UndrandeSökare skrev 2017-03-11 13:50:54 följande:
micmic- Blev lite nyfiken när du sa så här:
tex har jag fått veta att jag har "ett tillstånd" (eller var det en sjukdom?) som gör att jag inte kan bli gravid, ngt med kommunikationen med hypofysen eller något, men inte fått något namn på det? eller en god förklaring? jag har frågat 3 gånger.
Hur yttrar sid detta tillstånd och vilken läkare har ställt diagnosen?
Låter som någon endokrin sjukdom. Kan det vara Pcos?
Jag är precis lika nyfiken
när vi började barnlöshetsutredn. så fick jag ta bloprover o antagligen göra ul (minns ej). sen fick jag börja med ivf.
fick ingen återkoppling utöver "jag kan se här varför du inte kan bli gravid"
tror jag släppte det för jag tänkte att skitsamma, lösningen är ändå ivf o det är det vi ska göra. behandlingen hade ju också redan börjat så fokus låg liksom på ngt helt annat. det var en helt ny värld för mig.
andra vändan, FET 1, gick jag rakt på sak: VARFÖR kan jag inte få barn själv. då sa han det där som du citerat ovan. ganska diffust väl? Ingen diagnos. bara babbel.
tredje vändan, FET 2, frågade jag om han kunde förklara närmare (mao: GE MIG EN DIAGNOSDJÄVEL DÅ!) men icke. Jag frågade istället det jag tyckte var viktigast då jag redan har ett barn: är det ärftligt?
svaret var JA, vilket innebär att mitt barn har en ökad sannolikhet att hamna i samma läge som jag. så ökad att det rekommenderas att överväga att nämna det för barnet innan det är för sent (nämna svårt att få barn, ej diagnos, har ju inte fått ngn)
Läkaren som "ställt"
diagnosen (eller har jag ens en sån? jag kan inte hävda det eftersom jag aldrig fått höra den?) arbetar på sophiahemmet där jag går. Nej, jag är inte nöjd med dem alls...
Hur det yttrar sig? Kan inte få barn och att det är ngt med
kommunikationen mellan hypofys o livmoder
visst kan det vara PCOS men varför inte säga det, knappast en komplex diagnos som ingen hört talas om... Har inte lätt att gå upp i vikt inte många äggblåsor och inte förhöjt testo. Men det kanske kan vara det ändå'?
min plan är att få ut min journal, så får jag lära mig den vägen