• mlcmlc

ivf / äd 2016/ 2017?

Hej! Hoppar in här efter att snälla rara Superfurry hämtat mig från en liten pyttetråd (eftersom det var så få inlägg trodde jag att det inte var ngn idé att ens försöka om man är över 40), men se här - 51 sidor att ta igen!

Så hoppar gärna in om det är ok :)

Gör min andra IVF och imorgon är det återföring - OM allt går bra. Försöker vara cool men är det inte. Verkligen inte. 

Nåväl, ska läsa ikapp! Underbart att ha så mycket kunskap här :)

• mlcmlc
    Maran73 skrev 2017-03-08 23:47:54 följande:
    Välkommen!!! Gud så spännande, uppdatera gärna.
    lovar! immorrn kl 13 ska det kanske ske... borde sova!
  • mlcmlc
    Pyret2017 skrev 2017-03-09 14:32:40 följande:
    Välkommen hit! Åh så spännande med insätt! Hoppas allt gått bra idag!

Kul att det är några stycken som är i 'skarpt läge' så nu hoppas vi på många plus under våren!!

Kramar
    Hej!
    Allt gick bra, eller.. jag vet inte. Det gick bra ur själva "återförande"-aspekten, men kontakten med läkaren kändes hemsk och jag sitter här nu helt förkrossad över hur jag blivit behandlad. Orkar inte riktigt gå in i det försöker söva min enda unga och vill inte bryta ihop mer än jag redan har. 
    Men ja, den är inne nu iaf. Vi får väl se vad som händer.
  • mlcmlc
    Maran73 skrev 2017-03-09 20:42:26 följande:
    Vad tråkigt med läkaren! En del är så jäkla klumpiga och omänskliga! Usch! Kram på dig och grattis till ruvarstatus iaf!
    det tog verkligen bort all glädje 
    att hon tvingade mig till ett beslut som passade henne, men inte mig
  • mlcmlc
    Maran73 skrev 2017-03-09 20:44:01 följande:

Ha det bra alla, nu drar vi till Afrika på bröllopsresa! Får se om jag hittar nät någonstans annars hörs vi om några veckor. Kraaaam!

fy tusan så härligt, underbart!
  • mlcmlc
    Maran73 skrev 2017-03-09 11:44:16 följande:
    Och samma fråga till dig mlc, försökt länge? Hur gammal? Om du vill svara.. Lycka till idag!!!
    oj, missade! svarar hjärna :)

försökt i snart 10 år men efter ett barn på "naturlig" väg. 
    jag är 40
  • mlcmlc
    Cakh skrev 2017-03-09 14:52:39 följande:
    UL gick bra. Har 4 fina äggblåsor, ska öka gonal-f till 275 fre och lör. På söndag kväll blir det Ovitrelle och på tisdag morgon äggplock.
    Vi har försökt i 2 år och även nån månad med pergo. Ni som gjort äggplock, tar det lång tid, gör det ont, hur har ni mått efteråt?
    gjort 2 st. de tar ca 20 mins i ett okomplicerat läge, för mig var första ggn som en vanlig gynundersökning (och jag hatar dom och de är knappast bekväma men ingen smärta).

gång 2, i torsdags, var dock en annan historia. samma hemska läkare som var obehaglig och respektlös mot mig idag, var den som gjorde ägguttaget då. under ÄP skadade hon min äggstock (hon skyllde på mig, "du har så mycket tarmar")

så då tog det ca 45 mins, jag fick ligga kvar på obs längre än förra ggn (då gick jag efter typ 40 mins, denna gång var jag kvar i ca 4-5 timmar)

förra ggn hade jag ingen smärta under eller efter, inte heller ngn blödning
    den här ggn hade jag fruktansvärt ont på höger sida där min "ruptured ovary" finns.

Det känns ju bra när man är 40 år och knappt har ngn äggstock.. att hon går in o har sönder den

Men så kommer det inte bli för dig. De flesta läkarna är inte så här
  • mlcmlc
    Pyret2017 skrev 2017-03-10 13:42:08 följande:
    Oj, det låter väldigt tråkigt! Jag hoppas att det känns bättre idag och att ni kan ta upp det med dem nästa gång ni ses. Så får det inte gå till.

Skönt ändå att höra att återförandet verkar ha gått bra! Nu håller jag tummarna för en lugn ruvarperiod och att det är ert guldägg som ligger där inne!

Kramar
    Jag tror verkligen inte hon egentligen menade något illa men vissa läkare, gärna lite yngre som inte har mkt erfarenhet men en massa faktakunskap (som absolut är väldigt värdefull) kan ha en ganska kaxig attityd och uttrycka sig på vissa sätt. T.ex. säga till någon som förlorat tvillingar att för dem, på Sophiahemmet så är "tvillingar ett misslyckande"
    Kändes som att hon sa att mina barn var ett misslyckande - fast hon så klart inte menade det. Men så här var tonen under hela samtalet. Vi skulle också fatta stora stora beslut som DE borde skapat tid för dagarna (månaderna?) innan men istället så fick jag ett direktiv och exakt ingen tid att fundera.
    Så gör inte en rutinerad, respektfull dr. De vet bättre.

Jag känner mig inte bättre idag, men nu har det iaf börjat gå fram och tillbaka dvs. ibland känner jag mig ok i några minuter, ibland tänker jag inte alls (ibland hela timmar) och sen det mörka.

Fasen vad jag babblar av mig... urk. 
  • mlcmlc
    smurfen 11 skrev 2017-03-10 16:56:05 följande:
    Välkommen hit!

Läser att du blivit mindre bra behandlad av läkaren, låter inte alls bra. Hoppas ni orkar ta upp det med henne så hon förstår hur du reagerat.
    Cakh skrev 2017-03-09 11:17:12 följande:

Spännande
    All lycka till er.
    Jag är på väg till mitt första UL efter vi startade stimuleringen i lördags med Gonal-f 250. Vi kör det korta protokollet. Är 40 i sept och detta är vårt första ivf försök.

Just nu känns det inte sannolikt att jag någonsin orkar ens höra hennes röst igen. dessutom finns det absolut inget som kan få beslutet ogjort, så varför utsätta mig för henne igen, ödsla min tid? hon kommer knappast bli varmare efter feedback, hon lär bara säga ngt mer katastrofalt, vågar inte ta risken. det blev som hon ville och hon kommer förbli övertygad om detta och sover säkert gott om nätterna - jag får vara vaken! Grr på tal om det - hur har det varit med sömnen för er under behandling? Jag sover 4 timmar som bäst, men har iof en grov sömnstörning...

ps jag kommer förmodligen berätta för den dr jag har bäst kontakt med ds
  • mlcmlc
    Cakh skrev 2017-03-10 17:05:07 följande:
    Nä, inget UL 2. Brukar man göra det?
    Hur har du mått efter återinförandet? Blir troligen återinförande på fredag morgon och jag och sambon har en weekend bokad på hotell fre-sön
    Kram och trevlig kväll
    Jag gjorde det, alltså gjorde ett ul för att kolla att allt var bra för start och en till på 4e sprutdagen. kanske behövs det inte på dig?
  • mlcmlc
    UndrandeSökare skrev 2017-03-10 17:17:33 följande:
    Välkommen hit !
    Har du gjort någon immunutredning för att kolla så inte ditt immunförsvar är problemet ? (med tanke på att ni försökt i nästan 10 år efter ett barn på naturlig väg). Vissa kvinnor har ett överaktivt immunförsvar som gör att de inte får några barn alls utan medicin. Medan hos andra går första graviditeten bra och sen taggar immunförsvaret upp och förhimdrar fler graviditeter. Men det finns läkare utomlands som gör utredning och behandlar mot det.

Själv har jag varit till Dr D på Life Clinic i Aten och där fick jag mycket bättre utredning än utredningen i Sverige. Den svenska missfallsutredningen visade inget, men Dr D upptäckte att jag har koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Sen gick vi vidare till AvaRiga för mer utredning och det visade sig att mannen har för hög framentering av sperman så nu ska vi göra dubbeldonation i Riga med immunmedicinering. Har haft 5 missfall innan.
    Tack!
    det där skulle inte förvåna mig ett dugg - har en del andra sjukdomar som beror just på fel i immunförsvaret (vet inte om det är just överaktivitet men autoimmuna attacker). Jag undrar om du vet vad motiveringen skulle vara för att genomföra utredningen du nämner, eftersom jag nu "får" (betalar) för behandling? Är det kanske så att de som har det du beskriver oftare får MA?

Mycket spännande att höra om klinikerna utomlands. Har en vän som åkte till Riga (vet ej klinik) då hon var 43 och 45 när hon fick barn 1 och 2.

Simmarna har alltid varit perfekta men det är säkert som du säger - i Sverige får vi inte samma kvalitet på behandling. Har två vänner som är från USA som gjort IVF där och det är en helt, helt annan liga.

tex har jag fått veta att jag har "ett tillstånd" (eller var det en sjukdom?) som gör att jag inte kan bli gravid, ngt med kommunikationen med hypofysen eller något, men inte fått något namn på det? eller en god förklaring? jag har frågat 3 gånger. 
  • mlcmlc
    UndrandeSökare skrev 2017-03-11 11:58:30 följande:
    Överaktivt immunförsvar och fertilitet kan yttra sig både genom att det aldrig blir något plus eller hos andra kvinnor att det blir upprepade missfall. Tyvärr "tror inte" svenska läkare att immunförsvaret kan orsaka fertilitetsproblem (eftersom det inte är bevisat i stora dubbelblinda studier i Sverige). 

Jag frågade flera svenska läkare om det, frågade även vid missfallsutredningen men svaret blev bara "Nej, immunförsvaret kan inte orsaka fertilitetsproblem". Trots att det är känt att för att en graviditet ska kunna lyckas måste kvinnans immunförsvar "tagga ner" för att låta embryot fästa och fortsätta växa utan att stötas bort, men vid immunproblem så ser kvinnans kropp det befruktade embryot som en inkräktare/cancercell som det försöker stöta bort.

Eftersom missfallsutredningen inte visade något på mig (eftersom de tog för få prover) så fick jag inte ens Trombyl utskrivet. Men jag hittade då denna tråd på Familjeliv
    "Vi som snart är gravida efter missfall i Aten"  och sen åkte vi till Aten.

Om du är intresserad av att veta mer kan jag verkligen rekommendera att du går till Aten tråden och läser,  samt även denna jättebra bok:
    www.bokus.com/bok/9780978507800/is-your-body-baby-friendly/
    Finns hos Bokus och Adlibris för ca 200kr. Den är skriven av den amerikanske läkare Dr Alan E Beer som var först med att börja behandla kvinnor med överaktivt immunförsvar och fertilitetsproblem på 1990-talet.

Kan också rekommendera denna sida:
    www.fertilitetsguiden.com/wp/

Den enda klinik som jag vet om i Sverige, som ens sysslar lite immunbehandling och sånt i liten skala är denna klinik, de hjälper de som
    gör ivf hos dem, de ska nu göra en studie om PGS också såg jag på deras hemsida  www.ivfkliniken.se/falun/

Men om du misstänker att du har problem med immunförsvaret så ta kontakt med Life Clinic eller ivfSerum i Aten ang. immunutredning. Kunskapen är helt enkelt större utomlands.

Sverige är tyvärr långt efter när det gäller fertilitetsvård. Det känns som att svensk sjukvård måste först uppfinna hjulet innan de kan använda det, trots att det redan finns färdiga bilar att köpa utomlands !!!

Här hittar du deras hemsidor:
    www.ivfserum.com/

www.lifeclinic.gr/
    tack för alla länkar och info, super! tänk att det finns så mycket kunskap jag inte ens visste fanns, alltså inte bara "inte har koll på" utan jag visste inte ens att det här existerade och skulle kunna gälla mig?

intressant att du nämner falun, de verkar köra sitt eget race där vilket jag tycker så mycket om. jag nämnde en sak de gör i falun men det tyckte den här hemska läkaren på sophiahemmet var förkastligt, ingen är förvånad va ;)
  • mlcmlc
    UndrandeSökare skrev 2017-03-11 13:50:54 följande:

micmic- Blev lite nyfiken när du sa så här:
    tex har jag fått veta att jag har "ett tillstånd" (eller var det en sjukdom?) som gör att jag inte kan bli gravid, ngt med kommunikationen med hypofysen eller något, men inte fått något namn på det? eller en god förklaring? jag har frågat 3 gånger. 

Hur yttrar sid detta tillstånd och vilken läkare har ställt diagnosen?
    Låter som någon endokrin sjukdom. Kan det vara Pcos?

Jag är precis lika nyfiken
    när vi började barnlöshetsutredn. så fick jag ta bloprover o antagligen göra ul (minns ej). sen fick jag börja med ivf.
    fick ingen återkoppling utöver "jag kan se här varför du inte kan bli gravid"
    tror jag släppte det för jag tänkte att skitsamma, lösningen är ändå ivf o det är det vi ska göra. behandlingen hade ju också redan börjat så fokus låg liksom på ngt helt annat. det var en helt ny värld för mig.

andra vändan, FET 1, gick jag rakt på sak: VARFÖR kan jag inte få barn själv. då sa han det där som du citerat ovan. ganska diffust väl? Ingen diagnos. bara babbel.

tredje vändan, FET 2, frågade jag om han kunde förklara närmare (mao: GE MIG EN DIAGNOSDJÄVEL DÅ!) men icke. Jag frågade istället det jag tyckte var viktigast då jag redan har ett barn: är det ärftligt?
    svaret var JA, vilket innebär att mitt barn har en ökad sannolikhet att hamna i samma läge som jag. så ökad att det rekommenderas att överväga att nämna det för barnet innan det är för sent (nämna svårt att få barn, ej diagnos, har ju inte fått ngn)

Läkaren som "ställt" diagnosen (eller har jag ens en sån? jag kan inte hävda det eftersom jag aldrig fått höra den?) arbetar på sophiahemmet där jag går. Nej, jag är inte nöjd med dem alls...

Hur det yttrar sig? Kan inte  få barn och att det är ngt med kommunikationen mellan hypofys o livmoder

visst kan det vara PCOS men varför inte säga det, knappast en komplex diagnos som ingen hört talas om... Har inte lätt att gå upp i vikt inte många äggblåsor och inte förhöjt testo. Men det kanske kan vara det ändå'?

min plan är att få ut min journal, så får jag lära mig den vägen
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?