelar att det inte alls är sovdags.
    Jag misstänker dessutom att detta är en reklam för er själva. Inte en hjälp för andra :).

• bubbelfisk
    Frontline skrev 2016-10-27 12:02:32 följande:

Trodde det bästa var att sätta sin mobil på laddning i ett annat rum var det bästa..

Jobbar med folk som sitter med näsan i mobilen så fort det finns tillfälle så att bara lägga bort den vore det bästa..

Ja, det är en vanlig fråga som vi får :)

Som du säger så är det supervanligt att man håller på med telefonen mycket (gärna innan man går och lägger sig också), och detta i sig kan ju leda till sömnproblem. Det är lite därför vi har gjort det här spelet, för att vi vill skapa ett bättre alternativ till vad många gör idag innan de går och lägger sig.

Vi ser också mobiltelefonanvändande som en möjlighet - trenden just nu är att se det som något negativt, och att folk "spelar för mycket" osv. Vi vill vända på det och använda telefonen/plattan som ett medium för att förbättra sömn just eftersom det är så många som använder det :)
  • bubbelfisk
    Birgitta02 skrev 2016-10-27 12:52:41 följande:

Forskning säger ju att man överhuvudtaget inte skall hantera mobilen innan man ska sova! Det ljuset som ipads och mobiler (och datorer) ger ifrån sig påverkar signalsubstanserna i hjärnan. Signalerna meddelar att det inte alls är sovdags.
    Jag misstänker dessutom att detta är en reklam för er själva. Inte en hjälp för andra :).

Vi tar hänsyn till den forskningen du pratar om, och jobbar med att minimera effekterna av ljuset. Dels så är spelet väldigt mörkt, men vi undviker också blått ljus eftersom forskningen visar att detta är det ljus som påverkar melatonproduktionen mest. På det viset hoppas vi vara bättre än andra appar som folk redan använder innan de går och lägger sig :)

Jag förstår att du tänker så, men det stämmer inte alls. Vi letar speltestare som kan komma med feedback och hjälpa till att anpassa spelet så det funkar så bra som möjligt. Om ingen spelar och testar hur det funkar så går det ju inte att göra ett spel som faktiskt kan hjälpa sömnproblem :)
  • Coccolina
    bubbelfisk skrev 2016-10-27 13:02:41 följande:
    Ja, det är en vanlig fråga som vi får :)

Som du säger så är det supervanligt att man håller på med telefonen mycket (gärna innan man går och lägger sig också), och detta i sig kan ju leda till sömnproblem. Det är lite därför vi har gjort det här spelet, för att vi vill skapa ett bättre alternativ till vad många gör idag innan de går och lägger sig.

Vi ser också mobiltelefonanvändande som en möjlighet - trenden just nu är att se det som något negativt, och att folk "spelar för mycket" osv. Vi vill vända på det och använda telefonen/plattan som ett medium för att förbättra sömn just eftersom det är så många som använder det :)
    Men det är ju ingen skillnad mellan att använda erat spel och att pilla med annat... Det är själva användandet av telefonen som inte är bra... Inte vad man gör... 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • bubbelfisk
    Coccolina skrev 2016-10-27 13:17:48 följande:
    Men det är ju ingen skillnad mellan att använda erat spel och att pilla med annat... Det är själva användandet av telefonen som inte är bra... Inte vad man gör... 
    Jag tror verkligen det spelar roll vad man gör, precis som att det är skillnad mellan att se en wildlife-dokumentär och en actionfilm innan du ska sova. :P

Vad folk oftast menar när de säger att själva telefonanvändandet är dåligt för sömn är ljuset från skärmen. Det har vi jobbat mycket med, och vi försöker minimera ljusets påverkan på produktionen av sömnhormon genom att designa det för att vara mörkt och undvika blått ljus vilket har visat sig vara det värsta ljuset för sömn. Andra appar som Flux och Twilight gör liknande, men de saknar spelelementet som vi har :)

Sen siktar vi också på att upplevelsen av spelet ska vara avslappnande genom långsamma rörelser, inga faror som gör en stressad, och inga krav på att du måste spela en viss tid per dag för att det ska gå bra (och därmed vara vaken längre). Vi försöker också göra det så kul att du självmant vill spela, men undvika att folk fastnar för länge vilket också är ett vanligt problem :) Men kort sagt är det här vi behöver er hjälp för vi VET ju fortfarande inte vad som funkar och inte.
  • Stårschan

Jag tycker också att det (tyvärr)  låter som ett döfött projekt. Som jag ser det finns det två alternativ:

1 - Spelet är så roligt/intressant att det håller dig vaken längre än du hade tänkt.

2 - Spelet är så tråkigt att ingen vill lägga sin slösurfartid på att spela det.

Poängen med något som ska hjälpa en att somna måste ju vara att man i lugn och ro kan slappna av och somna ifrån det. Om du bara använder hörlurarna och lyssnar på stillsam musik, ljudbok eller avslappningsövningar så ligger kroppen still och du kan lugnt slockna. Men ett spel kräver att du håller i mobilen och håller ögonen öppna, och då tappar du hela poängen.

• Carambolan

Absolut intresserad när det kommer till iphone sen :)

• bubbelfisk
    Stårschan skrev 2016-10-27 13:55:43 följande:

Jag tycker också att det (tyvärr)  låter som ett döfött projekt. Som jag ser det finns det två alternativ:

1 - Spelet är så roligt/intressant att det håller dig vaken längre än du hade tänkt.

2 - Spelet är så tråkigt att ingen vill lägga sin slösurfartid på att spela det.

Poängen med något som ska hjälpa en att somna måste ju vara att man i lugn och ro kan slappna av och somna ifrån det. Om du bara använder hörlurarna och lyssnar på stillsam musik, ljudbok eller avslappningsövningar så ligger kroppen still och du kan lugnt slockna. Men ett spel kräver att du håller i mobilen och håller ögonen öppna, och då tappar du hela poängen.

Precis, skulle säga att det är vårt tuffaste problem just nu - och det är just därför vi behöver er :D

Vi har flera olika saker spelaren kan göra i spelet som kräver lite olika engagemang från spelaren, just för att det ska kännas som att spelet anpassar sig efter ens trötthetsnivå. Det går från pokémonliknande relationsskapande om man är pigg, till att bara titta på och klappa fiskar och bli lugnad av bakgrundsljudet innan man somnar. Alltså måste bara säga det igen: det är just denna typ av feedback som är absolut nödvändig för oss just nu! :) 
  • bubbelfisk
    Carambolan skrev 2016-10-27 13:56:01 följande:

Absolut intresserad när det kommer till iphone sen :)

Grymt, vad kul! Jag PM:ar dig när det är dags! :D
  • bubbelfisk
    Hej igen! 

Nu har vi börjat skicka ut speltest-versioner av Slumber, och det är sjukt spännande att få in er feedback! Men jag tänkte kolla, ni som var intresserade av att gå med, har ni fått våra mail? PMa gärna annars eller skriv här så löser vi det :)

Simma lugnt!
  • bubbelfisk

Hej allihopa!

Vill uppdatera om att Slumber nu finns ute som Open Alpha på Google Play, så om någon vill testa det som en alternativ sömnmetod (och ge oss massor med feedback? :D ) så blir vi jätteglada :) spelet finns här:  https://play.google.com/apps/testing/com.DreamDust.Slumber

Vi kikar fortfarande på att få ut det som iOS-version, så jag håller er uppdaterade :)

• Aniiee

Ok, I'll give it a shot

Mest för att jag är apptokig..... Älskar att testa nya appar. 

Dock idén tror jag väl på lite so-so.... Men vi får la se =P

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
Svar på tråden Mobilspel för att somna lättare