• Anonym (Tom)

Sexiga dialekter

Är det bara jag som tycker det sexigt med andra dialekter (än min egen)?

Själv pratar jag stockholmska av födsel och ohejdad vana och gillar i princip alla andra dialekter. (Utom göteborgska, sorry)
    Mina topp tre sexigaste är: skånska, dalmål och norrländska. (Med gotländska som stark bubblare.) 

• Svar på tråden Sexiga dialekter
  • Anonym (Tom)
    Anonym (Lotus) skrev 2016-10-26 12:48:02 följande:
    Norrländska är ingen dialekt. Det finns säkert 50 helt olika dialekter i Norrland.
    Självklart var det en grov generalisering när jag skrev norrländska. Men du måste förstå att för mig är allt norr om Gävle Norrland :)
  • Anonym (&&&&)
    Johan75 skrev 2016-10-26 13:38:17 följande:

Ja, jag tar inte åt mig i alla fall eftersom jag själv är uppvuxen långt ifrån Stockholm. Tänkte bara att om de två exempel man har på en dialekt inte är uppvuxna i närheten av Stockholm, då kanske det inte är "urstockholmsksa" som de pratar. 

När jag hör "urstockholmska" tänker jag på den numer utdöende söderkisdialekten. Typ Hoa-Hoa och Jerry Williams. 

Ja men de är ju bra ex på urbota stockholmska :)
  • Johan75
    Anonym (Tom) skrev 2016-10-26 13:38:33 följande:
    Självklart var det en grov generalisering när jag skrev norrländska. Men du måste förstå att för mig är allt norr om Gävle Norrland :)
    Vilket i princip stämmer, men det talas väldigt olika dialekter där.
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (Blää)

Tycker inte att någon "ren" dialekt är sexig. Sexigare med utblandat :)

• anonym Bitteli

Finaste dialekterna tycker jag är norrländska, göteborgska och gotländska. Absolut fulast är östgötska, finns ingen värre dialekt! Dom frågade Robert Gustavsson en gång om Sveriges fulaste dialekt och han sa direkt östgötska. "Ska man ha en byfåne i en film så tar man en östgöte"!

Och ja jag kommer själv därifrån så jag vet vad jag pratar om!

• Anonym (Lotus)
    Johan75 skrev 2016-10-26 13:02:57 följande:

Norrländska? Låter ganska olika mellan Tornedalen, Sundsvall, Skellefteå, Kalix och Gävle. 

Precis. Det beror ju på att Norrland inte är vare sig ett län eller ett landskap. Det är landsdel (den största motsvarande 60 % av Sverige) och de två andra är Svealand och Götaland.

Om norrländska är en dialekt så finns det bara tre dialekter i Sverige, nämligen norrländska, svealändska och götaländska. 
  • Anonym (Lotus)
    Anonym (Tom) skrev 2016-10-26 13:38:33 följande:
    Det är en helt obildad uppfattning och eftersom du inte vet hur det är kan du inte heller tycka något. Tror du att det finns en enda dialekt i 60 % av Sverige?

Är du svealänning eller götalänning?
  • Anonym (Lotus)
    Anonym (&&&&) skrev 2016-10-26 13:25:21 följande:
    Haha ja kanske det men lyssna på henne :)

Hon har sen där speciella klangen som iaf jag ogillar.
    Det är en idiolekt, inte en dialekt.
  • Anonym (Leee)
    anonym Bitteli skrev 2016-10-26 14:16:46 följande:

Finaste dialekterna tycker jag är norrländska, göteborgska och gotländska. Absolut fulast är östgötska, finns ingen värre dialekt! Dom frågade Robert Gustavsson en gång om Sveriges fulaste dialekt och han sa direkt östgötska. "Ska man ha en byfåne i en film så tar man en östgöte"!

Och ja jag kommer själv därifrån så jag vet vad jag pratar om!

Norrländska är inte en dialekt, det är massor av olika dialekter som inte låter särskilt lika varandra.

Jag blev mobbad, när jag som 14 åring flyttade till Östersund från Skellefteå, för att jag pratade så "Bonnigt" och brett. Jobbade hårt på att få bort mitt Skelleftemål vilket jag ångrar idag.

Värst var nog sommaren första året när vi flyttat hit för då hade jag skelleftemål, lite jämtländska och östgötska i en salig blandning. Pappa bodde i sörping och där tillbringade jag hela somrarna.

Jag slår däremot över till mer skelleftemål när jag pratar med någon från Skellefteå, mina bröder till exempel. Min sambo hör direkt om jag pratar med en av bröderna i telefonen.

I övrigt tycker östgötskan är lite gullig, inte direkt snygg dialekt men söt på något vis.

Gotländska är inte heller direkt snygg, låter lite som att dom är på fyllan, men den låter snäll.

Gillar mest västerbottniska och då i första hand skelleftemået som är lite speciellt.

Älskar dom flesta dialekterna från Jämtland och uppåt. Har lite svårt för dalmål tycker som låter flummiga och tröga.

Skånska är det fulaste jag vet, tyvärr men det låter förjävla illa. Man hör och förstår inte vad dom säger och det låter som sagt bara illa.

Sen är halländskan rolig men inte ett dugg snygg.

Ställ östgötskan mot halländska och östgötskan vinner med hästlängder :)
  • Anonym (69"-man)

Ytterst få dialekter som är tilltalande. Möjligen att bimbostockholmska väcker MR Gray i en. Norrländska väcker något liknade sug efter hårda tag men inte så att man nödvändigtvis vill göra hennes skinkor trafikljusröda.

Skånska och andra dialekter med grötiga R är för mig avtändande. Lika så vätteröstgötska, alltså de som pratar långt fram i munnen.

Däremot tycker jag att latino språk och franska kan vara evigt. Engelska är porrigt (en skada att agera tycker så troligen...)

Svar på tråden Sexiga dialekter