Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

    Ensam på halloween..

    Anonym (Blä) skrev 2016-10-27 05:57:23 följande:

    Man menar alla helgons dag som är första Lördagen i November. Klart man fpr fira när man bill men vill man tex skicka sina barn på "bus eller godis" utan att de framstår som fån så är det den 4/11 i år.. det är även då alla krogar har sina halloweenteman osv. Det är menat att firas då.


    Den lördagen ska man INTE skicka ut några barn. Om man nu ska skicka ut barn är den 31/10 och innan berätta att de flesta inte firar halloween så de får endast gå till de som visar att de firar halloween.

    Den 4/11 är den dagen man minns sina döda och går till kyrkogården och tänder ett ljus
  • sextiotalist
    Anonym (Blä) skrev 2016-10-27 07:05:31 följande:
    Förstår du inte texten eller jävlas du bara? :D Jag hävdar ingen expertis, men jag förstår skriven fakta. Det är ju intejag som hittat på!? Läs om, läs rätt. Man har "döpt" 1nov till allhelgonadagen i almanackan. Själva firande dagen har flyttats till första lördagen i nov.
    Jag förstår texten, titta på almanackan så ser du att allhelgonadagen är den 1:a november, men den kyrkliga dagen alla helgons dag är den 5:e november. Halloween firas den 31/10, vett och etikett skriver faktiskt helt fel där.
    För det första så är det väldigt få i Sverige som firar halloween och varje år så har det varit den 31/10 och inget annat. Alla andra (utom just denna sida) skriver den 31/10.
  • sextiotalist
    Anonym (Blä) skrev 2016-10-27 07:28:52 följande:
    Ja, dagen står kvar i almanackan 1 nov men firas på första lördagen. Det är då folk går till sina anhörigas gravar osv. Jag hävdar ju att 4 nov är rätt eftersom att hela högtiden baseras på "all hallows eve", (halloween) alltså dagen innan alla helgons dag, i år 5/11.

    Men vill man inte följa seder och traditioner så gör man inte det, inte mer med det.

    (Det spelar ju heller ingen roll att märka ord som du gjorde eftesom det är samma "dag/högtid" man pratar om i grund och botten)
    Halloween är ingen svensk sed och tradition. Det är en importerad gallisk tradition som kom i slutet av 80-talet, den svenska traditionen kring allhelgonahelgen innehåller inget bus eller godis.

  • sextiotalist
    Anonym (Blä) skrev 2016-10-27 07:34:50 följande:
    Men det är ju samma jävla dag i grund och botten, vet inte folk det?
    Nej det är inte samma jävla dag i grund och botten. Vi har två dagar med liknande namn.
  • sextiotalist
    Jennie med ie skrev 2016-10-27 08:41:10 följande:
    Nej _dagen före_ alla helgons dag enligt Bläs "facit". Om jag håller med? Nope Håller man däremot sitt firande för sig själv så kan man väl fira när man vill dock.
    Exakt, blandar man in andra (dvs skickar ut sina ungar att tigga godis) så ska man för det första upplysa de små telningarna om att alla inte firar och därmed förklara att man endast ska gå till de som har pumpa och dessutom på rätt dag.
    Fester och annat inom den privata sfären får man göra exakt som man själv vill
  • sextiotalist
    Anonym (Blä) skrev 2016-10-27 08:44:27 följande:
    Och det är från början samma dag/högtid..
    Ja, resten av världen har inte separerat dessa dagar utan har kvar sin den 1/11 som Alla helgons dag och även i samband med detta även firat den gamla galliska traditionen halloween. Den firas den 31/10, om den firas.
    Halloween är ingen svensk tradition, har inga seder kring detta på samma sätt som i många andra delar av världen. Den svenska seden är att man hedrar de döda (och de senaste 50-60 åren har det blivit att man tänder ett ljus på graven, i början i anknytning till gudstjänsten).
  • sextiotalist
    Anonym (Blä) skrev 2016-10-27 08:56:36 följande:
     Du skrev att det inte var samma dag/högtid. Det är det. 
    Ska man då följa traditioner så borde man alltså i Sverige fira halloween dagen innan alla helgons dag, dvs 4/11 i år. 
    Nej, eftersom det inte är en tradition att fira halloween i Sverige, då får man fira den dagen då alla andra i världen firar.
    Denna diskussion kommer upp varje år och varje år så är det den 31/10.
    Det finns en, bland alla "experter" som säger den 4/11, alla andra säger den 31/10

    https://sv.wikipedia.org/wiki/31_oktober
    http://www.kalender-365.se/helgdagar/halloween.html
  • sextiotalist
    Anonym (Blä) skrev 2016-10-27 09:07:22 följande:
    Det blir korrekt enligt amerikansk tradition, ja.
    Enligt brittisk, irländsk och alla andra länder där Halloween är en tradition (vilket det inte är i Sverige).

    Halloween är ingen svensk tradition, har inga som helst kopplingar till hur man enligt svenska seder och traditioner "firat alla helgons dag".
    Det är en keltisk (jag skrev galltisk innan vilket var fel) tradition som Irländarna tog med sig till USA, den firas fortfarande i många andra länder och en sak har de gemensamt, firandet är på en enda dag, den 31/10.
  • sextiotalist
    Anonym (Blä) skrev 2016-10-27 10:16:35 följande:
    Men "halloween" är ju "alla helgons afton". All hallows eve. Bör därav firas dagen innan alla helgons dag. Naturligt..
    Jag skulle tro att av de få som firar halloween i Sverige, så gör 90% av dessa den 31/10.
    Sedan får självklart var och en fira när de själva vill och även hur de vill. Men om man prompt ska plåga grannar och omnejd med att skicka ut sina telningar så bör man hålla sig till den 31/10.
    Vi som inte firar kan vara lite förlåtande om de kommer rätt dag, även om vi inte gillar det, men kommer de på fel dag, så lär desto fler bli rätt irriterade.

    Om någon kommer den 31/10 (vilket inte hänt de senaste 8 åren trots att det bor massor av barn i området) så kommer jag vänligt och bestäm avvisa dom med att vi inte firar halloween. Skulle det dyka upp någon, något annat datum, så kommer jag bli väldigt, väldigt sur.
  • sextiotalist
    Anonym (Blä) skrev 2016-10-27 11:04:43 följande:
    Men det är ju inte "halloween" i sverige då, eftersom vi flyttat våran "alla helgons dag" från 1 nov till en lördag mellan 31/10-6/11, detta år Lördagen den 5/11.
    Nej, för halloween är inget svenskt utan man lånar den från USA/Irland/England. Det är ungefär som att flytta S.t Patricks day en månad senare för att Patrik har namnsdag mitten av april.
    Den keltiska Halloween (som vissa firar i Sverige) infaller den 31/10. Något svensk haloweenfirande finns det inte
  • sextiotalist
    Anonym (booh) skrev 2016-10-27 11:16:02 följande:
    Det handlar inte om mening utan om fakta (där jag och sextiotalist m fl har rätt).
    Och vi är nog rörande överens om att folk får fira precis vad som helst och hur som helst men ska man blanda in andra, så får man ta det rätt dag.

  • sextiotalist
    Anonym (hmm) skrev 2016-10-27 12:13:30 följande:

    Men TS handlar väl inte om att denne ska gå runt och knacka dörr/tigga godis utan en vuxen som vill fira/festa halloween. Vilket krogar och uteställen brukar fira kring den 25-31 fredag eller lördag. Och det är ju inte så konstigt att de väljer lägga detta på en helg och inte en arbetsmåndag?


    Då är det ok att välja vilken dag som helst. På samma sätt som man kan välja att fira jul en annan dag än själva julafton (vilket är vanligt bland separerade familjer).
  • sextiotalist
    Anonym (V) skrev 2016-10-27 18:05:47 följande:

    Jodå! Minns att vi firade halloween när jag gick i högstadiet år 2000. Sen har ju firandet bara vuxit. Ungarna älskar det!


    Har det. Inget som min son har märkt. Det var lite under mellanstadiet, än mindre under högstadiet och knappt märkbart under gymnasiet. Här ser man ingenting mer än någon enstaka pumpa
  • sextiotalist
    Anonym (V) skrev 2016-10-27 22:04:00 följande:

    Du har inte noterat att det säljs halloweengrejer överallt, i flera butiker för varje år. I år har även biltema halloweengrejer. Det står i varenda tidning tips på utklädnader, pynt mm. De karvar ur pumpor i morgon-tv. På varenda klubb och uteställe så är det halloween-tema. Fb svämmar över med bilder på utklädda barn och vuxna både veckan innan och veckan efter halloween.

    Man ser väl det man vill se antar jag. Eller å lever man under en sten.


    Det jag noterat är att platsen för sådant blir mindre för varje år. Den enda affären som slagit på stort är lidl. De andra har en liten hörna någonstans
  • sextiotalist
    Anonym (V) skrev 2016-10-27 22:14:32 följande:

    Det är tvärtom på alla butiker där jag bor. Man hinner knappt komma in i butiken förrän man översköljs av allt halloweenrelaterat. Lidl besöker jag inte så jag vet inte i vilken omfattning de har halloweengrejer.


    Så olika. Nej, här är det inte mycket alls.
  • sextiotalist
    Anonym (V) skrev 2016-10-27 22:04:00 följande:

    Du har inte noterat att det säljs halloweengrejer överallt, i flera butiker för varje år. I år har även biltema halloweengrejer. Det står i varenda tidning tips på utklädnader, pynt mm. De karvar ur pumpor i morgon-tv. På varenda klubb och uteställe så är det halloween-tema. Fb svämmar över med bilder på utklädda barn och vuxna både veckan innan och veckan efter halloween.

    Man ser väl det man vill se antar jag. Eller å lever man under en sten.


    Alltså jag har verkligen observerat det. I år så fick pumpona mindre plats. Tre bilder på FB. Morgontv ser jag inte.
  • sextiotalist
    Anonym (Noel) skrev 2016-10-28 04:47:20 följande:

    Oj, i vilken landsände bor du i?


    Västra Malmö
Svar på tråden Ensam på halloween..