Inlägg från: Anonym (Lotus) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lotus)

Sexiga dialekter

Anonym (Tom) skrev 2016-10-26 12:42:21 följande:

Är det bara jag som tycker det sexigt med andra dialekter (än min egen)?

Själv pratar jag stockholmska av födsel och ohejdad vana och gillar i princip alla andra dialekter. (Utom göteborgska, sorry)
    Mina topp tre sexigaste är: skånska, dalmål och norrländska. (Med gotländska som stark bubblare.) 

Norrländska är ingen dialekt. Det finns säkert 50 helt olika dialekter i Norrland.
  • Anonym (Lotus)
    Johan75 skrev 2016-10-26 13:02:57 följande:

Norrländska? Låter ganska olika mellan Tornedalen, Sundsvall, Skellefteå, Kalix och Gävle. 

Precis. Det beror ju på att Norrland inte är vare sig ett län eller ett landskap. Det är landsdel (den största motsvarande 60 % av Sverige) och de två andra är Svealand och Götaland.

Om norrländska är en dialekt så finns det bara tre dialekter i Sverige, nämligen norrländska, svealändska och götaländska. 
  • Anonym (Lotus)
    Anonym (Tom) skrev 2016-10-26 13:38:33 följande:
    Självklart var det en grov generalisering när jag skrev norrländska. Men du måste förstå att för mig är allt norr om Gävle Norrland :)
    Det är en helt obildad uppfattning och eftersom du inte vet hur det är kan du inte heller tycka något. Tror du att det finns en enda dialekt i 60 % av Sverige?

Är du svealänning eller götalänning?
  • Anonym (Lotus)
    Anonym (&&&&) skrev 2016-10-26 13:25:21 följande:
    Haha ja kanske det men lyssna på henne :)

Hon har sen där speciella klangen som iaf jag ogillar.
    Det är en idiolekt, inte en dialekt.
  • Anonym (Lotus)
    Anonym (Token) skrev 2016-10-29 23:29:07 följande:
    Det kallas norrländska... De flesta i södra Sverige vet att dialekten i Tornedalen skiljer sig ifrån Skelleftemålet och så vidare.

Men norrländska funkar som ett samlingsnamn för dialekterna i norra Sverige, och det funkar hyggligt bra eftersom de flesta dialekterna i Norrland är starkt besläktade med varandra rent uttalsmässigt.

Samma sak med dialekterna i Skåne. Hur man pratar i Lund skiljer sig ifrån Kristianstad, och hur man snackar i Landskrona är annorlunda i förhållande till hur det låter i Malmö. Men det kallas skånska.
    Helt fel. Det är större likhet mellan flera dialekter utanför än inom dialektområdet Norrland. Exempelvis är flera dialekter i Västmanland mycket mer lika en del dialekter i Norrbotten än dialekterna i Västerbotten är det.

Den som använder "Norrländska" som term är obildad. Dialekterna i Lappland på den norrbottniska och västerbottningska sidan är särpräglade och helt utan likhet med exempelvis pitemålet. Kalixmålet och Överkalixmålet är helt olika. Det finns hur många olikheter som helst. Det är inte alls samma distinkta likhetsmarkör som skånskans /r/ även om det är av olika grad inom Skåne.
Svar på tråden Sexiga dialekter