• Maran73

ivf / äd 2016/ 2017?

Hallå på er!

Håller med, så kul m många inlägg!

Furry, jag hade "mens" i knappt ett dygn sist jag blev gravid... och läst att det är vanligt med en sparsam blödning ungefär när mensen skulle kommit, i tidig graviditet. Så... omöjligt är det inte. Vad gäller "känningar" så är det ju samma hormoner som spökar (förutom HCG) så där vette sjutton. Själv fick jag mens igår och har haft, och har, suuuuperömma bröst! Typ "men jag KAN ju inte vara gravid nu!" så det känns väldigt lika ibland tycker jag. Ha ha, kan riktigt se hur drinkarna liksom råkade åka ner i din hals! Drick på säger jag, det är det man gör hela tiden som räknas, inte någon gång ibland!! Men det är högst personligt förstås hur man tänker runt det.

Smurfen, hör väl något om embryot i slutet på veckan el början av nästa. Håller inte andan utan fokuserar på den nya plan A istället, skickat in första omgången papper idag och de ska sätta igång och leta efter en lämplig donator. Tyyyypiskt nog var min gyn sjuk idag och är troligtvis borta hela veckan. Mannen ska kontakta den andra gyn vi var på för UL och se om han kan skriva remiss för spermatest. Vill gärna lämna prov innan vi åker på bröllopsresa den 9 mars! Är ju borta 2,5 vecka sedan... Bett gamla kliniken om resultat på alla blodprover, de vet att vi valt en annan klinik men tror det beror på att vi vill ha en som ligger närmare... orkar inte förklara varför vi inte är nöjda, var lättare med nödlögn... Så, hoppas de inte är motsträviga för att vi bytt!

• Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-02-20 14:58:30 följande:

Tack för all din info m mediciner, kromosomtester mm

Denna gång blev det ju ingen ivf som sagt, om vi fortsätter i Finland får de posta det till mig, verkar som de i Finland inte visste om det. Men ska inte min gyn här kunna skriva ut från deras recept? Alltså nu menar jag utan förmån, bara skriva av vad de skrivit?

Tappat bort mig lite bland inläggen, ska ni göra ivf eller ÄD?

De ska absolut kunna skriva om receptet!!! Men är det ett EU recept som är korrekt utfärdat SKA apoteket expediera det, vid tveksamheter ska de även kontakta förskrivaren...
  • Maran73

Hej alla!

Som vanligt tack för alla tummar.

Deppigt är det ibland, och då hoppas jag att Furry och samtliga ventilerar här tills ni blir blå i ansiktet! Själv tycker jag snarast att det är bra, absolut inte att ni är deppiga förstås utan att man får en känsla av "men åh, det är fler än jag som känner/tänker så här!".

Undrande, vi åker t Tanzania på safari en vecka och sedan blir det strandhäng och paraplydrinkar på Zanzibar en vecka till. Sååååå härligt ska det bli!!

Ja, AVA Riga verkar få mkt bra "betyg"! Mkt därför vi (jag...) valde dem. Verkar som att vi "slåss" om samma donatorer, haha. Tänk om vi får halvsyskon! Fniss. Fast nej, de delar ju inte på äggen mellan par kom jag på.

Har valt en donator redan, jäklar vad snabbt det går! Beh plan ska vi få om några dagar. Jagar tid f remiss spermaprov nu samt väntar på att IVF Riga ska skicka resultat på blodproverna vi tagit. Inte ett ljud har jag hört, normalt svarar de mkt snabbt men nu när de inte tjänar pengar på oss är det förstås inte lika viktigt! Morr!! Skickat påminnelsemejl idag... men tippar på att vi får vänta tills de behagar skicka våra journaler. Morr igen!

• Maran73
    Superfurry skrev 2017-02-23 22:01:34 följande:

Tack Jessy och undrandesökande. Läste nu på Fertilitesguiden (tack undrande för länk!!) att hög TSH och prolaktin kan få FSH ur fas så det är nog detta som har hänt, hoppas jag iaf. synd att jag inte läste detta innan för nu hann jag bli ledsen, stirra upp sambon (och en kompis jag ringde helt förtvivlat) helt i onödan men jag hann också forska en del om äd.

Jag vet faktisk inte hur vi ska göra. Det är svårt! Ena sekunden känner jag mig stark och är säker på att jag vill försöka igen med egna ägg, andra är jag faktisk tveksam och ser äd som enda vägen. Speciellt när det kommer såna här besked. Ja jag kan i alla fall inte starta med IVF förrän jag har fått ner TSH.n och prolaktinet. Attans att det ska jiddra så att man blir av med värdefulla månader :(

Jag får se vad gyn säger nästa vecka och vad Triangeln svarar....

Kram

Vad tråkigt Furry!!! Kram på dig!

Måste ändå säga att ett TSH på 4 är normalt, du har högst troligt en fullt fungerande sköldkörtel. Men när man vill bli gravid är det förstås bäst att få ner det åtminstone under 2.0. Jag går också på Levaxin för säkerhets skull. Har hypotyreos i släkten (syster och farmor) och har haft värden som vacklat över 5 ibland, t ex strax innan och under graviditet. Problemfri graviditet och en fullt frisk pojke. Så det är inte automatiskt katastrof, menar jag. Verkar som att det är högst olika hur läkarna ser på betydelsen av att få ner TSH mycket innan graviditet, en del blir panikslagna så fort det närmar sig ca 3, en del (t ex min gyn och min endokrinolog) tar lite lättare på det. Hur som helst, jobbigt att både FSH och TSH stack iväg sådär, och självklart är det ju SKIT att du dessutom måste krångla med Levaxin, det kan ju vara trögt att få ner värdet då man måste gå rätt försiktigt fram. Hoppas att du är en "snabbis"!

SÅ nedslående när oväntade saker sätter käppar i hjulet, det är ju påfrestande nog som det är.. Förstår att du vacklar lite. Jag själv känner mig gladare nu när ÄD är på rull, känns mkt mer hoppfullt! Men som sagt, man är inte klar (m egna ägg) förrän man är klar. Svårt, känner med dig! <3

Jessy, det är olika substanser och små skillnader i spektrat alltså vilka bakterier de "tar", samt exakt hur de hejdar bakterietillväxten. Och, Flagyl hämmar & Fasigyn dödar. Men de är ganska lika, har du fått dem samtidigt?

Ego (gillar det också! :

Redan fått preliminär behandlingsplan från nya kliniken, snabba rackare! OM det tuffar på enligt den så kör vi ÄP osv redan i början av april. Men, många potentiella hinder ska man ju förbi först... Har dessutom fått resultat av alla blodprover från gamla kliniken, skickar dem vidare imorgon. Dock inte lyckats få tid för remiss-skrivande för min man ännu. Min gyn är åter på tisdag, får kanske vänta tills dess.

Godnatt på er!
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-02-24 13:46:07 följande:

Viljen tur vi har en farmaceut med här:) bättre än 1177 ! Har du koll på hur farligt det är för ägglossning om man tar diklofenak 4,5 dar innan äl? Fick ju det i samband med min äggledarkoll på dag 9.

Vad bra du känner dig gladare när ni påbörjat processen! Men äp redan i april, det är ju jättesnart! Har de tjejer som springer ner deras dörrar som vill donera eller?? Hoppas de får bra betalt. Vad för mediciner ska du ta nu då?

Hej du!

Du kan säkert ta det lugnt betr Diklofenak, men undrar hur mkt/många tabletter du tog?

Ha ha, ja, de verkar inte ha ont om donatorer direkt! Men tror faktiskt inte att de tjänar mkt alls utan gör det för att...ja, vara medmänskliga helt enkelt! Planen är en spruta nedreglerande medicin ca två veckor innan nästa mens, sedan östrogentabletter 3 ggr per dag från mensstart. Lite innan ET börjar jag med progesteronvagitorier (hu!) vilket man fortsätter med alldeles för länge för min smak... Jäkla kladd!!!
  • Maran73
    Jessy01 skrev 2017-02-24 14:37:05 följande:

Smurfen- munkpeppar då ska jag testa det tack!

Maran- tack för svar ang. fasigyn /flagyl. Jag har Fasigyn men skulle nog kunna få Flagyl utskrivet istället....vad tycker du är bäst eller vad hade du valt...det där med dödar lät ju bra

Tja, du använder dem väl för profylax så båda funkar fint, fortsätt med Fasigyn du!
  • Maran73

Fått tid på vår "reservmottagning" idag för remiss spermaprov, hurra! Så, här rullar det på. Bra att ha fler läkare att kunna gå till har jag märkt.... toppen att denna mottagning har öppet på en lördag!

• Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-02-25 10:22:55 följande:

Maran - Läst nånstans att äggdonatorer får motsvarande 5000sek i ersättning per gång på nån klinik, vet dock inte hur mycket de får hos AvaRiga.

Så ingen förmögenhet iallafall.

Om du ogillar Lutinus så be att få köpa Utrogestan direkt av kliniken. Det gjorde jag när jag var där. Dyrt, men kladdar mindre vaginalt än Lutinus. Man kan ta det oralt eller vaginalt. AvaRiga vill att man ska endast ta det vaginalt. Jag har använt det själv oralt tidigare men blev yr i huvudet av det. Däremot inga problem vaginalt. Är små runda bollar. Heter Utrogest i Sverige men kan endast skrivas ut om läkaren ansöker om specialtillstånd och det brukar läkarna inte vilja göra.

Men som allt annat kan det köpas receptfritt i Aten så många tjejer i Aten- tråden använder Utrogestan.

Ah, ok, tack f tips! Kommer du ihåg HUR dyrt?
  • Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-02-25 17:50:45 följande:

Hej !

Utrogestan 100mg, 1 ask med 90 tabletter kostar 50 euro om du köper den hos AvaRiga. Alltså ungefär 500kr för en ask eller drygt 5,55kr per tablett.

Kom ihåg att du ska ta dem vaginalt precis som Lutinus men utan plastpinne.

Du för alltså upp dem med hjälp av fingrarna.

Doseringen är samma som vid Lutinus enligt AvaRiga.

Man tar alltså 2st 3 gånger per dag. En ask med 90 bollar räcker alltså 15 dagar.

Det är små vita runda bollar (så tappa dem för allt i världen inte på golvet för då rullar de iväg). Utrogestan bollarna är mycket mindre än Lutinus (vissa tycker att Lutinus är enorma tydligen).

Man kan ta dem oralt men AvaRiga vill inte det, och när jag testat det oralt under tidigare Aten behandlingar blev jag obehagligt yr i huvudet (en vanlig känd biverkning och troligen därför klinikerna inte vill att man ska ta det oralt).

Du får välja själv om du vill använda Lutinus eller Utrogestan. Är du nöjd med Lutinus sen tidigare så använd det, annars köp en ask Utrogestan och jämför med Lutinus om du vill.

Jag tänkte bara tipsa dig eftersom jag känner till läkemedlet väl från Aten.

Och om du undrar varför jag säger att det är dyrt med 500kr så kostar samma mängd Utrogestan att köpa receptfritt på apotek i Aten ca 180 sek. Men då ska man ju naturligtvis räkna in resa och boende där.

Men om du eller nån kompis ändå planerar in en resa till Aten snart så lönar det sig att hamstra medicin där. Medicin priserna är generellt lägre där än i Sverige och alla mediciner (förutom narkotika som detta inte är) kan köpas receptfritt utan problem, Har själv gjort det när jag var hos Dr D.  Man har rätt att transportera en årsförbrukning mediciner mellan två EU-länder som Sverige och Grekland är (åtminstone så länge Grekland får vara kvar i EU  :-/ ).

Planerar ni att göra PGS?

Lycka till med behandlingen !

Ok, tack för all info! Får se hur vi gör, har redan ett gäng recept på Lutinus sedan tidigare, och eftersom jag är uppe i frikort (behövs ju bara ett inköp med alla dyra IVF-hormoner...) så blir man ju lite gniden... Blir ju rätt dyrt då jag antar att jag ska ta dem fram t vecka 12 typ? OM jag blir gravid förstås. Någon som vet?

Nej, inte med unga fina ägg, där tror jag vi litar på "slumpen". Skulle vara om de ser ngt misstänkt som kan bero på mannens simmare nu när vi får resultatet från PGS på vårt "eget" embryo.
  • Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-02-25 22:00:24 följande:

Maran- Man brukar trappa ner och inte ta full dos progesteron i 12 veckor. Men, ja om man räknar med 6 tabletter per dag i 12 veckor så hamnar man uppåt 3000kr om man ska köpa dem hos AvaRiga. Jag har redan köpt hem tabletter billigare från Aten sen tidigare, behövde bara en ask ytterligare. Föredrar Utrogestan framför Lutinus. Jag ville bara nämna Utrogestan ifall du tycker Lutinus kläddar för mycket (jag tycker också det).

Har du kvar ett fryst embryo hos ivfRiga som du inte satt in och tänker göra PGS på nu?

Ego: Vi gjorde spermatest med morfologi i Sverige och det bedömdes som lite för få normala spermier för att vara helt normalt. Då krävde AvaRiga att vi skulle göra Sperma Dna Fragmentationstest, vi gjorde det hos dem, och efter det sa de att det inte blev godkänt (för hög fragmentationnivå) så vi måste nu använda spermadonator.

Det kan tyvärr bli så, jättetrist, men en eller två donatorer spelar inte så stor roll nu, när man kämpat i många år så är huvudsaken ju att öka chanserna för att få ett friskt barn känns det som.

AvaRiga använder sig av fryst sperma från dansk spermabank och där får man veta ännu mindre om donatorn än man får veta om AvaRigas kvinnliga donatorer, tex får man inte veta ålder på donatorn. Så vi tänker använda oss av dubbeldonation och PGS. Jag har redan haft många missfall, vill absolut inte riskera missfall pgr av insättning av dåliga embryon. Jag har andra sjukdomar så måste medicinera för det, vill eliminera så många möjliga faktorer som möjligt för lyckat resultat.

Om man tex får ut 5 embryon som delat sig normalt och gör PGS på dem innan insättning och ett är kromosommässigt normalt, så kan man få tillbaka det direkt, istället för att ta det slumpvis och kanske få tillbaka det normala embryot på 5e försöket. De onormala resulterar ändå bara i missfall. Det är så jag resonerar.

Hur resonerar ni andra i tråden? Nån mer som funderar på PGS?

Nu hoppas vi att tråden blir full av plus under 2017 !

Hej Undrande! Lite nyfiken på var i processen ni befinner er, har du börjat medicinera? Hur ser planen ut?

Ja, vi fick en blasto som de tog biopsi på, den ligger i frysen, får svar nu i veckan tror jag. Men, troligtvis dålig... de förvarnade redan vid odlingen att det inte såg bra ut kvalitetsmässigt och att de trodde att det inte skulle gå vägen denna gång heller. Så, håller inte ens tummarna liksom. Jag förstår absolut hur du menar med PGS! Klokt resonemang, men jag känner nog att jag för en gångs skull bara vill "köra på" och lita på försynen liksom. Jag vill sätta in ett embryo NUUUUU! Så, iaf första gången kör vi utan PGS.
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?