• Cakh

ivf / äd 2016/ 2017?

På väg till rmc i Malmö för vårt första UL. Stimulerats med Gonal-f sedan i lördags. Hoppas allt ser bra ut och många äggblåsor på gång. Är vårt första IVF försök, allt är nytt och miljoner funderingar

• Cakh

Spännande
    All lycka till er.
    Jag är på väg till mitt första UL efter vi startade stimuleringen i lördags med Gonal-f 250. Vi kör det korta protokollet. Är 40 i sept och detta är vårt första ivf försök.

• Cakh
    Maran73 skrev 2017-03-09 11:42:55 följande:
    Välkommen till dig också! Ja, det är mycket som snurrar i huvudet, en riktig karusell som alla säger. Tur att det finns sådana här grupper där man kan fråga och ventilera! Har nu försökt länge "naturligt"?
    UL gick bra. Har 4 fina äggblåsor, ska öka gonal-f till 275 fre och lör. På söndag kväll blir det Ovitrelle och på tisdag morgon äggplock.
    Vi har försökt i 2 år och även nån månad med pergo. Ni som gjort äggplock, tar det lång tid, gör det ont, hur har ni mått efteråt?
  • Cakh
    smurfen 11 skrev 2017-03-10 16:56:05 följande:
    Välkommen hit!

Läser att du blivit mindre bra behandlad av läkaren, låter inte alls bra. Hoppas ni orkar ta upp det med henne så hon förstår hur du reagerat.
    Cakh skrev 2017-03-09 11:17:12 följande:

Spännande
    All lycka till er.
    Jag är på väg till mitt första UL efter vi startade stimuleringen i lördags med Gonal-f 250. Vi kör det korta protokollet. Är 40 i sept och detta är vårt första ivf försök.

Välkommen till dig med!

Behövde du inte göra två ul efter ökningen av gonal?
    Nä, inget UL 2. Brukar man göra det?
    Hur har du mått efter återinförandet? Blir troligen återinförande på fredag morgon och jag och sambon har en weekend bokad på hotell fre-sön
    Kram och trevlig kväll
  • Cakh

Hoppas ni haft en fin helg.
    Jag har mitt första äggplock på tisdag och ska erkänna att jag är lite nervös inför det. När jag var på UL i torsdags sa läkaren att det sedan blir insättning Tors, fre eller söndag. Ni som har gjort detta innan, gör det ont? Hur mådde ni efteråt kan jag gå till jobbet på em?

• Cakh
    Pyret2017 skrev 2017-03-13 13:58:03 följande:
    Hej, vet inte om du sett mitt tidigare svar så jag lägger in det nedan. I mitt fall tycker jag inte att det har varit så farligt alls. Däremot har jag inte fått jobba under dagen då äggplock görs (enl. läkarens ordination) och det är jag glad för, man är lite trött och kan ha lite känningar. Bäst är att inte räkna med jobb under em!

'Själva äggplocket tar inte mer än ca15-20 minuter (om man inte sövs vilket jag gjordes i Polen, då fick man vara där i ca 3 timmar). Men annars brukar man få komma in, byta om och vila lite, sedan tar äggplocket ca 20 minuter och efter det så är det lite vila, kanske runt 1 tim. Vi fick mackor och juice efteråt.

Jag har mått olika efter mina äggplock. Men generellt så har det känts lite obekvämt under utplocket men sedan har jag mått granska bra (känt lite i magen och varit lite dåsig/trött).

Vid ett tillfälle hade jag glömt att jag inte fick äta innan så jag åt en avokado till frukost. Den gången blev jag illamående innan äggplocket (då jag fått lugnande och smärtstillande) och sedan kändes allt jättekonstigt och gjorde ont och sen var jag typ hängig och illamående i flera timmar. Tydligen var det för att jag ätit sa de på kliniken, så vad du än gör - ingen mat/frukost på morgonen/natten innan äggplock! '

KRAMAR
    Tack Pyret!
    Känner mig nervös inför morgondagen men det är nog normalt för alla som ska göra äggplock (iaf för första gången) Kollade på Nyhetsmorgon på 4:an idag och på nått sätt kände jag mig lite lugnare efter hon berättat hur hon mådde efter sina 2 äggplock. Kul att TV4 tar upp IVF nu när man är igång med det.
    Kram på dig och håll tummarna för mig imorgon <3
  • Cakh

Hej på er!
    Hej Hej
    Äggplocket gick bra igår, fick ut 6 fina ägg <3 och ett av dem håller vi nu tummarna att bli vårt guldägg.
    Var riktigt nervös inför ÄP men var inte alls så farligt som jag trodde, däremot sov jag 5 timmar när jag kom hem och hade riktigt ont på kvällen och fick ta citodon
    Idag är jag öm men mår mycket bättre.

I eftermiddag får vi svar på när insättningen ska ske. Väntan till 15 känns lång

Kram på er alla

• Cakh
    smurfen 11 skrev 2017-03-15 15:14:09 följande:
    Hej!
    Så bra, 6 ägg! Hur kändes det att plocka ut dom? Har du fått reda på när insätt blir, klockan är 15.15 ;) ?
    Blev ett glatt telefonsamtal från rmc. 5 av våra 6 är befruktade. Blir insätt på fredag fm :)
    Själva plocket kändes bara lite (stack till när de punkterade äggblåsorna) men annars som en vanlig gynundersökning.
  • Cakh
    Superfurry skrev 2017-03-17 09:41:40 följande:
    Hehe elchocken ;D Sa du så till dem Smurfen? Så söt sagt. Ser framför mig hur ett gäng embryologer står samlade runt ett ägg och ger den elchocker :D Men faktisk på Nordic IVF här i Malmö kände de till det och gjorde det i vissa fall! På Cura grymtade de bara att "detta är under forskningfas, så det gör vi inte" jaja så olika det kan vara. 

Ja! Det stämmer man ställer in kroppen på noll sen chockar man den med hormoner. Jag gjorde långa vid vår första IVF och jag hade inga biverkningar av sprayen (som många verkar få). Har faktisk bara fått lite biverkningar allra första gången jag tog pergotime under våra fertilitetsbehandlingar. IVF:erna har varit ganska lätta för mig (peppar peppar att det håller sig!) trots höga mängder hormoner. Kände ju av vagitorierna Lutinus sist också, men det är nog mycket vanligt det med. Enda nackdelen var att biverkningarna var ju superlikt olika graviditetstecken :/

Det ska bli jättespännande att följa dig inför behandlingarna och jag håller verkligen ALLA tummar (hade jag haft fler än tio hade jag hållit dessa också!) för att det ska gå bättre denna gång. Verkligen!!!!!

Vet ej än helt 100% ifall det blir fler IVF:er då vi gärna vill höra vad Triangeln ger oss för chanser att lyckas med egna ägg. Tänkte att beslutet får tas efter att vi haft möte med dem. Vet inte ifall det var Pyret eller Undrande som skrev att 85% av äggen har kromosomfel. Jag tänker att jag kanske förbättrat mina liiiiite grann med akupunkturen så att jag har 17-20% bra ägg och att nån av dessa måste ju antingen lossa nån gång eller bli befruktad under en IVF-behandling.... Så någon mirakel får väl snart hända? Eller är jag alldeles för optimistisk? :/

Ego: har nu haft en massa på jobb och social. Tränat hårt (jag och en vän ska ställa upp på toughest så vi tränar för detta) så jag har helt glömt att jag snart ska ha mens. typ idag eller imorgon, tempen är fortfarnde hög, vilket e lite skumt. Men ja jag hoppas ju inte för mycket då man blivit besviken så många ggr. har fortfarande en diffus smärta och det liksom drar och kliar :/ men ja jag har ju haft nåt liknade innan och trott att det tagit sig och så kommer mensen, så jag tänker inte mycket på det. Väntar bara på mensen... Igår efter spinningen gick vi hem till min vän och åt och drack vin. Det blev 3 glas så nu sitter jag och e lite bakfull. Dricker ju typ aldrig så jag blir helt förstörd av bara nån glas... :O haha

Jessy!!!! hur går det för dig? Du borde vara mitt i en behandling nu elelrhur? Skriv vi e nyfikna! :)

Maran: hopaps allt är bar med dig i solen!

Cahk: hur gick det för dina små ägg? Blev det nån insättning?

Pyret och Undrande: ni är levande bibliotek om olika behandlingar/mediciner. Skönt att veta att man kan fråga er!

Kram alla!
    Sitter på tåget till Malmö för insättning :) Håll tummarna att allt går bra
    Kramen
  • Cakh

Hej tjejer! Är på ruvardag 4 nu och tar lutinus 3 ggr om dagen.....ingen höjdare kan jag säga men står lätt ut med det så att det lilla ägget mår bra och fäster fint :) Ni andra som använt lutinus har ni haft mensliknande smärtor? Jag har börjat få det mer och mer.
    Kram på er alla.

• Cakh
    UndrandeSökare skrev 2017-03-22 20:07:51 följande:

Cakh - Hej ! Såg att du går hos Rmc i Malmö och hade fått 5 befruktade ägg. Satte de in 1 eller 2 embryon i fredags? 
    Vilken dag ska du ta urintest eller hcg-blodprov?

Jag håller med om vad Pyret säger, om du får menslikande smärtor av Lutinus, så fråga din läkare om han/hon kan skriva ut något annat progesteron åt dig istället. Kontakta läkaren som skrivit ut Lutinus eller om du har någon annan vettig läkare du kan fråga, så be att få ett recept på Crinone. Det är vaginalgel (progesteron) som finns på recept i Sverige. Då får du det på högkostnadskortet också.

Jag har bara testat Lutinus och Utrogestan, inte Crinone. Men Pyret har ju erfarenhet av det, så henne kan du fråga mer om Crinone om du vill.
    Här kan du läsa om Crinone:
    www.fass.se/LIF/product

Lycka till !

De satte in ett ägg i fredags. Ska testa hemma på sticka den 31 mars och det känns som en evighet tills dess..........och vänta är inte min starka sida :(
    Går du oxå på rmc?
    Kramen
  • Cakh
    smurfen 11 skrev 2017-03-26 12:08:43 följande:
    Spännande värre! Inte så långt till testdag då!
    Känns fortfarande som en evighet tills dess :(
  • Cakh

Hej på er alla
    Jag är på ruvardag 10 idag. Tar lutinus 3ggr/dygn. Igår upptäckte jag lite svagt ljusrosa flytningar på trosskyddet samt kom med lite ljusrosa på lutinuspinnen. Min första tanke var: Nu kommer mensen det är kört!! Sovit oroligt inatt och sprungit på toa många gånger för att kolla om mensen kommit igång. Men inga fler rosa flytningar. Har nån av er andra oxå upplevt detta?

• Cakh
    UndrandeSökare skrev 2017-03-29 21:28:47 följande:

Cakh- bruna, rosa, röda spottnings/flytningar etc är vanligt vid ivf och ÄD. Men sluta inte med några mediciner förän du vet med 100% SÄKERHET att du inte är gravid !!!. Om du vill kan du höra av dig till din läkare/Rmc ang de rosa. Hoppas det går bra på din testdag !

Har inte gett upp hoppet ännu. Blev bara en liten rosa flytning. Testdag på fredag och fram tills dess ÄR jag gravid :)
  • Cakh

Då var testdagen ÄNTLIGEN här.....fattar inte hur jag lyckats med att inte tjuvtesta innan, då vänta inte är min starka sida.
    Blev ett PLUS och vi ÄR gravida. Kan knappt fatta att det är sant :) Går bara runt och ler <3 Kram till er alla

• Cakh
    Maran73 skrev 2017-03-31 06:57:25 följande:
    Åååååh vad HÄRLIGT Cakh, GRATTIS GRATTIS GRATTIS!!!!!! <3 Förlåt, men känner att jag har lite dålig koll nu, ni har väl gjort "vanlig" IVF? Vilken klinik och vilket försök i ordningen? Kram!!!
    Tack :)
    Detta är vår första ivf, korta protokollet på rmc.
  • Cakh
    Maran73 skrev 2017-03-31 10:45:22 följande:
    Coolt! Inte många som lyckas på första försöket!
    Helt förvånade själva då jag är 39 år och har tiden emot oss. Kramar
  • Cakh
    Maran73 skrev 2017-04-08 18:48:14 följande:

Hallå igen! Ni får ursäkta alla detaljer och inlägg om våra små frön i Riga framöver, men bara MÅSTE dela med mig för det liksom... bubblar i mig hela tiden. Ha tålamod... Fina besked idag, har 9 frön av "very good quality" och 1 "middle". Toppen utgångsläge! Mycket glad. Och oändligt tacksam gentemot donatorn, den fantastiska kvinna som gjort det möjligt. <3

Så glad för din/er skull!!!!
  • Cakh

Hej på er!
    Just nu är mitt illamående bättre. Är kopiöst trött, framförallt på eftermiddagarna och tidig kväll, ont i brösten och molande typ mensvärk. UL är inbokat den 5/5, känns som en evighet tills dess.
    Kramen <3

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?